Arctic Race Norway Christian Chramer

Arctic Race er et viktig verktøy for reiselivet

Sykkelrittet Arctic Race of Norway er viktig for reiselivet i nord. Det er både regiondirektør i NHO Troms og Svalbard, Christian Chramer og Arctic Race-sjef Knut Eirik Dybdal enig om.

Publisert

Regiondirektør for NHO i Troms og Svalbard, Christian Chramer.

– Arctic Race blir viktigere og viktigere fordi arrangementet er blitt til en folkefest som mobiliserer bredden av næringslivet, særlig reiseliv naturligvis, men veldig mange selskaper og aktører går sammen om å lage en folkefest som beveger seg rundt i Nord-Norge år for år. Dette gir stor oppmerksomhet og stor effekt i media, sier regiondirektør for NHO i Troms og Svalbard, Christian Chramer.

TV-bildene er viktige

Chramer trekker frem synligheten gjennom tv-sendingene som særlig viktig.

– Dette sykkelrittet vises jo i flere hundre land via de store distribusjonskanalene rundt om i verden, så du får stor synlighet for nordnorsk natur, og kanskje også gjestfrihet og nordnorsk galskap, sier regiondirektøren.

De siste fire dagene har det vært sykkelfeber i store deler av Troms og Nordland. Sykkelrittet Arctic Race besøkte i år Harstad, Evenskjer, Setermoen, Finnsnes, Senja, Målselv Fjellandsby og Narvik. Rittet begynte med et par gråværdager, før solen tittet frem og gjorde så Senja og Narvik kunne vise seg frem på best tenkelige måte.

– Det er kjempeviktig å få vist frem Nord-Norge, også at været skifter. I går var det en grå dag og i dag er det flott vær og sol. Variasjon er en del av det landsdelen har å by på, og jeg tror at det er kjempeviktig at vi får vist det frem til så mange som mulig, sier Chramer.

Stor markedsføringsverdi

De to siste etappene i år ble i sin helhet sendt på blant annet TV 2, og tv-bildene fra Arctic Race distribueres til rundt 180 land verden over.

I 2014 anslo man verdien av arrangementet til 200 millioner kroner i internasjonal markedsføring. Denne markedsføringen blir bare større og større, og arrangementet vises i stadig flere land og med bedre sendetid. Effekten av det, og å følge den effekten over lengre tid, er nok en del av det å få flere om bord, og også sikre at man holder engasjementet oppe, sier Chramer.

Hadde ikke trua

Arctic Race of Norway ble arrangert for første gang i 2013, og da planleggingen begynte hadde ikke NHOs regionsjef tro på at arrangementet skulle bli så stort som det er blitt.

– For fem år siden hadde jeg veldig liten tro på dette. Nå er det tredje gangen det arrangeres, og det blir bare bedre og bedre. Det er kjempeviktig å lære av de beste. ASO som arrangerer Arctic Race arrangerer også Tour de France, og de bringer med seg en enorm kompetanse både på marketing, på arrangement og på logistikk, og det kan nordnorske bedrifter lære av. Så jeg tror dette arrangementet har mange effekter, og det vi ser nå er bare et langtidsvindu som akkurat er åpnet.

Verktøy for reiselivet

Initiativtaker og daglig leder av Arctic Race of Norway, Knut Eirik Dybdal, er selv reiselivsmann, og er til daglig hotelldirektør ved Scandic Harstad. Han mener reiselivet kan bruke Arctic Race som et verktøy.

– Jeg tror at Arctic Race er et viktig verktøy som reiselivet kan bruke, ikke bare i Nord-Norge, men faktisk i hele Norge. Når vi får vise slike tv-bilder som vi gjør nå får vi vist frem natur, vi får vist frem kultur og vi får vist frem idrett. Det handler også om hvordan vi videre gjør samarbeidet opp mot reiselivet; som hva slags forberedelser har vi gjort på forhånd, hvordan kan vi bruke disse bildene i ettertid og hvordan kan vi forberede oss og bestemme hva det egentlig er vi ønsker å vise. Et samarbeid med Arctic Race for å kunne få mest mulig ut av det – ja, da tror jeg vi kan gjøre nesten hva som helst. Men da må samarbeidet være der, og må vi jobbe sammen. Men Arctic Race er et verktøy for reiselivet, sier Dybdal.

Se intervjuet med Chramer og Dybdahl på NHOreiseliv.no

Effekten vil komme

Årets Arctic Race skapte folkefest både ved start og målgang, i tillegg til liv og røre langs hele ruten syklistene syklet. Dybdal sier Arctic Race-arrangørene får positiv tilbakemelding fra reiselivet på stedene hvor etappene holdes.

– Reiselivet er positive! Men det jo også sånn at når man ikke vet helt om dette gir noen resultater, så vil det alltids ta litt tid. Derfor er det viktig at vi hele tiden jobber og jobber og har troen på dette, så vil faktisk gevinsten komme etter hvert. Men det er ingen som får gevinsten første året eller andre året. Det handler om å jobbe systematisk over tid. Også vil vi lære, og det vil være nye elementer som vi må ta med oss videre for å kunne bygge med de rette steinene for å kunne nå det store målet, og da kan vi nå veldig langt. Men vi må gjøre det på den rette måten, sier Dybdal.

NHOReiseliv.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS