Lanserer lys pilsner

Da Ringnes spurte forbrukerne som ikke er så glad i øl om hvordan deres drømmeøl skulle smake, var svaret et lysere og langt mindre «bittert» øl enn vanlig pils. Nå lanserer Norges største bryggeri den nye øltypen Ringnes Lys Pilsner.

– Nye Ringnes Lys Pilsner er mye lysere og mindre bitter enn både den vanlige pilsen og Skjærgårdspilsen. Den har nesten like få kalorier som et Lite-øl, men har det samme alkoholinnholdet som en vanlig pils, sier bryggerimester og produktutvikler hos Ringnes, Karoline Underthun.

Hun har hatt hovedansvaret for å utvikle den nye pilsen, som lanseres i uke 18.

Færre kalorier

Da Ringnes undersøkte* hvordan nordmenn som sjelden eller aldri drikker øl ønsket at en drømmeøl skulle smake, fremhevet flertallet nettopp det at det skulle ha mindre bitterhet og ettersmak. Det skulle også være lyst og ha et alkoholinnhold tilsvarende vanlig øl.

– Denne gruppen drikker i dag oftere vin og velger innimellom øl, men de skulle ønsket seg at de oftere kunne valgt øl. Med den lyse pilsneren får nå også disse sin drømmeøl, som attpåtil inneholder færre kalorier, sier Underthun.

Ringnes Lys har 30 kalorier per 100 ml. Til sammenligning har en vanlig Ringnes pils 39 kalorier per 100 ml.

Det lyse og lette ølet blir stadig mer populært

Ifølge forbrukerundersøkelser som Ringnes har fått utført, er det lette og lyse ølet stadig blitt mer attraktivt. Der man tidligere nærmest skammet seg litt over å like det lettdrikkelige, leskende og lyse ølet, er dette egenskaper som i økende grad nå blir etterspurt.

– Dette er øl som krever mindre av deg som øldrikker, men som likevel gir deg mye tilbake. Heldigvis kan det se ut som om det er slutt på de tidene da det lyse og lettdrikkelige ølet ble sett ned på. Som våre undersøkelser viser er det faktisk dette mange betrakter som sitt drømmeøl, sier Ringnes’ bryggerimester.

Scoret høyere i forbrukertester enn noe annet Ringnes-produkt

I en forbrukertest av Ringnes Lys Pilsner** scorer nyheten høyere enn noe annet Ringnes-produkt har scoret i tilsvarende tester før. Spesielt blant de som er unge, og spesielt kvinner, scorer ølnyheten særlig bra.

– Vi vet at det er mange forbrukere som sjelden velger øl, men som ønsker de kunne gjort det oftere. Det handler om at de rett og slett ikke er så begeistret for den typiske ølsmaken. Ved å tilsette mindre humle får ølet en fin fylde og karakter samtidig som det har markant lavere bitterhet, sier Underthun.

* Moods by Respons for Ringnes «Demand space research barriers & opportunities beer» 2019

** Forbrukerundersøkelse gjennomført av Perceptor i oktober 2019

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS