Forsiden på Horecas tredje utgave i 2021. (Foto: Ketil Sandviken/layout: Kari-Anne Ruud)

Årets tredje Horeca-magasin på vei til abonnentene

Årets tredje utgave av magasinet Horeca er på vei til abonnentene. Her kan du se hva du kan lese om i denne utgaven.

Forsiden på Horecas tredje utgave i 2021. (Foto: Ketil Sandviken/layout: Kari-Anne Ruud)

Hindsæter har hatt en omfattende ombygging – som har ført til færre sengeplasser og gjester. Nå skal det satses på kvalitet og service, ikke kvantitet, i de historiske lokalene.

Hindsæter i Sjodalen oppunder Jotunheimen bygde om små anonyme hotellrom til større «sæter-suiter» i 2020, og åpnet igjen med nye rom i februar i år.

– Det å bruke over to millioner kroner for å kvitte seg med mange sengeplasser virker ikke åpenbart lønnsomt. Reiselivsbransjen har vært preget av vekst og utbygging – for å imøtekomme det stigende etterspørsel av reisende fra hele verden. I en personalintensiv næring følger imidlertid ikke alltid lønnsomheten omsetningstallene. Vi går motsatt vei og satser på at lønnsomheten ligger i kvaliteten i fremtiden, sier Wenzel.

Les om Hindsæters satsing i magasinet Horeca, nummer 3 2021

LES OGSÅ: Horeca tilbyr nå alle våre abonnenter tilgang til vårt søkbare digitale bladarkiv.

Horecabransjens største møteplass i 2021

Fagmessen Østlandske Storhusholdning i Vikingskipet blir etter alt å dømme den største møteplassen for horecabransjen i Norge i 2021.

– Derfor blir denne messen en strategisk viktig møteplass for oss med tanke på gjenåpningen av Norge. Hvis alt går slik vi håper, har vi kommet langt i gjenåpningen av Norge i oktober. Vi tror at vi da er tilbake til tilnærmet normale tilstander. Messen blir en satsingsmesse for NHO Reiseliv, og vi oppfordrer våre medlemmer som har anledning, ikke bare dem fra Innlandet, men fra hele landet, om å delta. Vi er veldig klare for å komme i gang igjen, sier salgs- og markedssjef i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, Javvad Latif.

Det skal også satses enda mer på konkurransene på messen.

Rekrutteringen står i høysetet, og lærlingekonkurransene på Østlandske Storhusholdning skal vies stor oppmerksomhet. Samtidig skal den beste kokken i Innlandet, «Innlandskokken» kåres.

Les mye om Østlandske Storhusholdning I Horeca nummer 3 2021

Gastro X

Målet for arrangørene av Gastro X Professional er å skape en rendyrket, enkel og kompakt fagmesse for storkjøkkenbransjen.

– Det er langt frem til oktober 2022, men når en messe skal planlegges, blir dette som kort tid å regne. Likevel mener jeg at vi har kommet langt på kort tid. Løypa fremover begynner å bli ganske tydelig, sier Strand.

I pandemitiden er staben på X Meeting Point liten, og det er Gyrid Eggen (administrerende direktør for X Meeting Point) og Strand som lager grunnmuren for Gastro X, men etter sommeren skal en prosjektansvarlig for messen på plass.

Les mer om Gastro X i magasinet Horeca, nummer 3 3021

Vin fra Østerrike

Fremadstormende og ambisiøse, og med gamle tradisjoner blandet med det innovative. Flere av Østerrikes mest spennende vinprodusenter kommer fra vinområdet Burgenland lengst øst i Østerrike.

Det er i den nordøstlige delen av Østerrike man lager vin. Trekker du en linje fra hovedstad Wien og sørover langs den ungarske grensen, finner du Burgenland - et vinområde som bare blir mer spennende etter hvert som tiden går.

Les mer i magasinet Horeca, nummer 3 2021

Her utdannes fremtidens norske reiselivseksperter

Reiselivsbedrifter over hele landet gjør seg nå klar til «tiden etter korona». Og tusenvis av bedriftsledere forbereder den kanskje viktigste sommeren i reiselivshistorien. Og nå utdannes nye eksperter til norsk reiseliv

For nå starter en ny og spennende tid for norsk reiseliv: Hva vil turistene ha, hvilke turister ønsker vi i Norge, hva blir som før og hva må endres? Dette er noen av spørsmålene som stilles av reiselivsledere ved inngangen av sommersesongen. Og nå får flere av dem med seg studenter fra Norsk Reiselivsfagskole på laget.

Les mer om Norsk Reiselivsfagskole i Horeca nummer 3 2021

Honning på menyen

Honning har omtrent ti prosent høyere søtningsgrad enn sukker, og inneholder vitaminer og antioksidanter, som kan være med å styrke både tarmfloraen og helsen vår. Og den bringer naturens smaker inn i både mat og drikke.

Det å få en smak av naturen inn i sine matretter og drikker, engasjerer og stimulerer til oppskrifter vi blant annet har tatt med i dette nummeret av Horeca. Du vil finne enda flere gode oppskrifter fra mange av landets dyktige bartendere og kokker i boka Honning, skrevet av Espen Smith, utgitt av Vega Forlag AS, som også blir omtalt i denne utgaven

Les mer om honning i magasinet Horeca, nummer 3 2021

Portrettet – Marton Tjessem

– Det har vært en voldsom utvikling i løpet av tiden jeg har vært i bransjen, konstaterer «Mr. Figgjo», eller Marthon Tjessem (64), som etter 44 år som porselensselger tok steget inn pensjonistenes rekker i slutten av mars 2021.

Han mener det var rett tidspunkt å tre av på. I pandemien ble han permittert, og kunne ikke lenger besøke restauranter og hoteller.

Les hele portrettet med «porselensveteranen» i Horeca nummer 3 2021

Whisky på middagsbordet

Det finnes dem som hevder at whisky har en større palett med smaker og nyanser enn hva vinen har, noe som åpner for en helt ny verden når den kombineres med matlaging.

De store kulinariske landene har sine viner og annen drikke som tradisjonelt sett kombineres med mat. Whisky i kulinarisk kombinasjon har derimot ikke vært like vanlig i Skottland eller andre whiskyproduserende land.

Å matche mat og whisky er ingen eksakt vitenskap, og du må ofte prøve deg litt frem.

Det kan du lese mer om i Horeca nummer 3 2021

Andre større artikler

Du finner også større artikler om Årets unge kokk 2021, fra NKL-landsmøtet denne ettervinteren, om Romsdalsgondolen, som åpner nå i mai, om O’Learys, som nå har kjøpt Harrys, og om Temoco.

Typebedrift i dette nummeret er Jordbærpikene på Amfi Borg i Sarpsborg.

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Nytt om navn, Bransjenytt, Norden rundt, Verden rundt, Produkter, Horecajus fra Kluge og Horecakalenderen.

God lesning!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS