Hvis du fremdeles ikke har tatt i bruk sosiale medier i din markedsføring så er det viktig at du innlemmer det i din markedsplan for 2019. Det er nemlig ikke lengre tvil om at bedrifter som gjør en god figur i sosiale medier, får en klar konkurransefordel. De som sitter på gjerdet og venter kan gå glipp av store muligheter.
Dersom du er ny på sosiale medier er Facebook et sted å starte. Data fra Pew Research Center kan bekrefte at Facebook fortsetter å dominere innen sosiale medier. Det er altså ingenting som tyder på at Facebook er dø selv om det spås at nyhetsfeeden vil forsvinne. Du bør også vurdere Twitter, LinkedIn og Instagram, litt avhengig av målgruppene dine. For reiselivsbransjen er Instagram en perfekt kanal som du i mine øyne bør prioritere. Data from We Are Social’s årlige Global Digital report viser at Instagram fortsetter å vokse.
Videre viser rapporten at LinkedIn har en økning på hele 145 % vekst i 2018. Dermed er det også en kanal som ikke bør oversees.
Sosiale medier er uansett kommet for å bli, og nesten uansett hvem du ønsker å nå så bør du ha en plan for hvordan du kan bruke disse kanalene.
Jeg er overbevist om at ditt hotell, destinasjon eller merkevare kommer best frem når du snakker om den, hver dag, i dine egne kanaler. Og enda sterkere blir det når dine gjester og kunder forteller historien for deg, gjennom sine opplevelser.
Saken fortsetter under bildet
Før du setter i gang fordrer det at du vet følgende:
Dette er hva jeg gjør - du må kjenne merkevaren din
Og dette er de jeg gjør det for - du må kjenne målgruppene dine
Her følger noen gode tips for å lykkes med sosiale medier i 2019.
Innsikt:
1. Sosial lytting
Hvor mange av dine kunder er aktive i sosiale medier? Det kan være lurt å vite hva de snakker om på de ulike plattformene. Du bør vite hva som opptar de. Foreløpig er det bare et fåtall merkevarer som gjør dette, men i henhold til SocialMediaToday blir dette en av de trender vi skal se opp for i 2019 da stadig flere markedsfører oppdager at de kan finne mennesker som ser etter akkurat de tjenester de tilbyr på sosiale medier.
2. Firma mentions – hva sies om ditt varemerke i sosiale medier?
Begynn å overvåk hva som sies om deg. Fokuser på hva som blir sagt om deg og ditt firma der ute. Kanskje blir du overrasket. Kategoriser disse «samtalene» i kunder vs prospekter, positive vs negative, anbefalinger vs klager. Kartlegg også hvilke av de sosiale nettverkene som har mest kommentarer eller spørsmål. Kanskje det ikke er helt slik du tror. Jo større innsikt, jo bedre.
Steg 1 & 2 vil hjelpe deg mot en sosiale medier markedsplan
Når du lytter så er det viktig at du har dine egne mål i mente. Dersom du f.eks ønsker å forbedre kundetilfredsheten i bedriften så kan du lete etter ord som «problem», «klage», «fungerer ikke» eller «dårlig service».
3. Nøkkelord
Finn ut og oppdag hvilke formuleringer dine kunder og prospekter benytter seg av når de snakker om din merkevare. Kanskje er det ikke de samme termologier som du selv bruker. Kanskje de ikke bruker ditt firmanavn, men de søker etter det de ønsker å få løst eller kjøpt. Nå er kunden i modus og da er det viktig at du og din bedrift er tilstede. Du må være tilstede når kunden ønsker det. Se for deg at du venter gjester. Du er litt stresset for alt som skal på plass og du gjør de siste forberedelsene. Så ringer det på døren og det er fiskebilen som vil selge deg fisk. Det passer faktisk veldig dårlig og du er helt uinteressert fordi han kom på et tidspunkt som så absolutt ikke passet deg. Gi kunden verdi. Gi de noe de ønsker NÅR de selv er i modus og ønsker noe fra deg!
4. Konkurrenter
Mest sannsynlig så benytter også dine konkurrenter seg av sosiale medier, og med disse plattformene er det lett å få innsikt i hva de gjør. Se først på deres egne kanaler, som f.eks. deres Facebookside, om de har en blogg eller deres Twitter strøm. Det gir deg ikke bare informasjon om hva som er viktig for de, men du får også god innsikt i hvordan de markedsfører sine produkter eller tjenester. Deretter kan du begynne å observere deres kundeklager og forstå mer om hvordan de behandler disse. Kundeservice er enda en markedsføringskanal. Hvordan virksomheter svarer på sosiale medier har blitt en større del av hvordan kunder enten bygger eller bryter med sine relasjoner eller ulike brands. Til slutt kan du også se hvilke influencers eller gode ambassadører konkurrentene dine har. Det kan være interessant å se hvordan de benytter seg av slike.
Sosialt innhold:
Det er vanvittig mye data som legges ut hver eneste dag. Bare Facebookbrukere deler 2,4 millioner ulike poster, hvert eneste minutt, hver dag! Hvordan skal du greie å nå ut med DITT budskap?
Skriftlig innhold:
5. Kom raskt til poenget
Når vi kommer til det skrevne ord innen sosiale medier så er det slik at «less is better». Mange av oss sliter med nettopp dette. Det er alt for mange merkevarer som inkluderer alt for mye tekst i sine sosiale medier poster. Kom raskt til poenget!
(En trend for 2019 er derimot at vi bør skrive lengre innhold (selve artikkelen du linker til). I følge amerikanske Forbes bør en artikkel ligge på rundt 2000 ord for høyere troverdighet og bedre søk).
6. Vær menneskelig og ekte
Når alt kommer til alt så ønsker dine kunder og gjester å vite hvem du virkelig er. The 2018 Global Consumer Insights Survey by PwC avdekket viktigheten av en forbrukers tillit til en merkevare i kjøpsprosessen. Cohn & Wolfe's 2017 Authentic Brand Study bekreftet, ikke bare at kunder evaluerer en merkevares troverdighet når de bestemmer seg for å stole på en merkevare eller ikke, men 91% av de sier at de også er villige til å belønne en merkevare for sin ekthet.
Så vær menneskelig, ekte og autentisk. Begynn med å bruke data fra arbeidet du har lagt ned i den «sosiale lyttingen» - og skriv om ting som dine kunder og prospekter er interessert i. Husk at dette er dialog – så du vil ikke dominere den med detaljer rundt din egen fortreffelighet, produkt eller tjeneste. Selv om du har fokus på å generere leads eller salg, så vil ikke hver eneste post kreve «call to action». Få frem hvilke problemer kan du løse for kunden.
7. Bruk godt visuelt innhold
Buffer sier at visuelt innhold har 40 ganger så stor sjanse til å bli delt enn annet innhold. Det er sikkert ikke overraskende. Bilder gjør en sak mer relevant og bilder vekker følelser. Noen ganger ønsker du kanskje å sette inn et diagram, men det vil gi helt andre assosiasjoner og følelser enn et godt bilde. Vær nøye med å trigge mottakerens emosjonelle side!
“The single most important thing in content marketing today is video. Whether it´s video on Facebook, Twitter, Snapchat or YouTube, the content you need to be thinking about is video. Period”
— Gary Vaynerchauk
Bruk Video:
Video tar deg et skritt videre i forhold til bilder. En rapport fra 2017 utført av Animoto fant at 64 % av konsumenter følger opp med et kjøp etter at de har sett en merkevarevideo på Facebook. Det forventes at 82 % av all global internett trafikk innen 2021 vil bestå av video. Videre sier en undersøkelse fra Aberdeen at markedsførere som benytter seg av video øker sin inntjening 49% raskere enn de som ikke benytter seg av det.
Video hjelper deg med historiefortellingen – og alle vet hvor viktig det er for en merkevares eksistens og suksess i dagens marked. Video er en fantastisk måte å fortelle historien om din merkevare. Den gjør din merkevare levende og du får mulighet til å vise din menneskelige side. Ved å åpne opp for «behind the scenes»-videoer, intervjuer med kunder eller gjester, opplæringsvideoer osv. er gode eksempler på hva som kan gjøres i den anledning.
Offsite Innhold:
8. Skriv og publiser for andre
Dette er innhold som ikke publiseres i egne kanaler, som blogg, webside eller i sosiale medier. Eksempel på offsite innhold er et innhold du eller bedriften publiserer for andre. Du kan for eksempel lage en artikkel for et fagmagasin eller komme inn som gjesteblogger hos en relevant blogger eller firma. Det er flott å få vist seg frem hos andre. Du utvider ditt eget nettverk og får større synlighet. Pass derimot på at innholdet er relevant både for deg og din bedrift. Det gir deg også mulighet til å linke tilbake til din egen nettside eller blogg.
Sosial publisering
9. Følg med på egne statistikker for å finne best egnet tidspunkt
Glem de som sier eller forteller deg hvilken dag og hvilken tid som er best å poste på. Dette er veldig forskjellig fra bedrift til bedrift. Er du en global aktør har du tidssoner å ta hensyn til. Det er forskjell på om du henvender deg til bedrifter eller privatpersoner og til syvende og sist kjenner du dine egne kunder best – særlig dersom du har vært flink til å benytte deg av eksisterende statistikkverktøy. Det finnes noen gode statistikker på dette, men mitt poeng er at det er best å følge nøye med på hva som fungerer og ikke fungere i forhold til dine målgrupper.
En av de største tabbene mange bedrifter gjør er å ikke være konsekvente og ha en god kontinuitet på sine publiseringer Det er helt essensielt skal du lykkes på sosiale plattformer. Det holder ikke å gjøre en posting en gang i juleuka!
Det er så mange ulike kanaler, men nøkkelen til suksess er å vite hvor dine gjester og potensielle gjester er – og hvilke kanaler og fora som hjelper deg med å nå dine mål.
10. Pass på å synkronisere ulike markedsaktiviteter med hverandre.
11. Mål dine resultater og lær av innsikten du får – innsikt er gull
I følge ComScore så er det slik at 76 % av all den tid vi bruker på sosiale medier skjer fra mobil. Sørg for at din nettside og blogg er optimalisert for mobil.
Sosialt engasjement
12. Få frem lidenskapen Husk at sosiale medier handler om dialog og engasjement Det handler om real-time, innsyn og lidenskap – det er hva som må skinne igjennom
Ekte varer kreerer lojalitet. La dine følgere komme bak kulissene. La de forstå at de er viktig og en viktig del av din merkevare.
Noen tips til slutt:
Følgere liker å føle at de er med på noe spesielt.
Aktiver deres ønsker!
Engasjer dine følgere – tag de, retweet og følg de tilbake på deres personlige sosiale kanaler. La de føle seg viktig.
Lykke til med din videre satsing i sosiale medier!
Kari Hasselknippe er gründeren bak Hasselknippe AS, og som rådgiver og prosjektleder hjelper hun hoteller, destinasjoner og øvrige servicebedrifter med ulike strategier, konsepter og løsninger innen branding, kommunikasjon, markedsføring/PR og kvalitetsutvikling.
I tillegg til strategisk rådgivning er praktisk gjennomføring en svært viktig hjørnestein i alle oppdrag. Derfor har Hasselknippe knyttet til seg spesialiserte miljøer som bidrar med sin spisskompetanse tidlig i prosjektene og sikrer gjennomføring. Hasselknippe forestår overordnet prosjektledelse både før, under og etter produksjon.
Kari Hasselknippe har 25 års erfaring fra ulike kommersielle stillinger innen hotell og reiseliv, hvorav 14 år som salgs- og markedsdirektør ved Grand Hotel Oslo.