Mathilde Winther (til høyre) samme med Mona Fagerås, som delte ut prisen (Foto: Susanne Forsland)

Pris til «Han Sylte»

Mathilde Winther og bedriften «Han Sylte» i Valnesfjord fikk nylig Nordland fylkeskommunes «Nykomlingspris».

Publisert

– Det er nesten så jeg har lyst til å rope litt. Tusen takk! Jeg vil takke min familie, min mann som er min partner både i business og i heimen, våre barn, og de bøndene og fiskerne som jeg har vokst opp med. De har lært meg mathåndtverk og verdien av den maten vi produserer nord for polarsirkelen.

Marmelade og pestogulrøtter

Det sa en svært glad og stolt Mathilde Winther da hun mottok prisen under fylkestinget i Mosjøen denne uka. Winthers bedrift «Han Sylte» lager marmelade og pestogulrøtter. Og produktene har blitt svært godt mottatt.

Det var fylkesråd for næring Mona Fagerås (SV) som delte ut prisen, som bestod av et litografi av kunstneren Dagfinn Bakke og 30 000 i prispenger.

Dette er jurybegrunnelsen

«Årets vinner av nykomlingsprisen er 30 år, kommer opprinnelig fra Bjørnskinn, og har tidligere også bodd flere år i Hadsel. Bedriften startet i det små på hennes private kjøkkenbord. Da var det hjemmelaget marmelade som ble årets gave til venner og bekjente. Marmeladen ble veldig godt mottatt. I neste omgang ble det lagd marmelade av to tonn råvarer. Denne ble solgt på julemarkedet i Bodø, og forsvant veldig fort. I 2015 kom det store steget. Prisvinneren kjøpte sammen med familien gammel butikk i bygda, som ble stående tom da bygda fikk flunkende ny butikk. Der ble det etablert produksjonslinje og utsalg. Kolonialen åpnet dørene i oktober 2015. I 2016 lanserte bedriften også nettbutikk. Bedriften driver hun sammen med sin mann. Bedriftens hovedprodukt er marmelade og pesto laget av gulrøtter. Med lys hele døgnet og lave temperaturer, blir gulrota i bygda ekstra søt. Derfor egner den seg spesielt godt til gulrotmarmelade. Skjønnhetskravene til gulrot som selges til forbrukere i Norge gjør at mye god gulrot blir sortert bort i pakkingen. Disse gulrøttene, som enten er «for store eller for små», nyttiggjør bedriften seg av og videreforedler til miljøvennlige delikatesser. Dette gjør at man har en større utnyttelsesgrad av maten som dyrkes – og gulrotbonden får økt sin omsetning på maten han produserer.

Bedriften lager forskjellige varianter av gulrotmarmelade: klassisk, cognac, chili og julemarmelade. Marmeladen er uten konserveringsmidler og tilsetnings-stoffer, kokt og syltet på gammelmåten, slik det har blitt gjort i generasjoner. De har utviklet et annet spennende produkt også, som selges i kolonialen. Det har på kort tid blitt en stor slager – pesto lagd av gulrotgress. For gulrotgresset er det utviklet egne godkjente innhøstningsmetoder. Prisvinnerens faste overbevisning er at «det beste man kan gjøre for å bevare en mattradisjon, er å fornye den». Dette lever hun opp til gjennom nærings-virksomheten. I kolonialen selges både egne varer, samt kvalitetsprodukter fra andre lokale leverandører. Dette er en type delikatessebutikk vi forbinder med en by av en viss størrelse. Man kan si at bedriften har bragt byen til bygda.

Prisvinneren kjenner produktene til fingerspissene, og holder en entusiastisk matprat gående med kundene sine. Bygdefolket har tatt imot det nye tilbudet med åpne armer, og bruker god tid på kaffe og nystekte kanelsnurrer når de stikker innom for å handle i kolonialen. Men butikken tiltrekker seg også folk fra resten av regionen. Med denne etableringen har stedet fått på plass den første kommersielle aktøren i det som kan bli en reiselivsnæring.

Takket være denne bedriften, er bygda satt på kartet. Bedriften har pådradd seg stor oppmerksomhet utenfra. I desember 2016 hadde bedriften besøk av statsministeren. I 2016 og 2017 var bedriften også invitert inn i næringsdelegasjonen til landbruksministeren. Produktene ble blant annet omtalt i TV2's God Morgen Norge og Andreas Viestads «Smak av Norge». Bedriften dukket også opp i Landbruks- og matdepartementets julekalender i 2015 og deltok på matmessa Grüne Woche i Berlin flere ganger. I 2016 vant bedriften 3. plass i norsk språkråds kåring over utøving av godt språkvett for bedriftsnavn. Samme år vant bedriften også Gunhild og Petter Stordalens EAT award prisen for Nord-Norge, fordi den produserer et plussprodukt. Prisvinneren er en ung kvinne med utpreget forretningsteft, som satset utradisjonelt og har oppnådd veldig gode resultater!»

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS