Choice relanserer «doggybagen»

Nordic Choce relanserer «doggybagen». På Nordic Choice Hotels sine restauranter Brasserie X og Kitchen & Table får gjestene fra april muligheten til å ta med seg maten som blir igjen på tallerkenen.

Publisert

I år jakter Nordic Choice Hotels igjen Nordens matentreprenører med den beste ideen for hvordan vi kan spise verden bedre. I den forbindelse vil selskapet selv bidra til målet om en mer bærekraftig verden og slår et slag for doggybagen.

I forbindelse med oppstart av Local EAT Award innfører Nordic Choice Hotels ny policy på sine restaurantkjeder Kitchen & Table og Brasserie X; gjesten skal alltid få tilbud om doggy bag dersom de ikke spiser opp hele måltidet.

Nordic Choice Hotels relanserer doggybagen.
Nordic Choice Hotels relanserer doggybagen.

Kaste mindre mat

– Vi vet to ting. Én: en tredjedel av all mat som produseres i verden kastes, og to: 55 prosent av nordmenn ønsker at restauranter skal tilby doggybag dersom man ikke spiser opp all maten på restaurant. Derfor slår vi et slag for doggybaggen. På den måten kaster vi mindre mat og du får nyte hele måltidet. Bra for lommeboka, bra for klima. Dette er vårt lille bidrag til å spise verden bedre, men vi er sikre på at det finnes tusenvis av andre gode ideer der ute. De ideene vil vi finne og løfte gjennom Local EAT Award, sier Petter Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels.

Les også: EAT Award 2016 – jakter matentreprentører

Starter allerede nå

En undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Nordic Choice Hotels viser at 55 % av nordmenn i ganske stor eller svært stor grad ønsker å bli spurt om doggybag når de er på restaurant og har mat igjen på tallerkenen. Innføringen av doggybags skjer i april 2016, samtidig som hotellene i Nordic Choice Hotels skal påbegynne den årlige jakten på nye matløsninger. Local EAT Award arrangeres i samarbeid med EAT Foundation og NHO.

– Vi vet at mye av svinnet kommer fra tallerkenen. Å tilby Doggy Bag er en fin måte å synliggjøre at all mat har en verdi og fortjener å bli spist, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder.

Local EAT Award ble initiert av Nordic Choice Hotels i 2013 og bakgrunnen for konkurransen var ønsket om å finne svar på hvordan vi kan spise på en måte som er bra for helsa, dyrene og klima.

Les mer om Local EAT Award på Eatforum.org/lea

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS