Morten Malting hos Scandic Hotels sammen med Klokk & Co-gründer Kristine Lund.

Alkoholfritt til Scandic Hotels

Alkoholfritt øl fra Klokk & Co blir snart å finne på alle landets Scandic-hoteller.  Hotellkjeden tar øltypen FRIPA inn på menyen, og møter med det den økende etterspørselen fra gjestene etter gode alkoholfrie alternativer.

Publisert

Salget av alkoholfritt øl er i kraftig vekst i Norge. I fjor drakk vi cirka 13 % mer alkoholfritt øl enn året før, ifølge tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Flere velger alkoholfritt litt oftere, samtidig ser det ut til at nordmenn blir stadig mer kvalitetsbevisste, også på dette området.

Forventer et større utvalg

Distriktsdirektør og fungerende mat- og drikkedirektør i Scandic Norge, Morten Malting, forteller at også de opplever en økende etterspørsel etter gode alkoholfrie alternativer.

– Vi ser både en sterk helsetrend og at bedriftskunder er mer bevisste på redusert alkoholkonsum, sier Malting.

Han mener begge deler bidrar til økt interesse for alkoholfritt øl.

– Før ba gjestene bare om en Munkholm, men nå forventer de noe mer, sier Malting, som mener det er helt nødvendig å kunne tilby gode alkoholfrie alternativer.

Møter etterspørselen

– Scandic skal tilby god drikke, både med og uten alkohol, påpeker Malting.

Han ser derfor frem til at gjester over hele landet kan bestille seg en FRIPA. – Da vi fikk smake på dette ølet, var vi mektig imponert. Dette er godt håndverk og et alkoholfritt øl vi tror mange vil bli positivt overrasket over.

Han forteller at Scandic er opptatt av at alle gjester skal få noe som passer for dem.

– Det skal gjelde også om du ikke ønsker å drikke alkohol. Før har vi ikke kunnet tilby et fullverdig alkoholfritt alternativ til mikrobrygget øl, men nå kan vi det.

FRIPA

Da FRIPA ble lansert i mars i fjor ble serveringsmarkedet for alvor oppmerksom på Klokk & Co. I 2018 tidoblet selskapet antall horecakunder, der viktigste døråpner har vært den alkoholfrie IPA-en.

– Det er klart du skiller deg ut når du påstår du er best på alkoholfritt øl i Norge. Det er det ikke så mange som gjør, sier medgründer og markedssjef i Klokk & Co, Kristine Lund, smilende.

Hun har opplevd en overveldende positiv respons på de alkoholfrie produktene, som nå teller tre i porteføljen.

– I tillegg til FRIPA har vi Dos Amigos, som er en alkoholfri og glutenfri feelgood-øl i meksikansk stil, og en must-have i sommersesongen, reklamerer hun. Den skal være et fullverdig alternativ til øl som Corona og Sol, og er også et aktuelt produkt for Scandic.

– Ja, vi ønsker å være ledende på allergier, derfor vurderer vi nå også å ta inn glutenfrie Dos Amigos, sier Malting.

Klokk & Co har også en alkoholfri American pale ale på boks som heter NADA. Klokk & Co har allerede begynt å eksportere denne og Dos Amigos til England.

I disse dager lanserer Klokk & Co sitt fjerde alkoholfrie øl, denne gangen en alkoholfri pils på boks, som er konkurransedyktig priset i lavprissegmentet. Denne har NorgesGruppen valgt å ta inn i så mange som 1000 butikker. – Den heter OK! og blir tilgjengelig hos Spar, Joker og Meny over hele Norge. Det er selvsagt også fritt frem for serveringssteder å ta den inn, sier Lund.

Kult med alkoholfritt

Klokk & Co vil utfordre den etablerte sannheten om at alkoholfritt øl er kjedelig, og bare noe man må ha på menyen for ordens skyld.

– Alkoholfritt øl er ikke lenger et dårlig kompromiss, men et fullgodt alternativ. Hvis man kan få tak i alkoholfritt øl som både smaker godt og ser bra ut er det helt ok å være sjåfør! sier Lund.

Hun peker på at det ikke er så veldig mange år siden det eneste man fikk av øl på norske restauranter var vanlig industripils. Siden den gang har det skjedd mye med utvalget. – Nå er tiden kommet for å tilby kvalitet også innen alkoholfritt øl, sier Lund, som tror hoteller og restauranter som tilbyr et godt og variert tilbud av drikke uten alkohol vil få et konkurransefortrinn fremover.

Klokk & Co distribuerer gjennom ASKO, Vinhuset og Servicegrossistene.

Les mer i siste utgave av magasinet Horeca (nummer 2 2019)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS