Illustrasjonsfoto: Interface
Illustrasjonsfoto: Interface

Vil forbedre lydmiljøet i restaurantene

Restaurantenes akustiske miljø er viktig for både de ansatte og for gjestenes opplevelse. Tekstilgulv forbedrer lydmiljøet betraktelig, i og med at det demper støy og gir bedre akustikk.

Publisert
Fra Bryggeveien 8 på Aker Brygge.
Fra Bryggeveien 8 på Aker Brygge.

Selv om tekstilgulv er vanlig i utlandet, er det så langt ikke utbredt i Norge. Det er noe Interface, en ledende produsent av bærekraftig tekstilgulv, ønsker å endre.

I årets utgave av White Guide vurderes lydmiljøet i restaurantene – i tillegg til mat, service og innredning.

Laila Nygaard, som har søkelys på hotell- og restaurantbransjen, har jobbet hos Interface Norge i tre år. Hun ser store muligheter for utvikling av næringen, og bekrefter at forespørselen har økt over tid. Internasjonalt har mange prestisjetunge restauranter tepper fra Interface. Hun har selv nylig installert tepper på Bryggeveien 8, Aker Brygge, der et stort akustikkproblem ble løst med tekstilgulv.

Åpent, men samtidig intimt og lunt

<br />Illustrasjonsfoto: Interface<br />&nbsp;

Illustrasjonsfoto: Interface
 

Kaibygg 1 Aker Brygge, som prosjektet kalles, ønsket å ha en felles kantine-løsning for leietakerne. En av Norges ledende interiørarkitektkontorer, Metropolis, fikk i oppgave å skape en kantine for 350 personer.

– Ettersom flere firmaer skulle være brukere av kantinen, var ønsket en oppgradert kantine med hotellfølelse. Kantinen går over to eksisterende bygg, med en nybygd mesanin som ligger ute i et åpent atrium med glasstak. Det er åpent ned til butikklokaler, så lyd, lys og akustikk var viktige elementer i prosjektet. En akustiker ble tidlig en del av prosjekteringsgruppen for å få til en optimal løsning. Ved bruk av bl.a. Walk the Plank-tepper fra Interface ble resultatet et lokale som er åpent, men samtidig intimt og lunt, og hvor akustikken fungerer bra, sier Lena Axelsson, prosjektleder for Kaibygg 1.

Illustrasjonsfoto: Interface
Illustrasjonsfoto: Interface

– Mange tror at tekstilgulv er vanskelig å vedlikeholde, og er derfor tilbakeholdne med å installere det i en restaurant, selv om det har store fordeler for gjestenes opplevelse. Men flere og flere oppdager fordelene med forbedret akustisk og dempet lydnivå. Vi jobber med å utdanne vår kunder i hvordan de enkelt vedlikeholder og rengjør teppene. Våre gulv ligger i lokaler som er utsatt for mye slitasje. Et eksempel på det er Vilvite-senteret i Bergen, der teppefliser fra Interface har ligget i mer enn 10 år. Det blir daglig utsatt for mye slitasje av barn, barnevogner og voksne. Det fungerer veldig bra, sier Nygaard i en pressemelding.

Ledende på tekstilgulv

«Interface er verdens ledende produsent av tekstilgulv. Produktene er produsert i henhold til strenge, bærekraftige prinsipper med tanke på miljøet. Etter å ha fått ett godt fotfeste innen kontormarkedet jobber Interface Norge nå mot å forbedre arbeidsmiljøet for ansatte, og opplevelsen for gjestene, på restauranter og hoteller», heter det pressemeldingen.

En av fordelene med Interface-tepper er at de installeres som fliser, med et limfritt system; TacTiles. Hvis en flis må byttes, fjerner man bare den ene flisen og erstatter den med en ny, det hele tar bare noen minutter og gulvet trenger ikke installeres om, pusses eller males. Interface Sone er en ekstra lydisolasjon som ytterligere forbedrer både lydmiljø og gåkomfort, og er derfor egnet for restauranter og hoteller.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Interface

Interface er verdensledende innen design og produksjon av teppefliser.

Produktene er på den ene siden en kombinasjon av skjønnhet og innovasjon, og på den annen siden god funksjonalitet og miljømessige fordeler, slik at kundene har mulighet til å realisere sin designvisjon.

Interface var et av de første selskapene til å produsere sine produkter på en bærekraftig måte. I 1994 begynte selskapet å tenke bærekraft og la derfor om virksomhet og har forpliktet seg til å eliminere alle negative utslipp innen år 2020. Interface kaller det Mission Zero. Interface har nådd mer enn halvveis mot Mission Zero, og har oppnådd anerkjennelse for de oppnådde resultatene.

Produktene har blitt tildelt mange priser, spesielt i design og innovasjon. Den seneste prisen er Red Dot Award i kategorien Best of the Best i 2015.

Les mer på Interface sin norske side