Jannicke Holmgreen Lorentzen starter i stillingen som hotelldirektør på Scandic Lillestrøm i august. Hotellet åpnes førstkommende tirsdag, 9. januar 2018. (Foto: Morten Holt)

Skal lede Scandic Lillestrøm

Hun har gjort kometkarriere i Scandic. Jannicke Holmgreen Lorentzen begynte i kjeden i 2012. Fem år senere ble 31-åringen ansatt som hotelldirektør på Scandic Lillestrøm, som åpnes tirsdag 9. januar.

Publisert
Jannicke Holmgreen Lorentzen. (Foto: Morten Holt)

Nå skal kampen tas opp om messedeltakerne på Norges Varemesse – og Lillestrøm skal erobres

Scandic Lillestrøm åpnes 9. januar. (Foto: Scandic Hotels/Svein Arild Steen-Mevold)

Fra Scandic Byporten til Scandic Lillestrøm

Så bra har hun gjort det på hotellene hun har ledet de siste tre årene, at Scandic-ledelsen i Norge har funnet ut at Lorentzen er rett kvinne for den krevende jobben.

I august forlot hun Scandic Byporten, som hun hadde ledet fra 2014 til 2016, for å bygge opp Scandics nye hotell på Lillestrøm.Nå er det klart for åpning.

– Det blir en enormt spennende utfordring. Til nå har jeg vært hotelldirektør på hoteller som har bestått en stund. Nå får jeg æren av å være med og forme et splitter nytt hotell – helt fra «scratch», sier den unge hotelldirektøren.

Leder Scandic Lillestrøm; Jannicke H. Lorentzen. (Foto: Morten Holt)

220 rom

Hotellet får 220 rom. Dessuten skal Scandic Lillestrøm ha 500 kvadratmeter med kurs- og konferanserom, en restaurant med plass til 180 gjester, og en egen uteservering når forholdene innbyr til det.

– Det blir rene luksusen å få være med på dette! I tillegg til å lage hotellet best mulig og praktisk for gjestene, er det også viktig for meg legge vekt på å gjøre det praktisk mulig for de ansatte – for eksempel for dem som skal stå for renholdet, sier den energiske 31-åringen.

For energisk er hun. Jannicke Lorentzen liker ikke å være i ro. Det skal helst skje noe hele tiden. For henne var det stas og givende å vaske kontorer allerede som 14-åring.

Lokalhistorie på veggene på ny Scandic Lillestrøm. (Foto: Scandic Hotels/Svein Arild Steen-Mevold)

Strukturert

– Det skjer mye, men alltid i kontrollerte former. Jeg er flink til å strukturere og planlegge livet mitt, påpeker hun.

Det må hun være. Hotelldirektør-jobben krever sitt, men samtidig er hun ikke «arbeidsledig» på fritiden. En stor bernersennen-hund som krever sitt, golf (handicap 27), alpint, langrenn, aerobic og jazzdans er bare noen av fritidsaktivitetene.

– Og så reiser jeg minst en gang i måneden. Jeg bruker mye penger og fritid på å oppleve nye steder og få inspirasjon, legger hun til.

Har fokus på detaljer og service. (Foto: Morten Holt)

Vi må heller ikke glemme at hun er hobbykokk, og bruker mye tid på å prøve ut nye retter. Både hjemme og når hun er ute og reiser.

Reiste gjorde hun også raskt etter videregående ble fullført. Da bar det til Sveits, et land hun forelsket seg i.

– Det er et spennende land med mange forskjellige kulturer. Her finner du litt italiensk, tysk og fransk i tillegg til det sveitsiske.

Utdanningen ga god ballast

Scandic Lillestrøm. (Foto: Scandic Hotels/Svein Arild Steen-Mevold)

– Det var en meget bra og nyttig utdanning, der jeg var borti alt som hadde med hotelldrift å gjøre, og det var fokus på detaljer. Utdanningen har gitt meg meget god ballast for det jeg har drevet med senere i livet.

– På skolen hadde vi også «internship» (praksis) på hoteller andre steder. Jeg var både i Genève og London. Jeg jobbet mye; ville vise at jeg tok ansvar og kunne arbeide selvstendig, forteller hun.

Fra Scandic Lillestrøm. (Foto: Scandic Hotels/Svein Arild Steen-Mevold)

– På César Ritz var det et stort fokus på detaljer og service, noe jeg har tatt med meg til hotellene jeg har ledet. For god service og profesjonalitet koster ikke noe ekstra. Det kan vi by på selv om vi ikke er noe femstjerners hotell, sier hun.

Hun var ferdig med bacheloroppgaven på César Ritz Colleges i 2007.

Lorentzen vil også fremheve vennskapene som dannes i studietiden.

– Jeg opparbeidet meg et verdensomspennende nettverk. Vi som studerte sammen, har fortsatt meget god kontakt. Kanskje ikke så rart; vi arbeider jo med og er opptatt av de samme tingene, sier hun.

Startet på Edderkoppen

Noen av de ansatte på Scandic Lillestrøm. (Foto: Scandic Hotels/Svein Arild Steen-Mevold)

Hotellkarrieren i Norge startet på Scandic Edderkoppen (nå Scandic St. Olavs plass) i 2012, der hun jobbet som «potet», som hun selv beskriver det. «Poteten» gjorde det såpass bra, at hun allerede etter fire måneder ble «headhuntet» til Scandic Sjølyst som hotellsjef – i en alder av 27.

Også der gikk det raskt; etter ett år fikk hun tilbud om direktørjobben. Året etter, i 2014 leverte hotellet sin høyeste omsetning noensinne. – Jeg er ekstremt målrettet, og går inn og retter på ting, der jeg ser at det er forbedringspotensial, forklarer hun.

I 2015 forlot hun igjen Sjølyst til fordel for Scandic Byporten – midt i Oslo-gryta. Også her har hun fått sving på sakene, og i 2016 økte blant annet baromsetningen med 150 prosent.

Bruket restaurant & bar på på Scandic Lillestrøm. (Foto: Scandic Hotels/Svein Arild Steen-Mevold)

– Jeg har sterke meninger om hvordan jeg vil ha det. Det gir resultater, sier hun smilende, og føyer til:

– Leder er noe du er, ikke noe du kan bli. Men du kan lære å bli en enda bedre leder! føyer hun til.

En fryd å arbeide i Scandic

– Det har vært og er en fryd å arbeide i Scandic, som gir unge medarbeidere muligheten. Etter noen år har jeg lært kjeden å kjenne. Jeg kan konseptene, og vet hvilke retningslinjer jeg må følge, sier 31-åringen.

I prosessen de siste4 månedene frem mot åpningen førstkommende tirsdag, har hun vært med på å forme Scandic Lillestrøm. Samtidig har rekrutteringsprosessen vært viktig. Hotellet får mellom 50 og 60 ansatte.

– Det har vært en viktig prosess. Alt skal være på stell fra start når vi åpner tirsdag 9. januar, sier Jannicke Holmgreen Lorentzen.

– En hotellperle, mener Steen-Mevold

– Teamet, med Jannicke H Lorentzen i spissen, har finpusset form og innhold, og vi er klare til å tilby Lillestrøm et urbant hotell med sterk lokal tilhørighet. Forhåndssalget er i rute. Hotellet har 220 rom, Bruket restaurant & bar, samt flotte møterom som står klart til forventningsfulle gjester. Sammen med OBOS og gode partnere på interiør og vår egen tekniske avdeling v/Jørn Olsen, har vi skapt en riktig hotellperle i sentrum av byen, rett ved flytoget og med 12 minutter til Oslo Airport Gardermoen, skriver administrerende direktør for Scandic i Norge, Svein Arild Steen-Mevold på sin Facebook-side.

Dette er deler av portrettet med Jannicke H. Lorentzen, som sto på trykk i magasinet Horeca, nummer 4 2017.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Jannicke Holmgreen Lorentzen

Aktuell: Hotelldirektør for Scandic Lillestrøm, som åpner tirsdag 9. januar 2018.

Alder/fødselsdato: 32/20. desember 1985.

Oppvokst: Slemdal i Oslo.

Bosted: Frogner i Oslo.

Utdanning: Barne- og ungdomsskole på Slemdal og Midtstuen, allmennfag på Persbråten videregående skole, César Ritz Colleges i Le Bouveret, Brig i Sveits (2004-2007, bachelor), inkludert halvt års praksis på Hilton i Genève (2005) og på Conrad Hotel London (2006), Oxford University (2009 – 2010, intensiv master).

Yrkesbakgrunn: Hjelper på Kongen Marina, medarbeider på Regus Ibsen kontorhotell (2007), økonomimedarbeider Selvaag (2007 – 2009), Selvaag, Tjuvholmen Executive Suites (2011), medarbeider på Scandic Edderkoppen (nå St. Olavs plass) (2012), hotellsjef på Scandic Sjølyst (2012), hotelldirektør på Scandic Sjølyst (2013 – 2015), hotelldirektør på Scandic Byporten i Oslo sentrum (februar 2015 – august 2017), nyansatt som hotelldirektør for Scandic Lillestrøm, der hun begynner august 2017.

Powered by Labrador CMS