
Leder Norges sørligste hotell
De første månedene har gått over all forventning for ett av Norges nyeste – og landets sørligste hotell, Mandal Hotel. – Det har til tider vært helt «vilt», forteller gründer, deleier og hotelldirektør Lotte Fredriksen Syltevik.

Den første drøye måneden var det selskapsgjester og kurs- og konferansegjestene som inntok hotellet, men i sommer har også ferie- og fritidstrafikken tatt av.
– Dessuten ser høsten veldig lovende ut, og vi har allerede booket flere julebord, sier hotelldirektøren.

Utenfor kjede
Lotte Fredriksen Syltevik (33) har bakgrunn fra alle de store norske hotellkjedene, bortsett fra Nordic Choice Hotels.
Likevel har hun og medeier valgt å la Mandal Hotel stå utenfor kjede.

– Vi har blitt spurt av flere av kjedene, men så langt har vi valgt å takke nei. Vi ønsker å klare dette selv, og vil skape vårt eget unike hotell, svarer Fredriksen Syltevik.
Drøm om å åpne hotell i hjembyen
Etter å ha tatt en bachelor i hotelledelse i Oslo/Kristiansand, har Fredriksen Syltevik 12 års erfaring fra hotellbransjen. De tre årene forut for lederstillingen i Mandal, var hun direktør for Smarthotel Oslo.

– Jeg har alltid hatt en drøm å åpne og drive hotell i min hjemby. Da jeg hadde min andre barselpermisjon laget jeg et kostnadsoverslag og et driftsbudsjett for et nytt hotell. Jeg fikk hjelp til å tegne, og etter hvert fikk jeg med en annen mandalitt, Svein Støle, som investor, forteller Fredrikssen Syltevik.
Dermed ble 33-åringen både byggherre og ansvarlig for hele byggeprosessen, og i mai åpnet Mandals nye storstue og Norges sørligst beliggende hotell (en knapp kilometer lenger syd enn Lindesnes Havhotell, red anm.).
Patriotiske mandalitter

Mange av hotellets ansatte og ledere er mandalitter – som har flyttet hjem igjen for å skape en spennende møteplass for byens innbyggere – og for de mange tilreisende som besøker Norges sørligste by.
– Min store lidenskap er salg. Vi mandalitter er patrioter, og vi skal skape en arbeidsplass der vi har det gøy på jobb. Det smitter over på gjestene. Samtidig skal vi være profesjonelle i alt vi gjør, og levere så bra at gjestene kommer tilbake, forklarer hotelldirektøren, som vet at det tar tid å innarbeide seg i markedet, men med få konkurrenter i sørlandsbyen, tror hun at Mandal Hotel blir et opplagt valgt for dem som kommer hit.
– Hotellet er bygd med kjærlighet for Mandal og for å skape opplevelser som huskes. Vårt motto er «forankret i ekte opplevelser», legger Fredriksen Syltevik til.

Sonderer markedet
Foreløpig er det 87 rom med over 200 sengeplasser på Mandal Hotel, men Fredriksen Syltevik forteller at de har muligheter til å bygge ut. – Vi sonderer markedet, og ser an hvordan pågang og belegg er de to første årene Deretter tar vi stilling til om hotellet bør utvides ytterligere.
– Vi vet jo det er i sommerhalvåret vi vil ha høyt belegg. Så er det om å gjøre å trekke selskaper, arrangementer, kurs og konferanser til hotellet i tiden da ferie- og fritidsgjestene uteblir. Vi har budsjettert med et belegg på 50 prosent på årsbasis, men har et lite håp om 60 prosent, sier hun.
Saken fortsetter under bildet
Mandal Hotel er for øvrig tegnet av Arkitektværelset (Grethe Løland, arkitekt MNAL) i Oslo.
Les mye mer i siste utgave av magasinet Horeca (nummer 5 2019)