Aass Bryggeri innoverer

Bryggerhuset Pilotbryggeri, i regi Aass Bryggeri, lanserer i sitt første oppskalerte produkt, et ingefærøl, på flasker i dagligvare og for uteliv.

Publisert
Gard Karlsnes leder Bryggerhuset Pilotbryggeru, i regi Aass Bryggeri.
Gard Karlsnes leder Bryggerhuset Pilotbryggeru, i regi Aass Bryggeri.

Det nye ølet har fått navnet Session Ginger Beer, et gluten- og laktosefritt øl.

– Så vidt vi har funnet ut, er dette det første eksempelet på en Ginger Beer brygget av noe norsk bryggeri, sier daglig leder for Bryggerhuset Pilotbyggeri, Gard Karlsnes, som begynte i stillingen i august i fjor. Han har bakgrunn som ungdomsskolelærer og hjemmebrygger med gode resultat i NM.

Bryggerhuset med nytt og spennende øl.
Bryggerhuset med nytt og spennende øl.

Kun naturlige råvarer

– Det er spennende å kunne tilby produkt i dette segmentet, særlig siden vi kun har basert oss på naturlige råvarer. Kvalitet og smak er viktigst, derfor bruker vi black glass-flasker som er 100 prosent lystette (mot 99 prosent på brunt glass), opplyser Karlsnes.

Produktet er utviklet i samarbeid med Meny (NorgesGruppen), og er derfor tilgjengelig i dagligvare kun hos dem.

Sushi og asiatisk mat

Vi mener at denne øltypen bør passe godt til blant annet sushi og asiatisk mat, i tillegg til å være et spennende alternativ til dem som ønsker andre smaker. Det er brygget på glutenfrie råvarer, og kan av den grunn ikke merkes som glutenfri jf. Mattilsynets regelverk, melder Karlsnes.

– Siden vi er et pilotbryggeri, kan vi teste ut nye typer her, for deretter å flytte det inn i rasjonell produksjon for boks/flaske på det større anlegget, når vi ser behovet. Dette er nå gjort med Session Ginger Beer, opplyser daglig leder Karlsnes, som får inspirasjon og hjelp fra Terje Aass, fjerde generasjon Aass og tidligere administrerende direktør i Aass.

Mer på gang

– Fremtidsplanene for Bryggerhuset er å fortsette med å eksperimentere og teste ut nye resepter og råvarer. Det kommer til å komme flere produkt på flaske/boks i butikkhyller etter hvert, men vi holder kortene tett til brystet på dette området akkurat nå, sier Karlsnes.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Bryggerhuset

* Aass’ Pilotbryggeri eksperimenterer med nye råvarer, prosesser og smaker.

* I år lanserer Bryggerhuset for eksempel fem ulike variasjoner over bokk-øl, som du kan les om her.

* Har brygget mer enn 40 batcher siden august i fjor, veldig få brygg som er repetert, stort sett nye øl hele tiden.

* Produserer på 30 liters KeyKegs, som selges til utesteder.

* Tilbyr også gjestebrygging der utesteder kan være med å utvikle og brygge sitt eget øl, som de så tilbyr til sine kunder.

* Gard Karlsnes er daglig leder for Bryggerhuset.

Les mer Aass.no