Hotelldirektør på Britannia Hotel, Mikael Forselius (fra venstre), Giske Helene Daviknes og Ole Henrik Eftedal (begge fra 2080) og Niklas Norrheim. Sistnevnte er 2080s bindeledd mot produsentene ute i Europa. (Foto: Morten Holt)

– En fantastisk reise på Britannia

Britannia Hotel blir rost opp i skyene av både gjester og hotell-spesialistene. Nylig fikk også hotellets restaurant Speilsalen en Michelin-stjerne. 2080 står bak mye av det du er i befatning med når du gjester hotellet.

Britannia Hotel. (Foto: Morten Holt)

– Dette har vært en helt fantastisk reise. Vi har vært med helt fra starten, og foruten den helt spesielle reisen, har dette også vært med på å utvikle oss som leverandør til dette markedet. Kan man utvikle og levere toppresultat til Britannia Hotel, kan du levere til hvem som helst. Vi er så stolte over det vi har levert til hotellet, sier partner i 2080, Ole Henrik Eftedal.

– Britannia Hotel har blitt som et stort showrom for oss. Til og med våre produsenter har blitt stumme av beundring av hva vi har fått til sammen med Britannia, så dette er ikke bare en enorm referanse for 2080, men også for våre produsenter. De bruker det til markedsføring verden rundt, legger han til.

Anerkjente europeiske produsenter

Hotelldirektør på Britannia Hotel, Mikael Forselius og partner i 2080, Ole Henrik Eftedal, i Palmehaven. (Foto: Morten Holt)

Samarbeidet mellom 2080 og Britannia Hotel startet allerede i 2017, og det har vært mange reiser til anerkjente produsenter, spesielt i Tyskland (f. eks WMF, Bauscher, Schönwald og Tafelstern), men også i Storbritannia (f.eks Craster) og Belgia (f.eks. Serax).

– Vi var ute etter det beste av det beste, signaturprodukter som du ikke finner alle andre steder, slik at vi kunne skille oss ut. Det var helt avgjørende for oss for valget av leverandør. Jeg skjønte raskt at 2080 tilbød alt det vi trengte. Det var aldri aktuelt å ta noen «snarveier», og konseptene skulle være grundig gjennomtenkt. Vi er storfornøyde med resultatet – og det virker det jo alle andre er også, sier en smilende hotelldirektør på Britannia Hotel, Mikael Forselius.

– Vi leverer med konkurransedyktige priser, rett fra merkevareprodusentene, uten noe mellomledd, påpeker Eftedal.

Spesialprodukter for Britannia Hotel

Spesialprodukter for Britannia Hotel. (Foto: Morten Holt)

Eftedal forteller at 2080 har direkte kontakt og avtaler med de forskjellige produsentene, og tar med seg sine kunder dit for å vise hva som tilbys, produsenter som utvikler originale produkter og europeisk kvalitet.

Ledelsen på Britannia Hotel har vært med på en rekke turer, til alle aktuelle produsenter – slik at hotellet fikk akkurat det det ville ha, i tillegg til mange workshops på 2080 sin Concept Store på Skøyen.

– Britannia Hotel har vært en «krevende» kunde, og vi har hatt mange fruktbare diskusjoner. Hele ledelsen på hotellet, fra blant andre prosjektleder Bjarte Gjerde, til markedssjef Peter A. Gjerde, hotelldirektør Mikael Forselius og Speilsalens kjøkkensjef Christopher W. Davidsen har vært med for å håndplukke produkter, forklarer Eftedal.

Katinka von der Lippe har også vært med i utarbeidelsen av alt porselen til Speilsalen.

Brosjyrer for etterbestilling

Sju forskjellige brosjyrer til hotellhuset Britannia. (Foto: Morten Holt)

– Det som har vært helt spesielt med dette prosjektet, er at vi ikke bare skulle levere til ett hotell og en merkevare, men til flere forskjellige «brands» innad i samme hotellhus, sier Eftedal.

2080 har, med Key Account Manager Giske Helene Daviknes i spissen, utarbeidet sju forskjellige brosjyrer (Speilsalen, Britannia Brasserie, restaurant Jonathan, Britannia Bar, samt hovedbrandet i Palmehaven, buffet og hotellrom/spa), som gjør det lettere for både Britannia Hotel og for 2080 – når produkter skal etterbestilles.

– Vi har sett at kundene setter veldig stor pris på denne servicen. Her finner du all informasjon, og skulle nye folk bli ansatt som ledere i noen av avdelingene, kan de bare forholde seg til informasjonen i disse folderne, sier Daviknes.

Logistikk for å få det på plass

Niklas Norrheim, Giske Helene Daviknes og Ole Henrik Eftedal i Brasserie Britannia. (Foto: Morten Holt)

2080.no har levert alt fra tannpirkeholdere til mye av interiøret på hotellrommene, og det var litt av en logistikk da nærmere 20 trailere med utstyr, fire av dem bare med porselen, skulle rulles inn i gaten ved Britannia i løpet av et par uker før åpningen 1. april i 2019.

Det dreier seg for eksempel om drøyt 20 000 vinglass og 10 000 porselensartikler, som igjen skulle pakkes pent ut og vaskes før bruk. Bare en eneste tallerken var knust under transporten, forteller Daviknes, som bodde 14 dager i Trondheim før åpningen for å kontrollere at alt gikk slik det skulle.

Totalt 100 trailere til Britannia-åpningen

– Totalt kom det 100 trailere med utstyr til oss i disse ukene. Vårt personale på hotellet tømte trailerne, og fikk alt på plass i de forskjellige avdelingene i hotellhuset. Da er det om å gjøre å holde tunga rett i munnen, sier hotelldirektør Mikael Forselius.

Du kan se hva 2080.no har å tilby her

Du kan lese mye mer om Britannia Hotel og 2080 i Horeca nummer 2 2020

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS