Mobiltelefon COLOURBOX5657233

Nettbaserte kilder til reiseinformasjon de mest populære

En ny undersøkelse fra Agoda.com viser at nettbaserte kilder til reiseinformasjon er de mest populære. Samtidig, er det svært få turister som bare er brukere: Flertallet av turister er selv med på nettdugnaden og deler sine egne reiseerfaringer som andre kan dra nytte av i fremtiden.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Agoda.com, et av Asias ledende nettsteder for å bestille hotellovernattinger, og del av den Nasdaq-listede Priceline-gruppen, har publisert resultatene av sin nyeste Travel Smarts-undersøkelse, som viser at turister stoler mest på nettfora og blogger når de planlegger reiser.

Bare 12 % velger reisehåndbøker

Undersøkelsen, utført i april og mai 2015, spurte over 5500 av Agoda.coms sine kunder fra hele verden hvilke kilder de mener er mest pålitelige, når de planlegger reiser.

Nettfora var de mest populære, valgt av over 34 % av respondentene.

Blogger og uavhengige nettsteder kom på andre plass med 28 % av stemmene. Sammenlagt fikk nettbaserte kilder til reiseinformasjon, inkludert nettfora, blogger og reiseapper, over 70 % av stemmene.

Bare 12 % valgte reisehåndbøker som den mest pålitelige kilden til reiseinformasjon.

Ingen overraskelse

– Det er ingen overraskelse at flere og flere turister stoler mest på nettbaserte kilder. Når turister bruker kilder på nett, drar de nytte av kunnskapen og erfaringene til talløse andre reisende, og kan finne akkurat den informasjonen de trenger og som passer deres behov, på en måte man ikke kunne før, sier John Brown, daglig leder i Agoda.com i en pressemelding.

Mest pålitelige kilder til reiseinformasjon

Nettbaserte fora 34 %
Blogger og uavhengige nettsted 28 %
Råd fra lokale13 %
Publiserte reisehåndbøker12 %
Reiseapper 9 %
Andre4 %

Bare 12 % valgte reisehåndbøker som den mest pålitelige kilden til reiseinformasjon.

Når det kom til å dele informasjon etter reisen, svarte 79 % av respondentene at de postet kundeomtaler, kommenterte på blogger eller lastet opp bilder på sosiale medier for å dele reiseopplevelser med andre (de spurte hadde bare anledning til å velge ett svaralternativ).

Deler du dine reiseerfaringer med andre på Internett?

Nei21 %
Ja, jeg skriver omtaler38 %
Ja, jeg poster på sosiale medier25 %
Ja, jeg kommenterer på blogger og nettfora16 %

Agoda

* Nettsted for bestilling av overnattinger, med søkelys på Asia

* Hovedkontor i Singapore

* Nettstedet er tilgjengelig på 38 språk

* Norsk språkutgave ble lansert i 2008

* Tilbyr overnatting ved mer enn 600 000 hoteller over hele verden

* 1700 ansatte som representerer mer enn 20 nasjonaliteter ved kontorer verden over

* Medlem av Nasdaq-oppførte Priceline-gruppen, sammen med Booking.com, KAYAK, OpenTable, rentalcars.com og priceline.com

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS