Fenalaar-fra-Norge-Bocuse-d-or-Bjorn-Ringstad-Tind-Bent-Stiansen_-Statholdergaarden-Nina-Sundqvist-Matmerk-Per-Berg-Nortura 1

Elitekokker skal løfte norske matskatter

Norske toppkokker skal i samarbeid med Matmerk løfte norske matskatter opp i verdensklassen.

Publisert

Fenalår fra Norge på Sirha/Bocuse d'Or i Lyon. Fra venstre Bjørn Ringstad (Tind), Bent Stiansen (Statholdergaarden), Nina Sundqvist (Matmerk) og Per Berg (Nortura).

– En allianse med norske elitekokker for å synliggjøre og fornye våre norske matskatter, er en vinn-vinn situasjon. Kokkene vil bli enda bedre kjent med de norske matskattene, og bidra til nyskaping i bruken av disse i vårt moderne kjøkken. Ikke minst får vi nye, faglige stemmer som matinteresserte lytter til, sier direktør Nina Sundqvist i Matmerk.

Samarbeidsavtale Matmerk og Bocuse d'Or Norge

Matmerk og Stiftelsen Bocuse d’Or Norge lanserte sin nye samarbeidsavtale i Lyon, dagen før norske Ørjan Johannessen skal konkurrere om gull i Bocuse d’Or. Matmerk ønsker å bidra til å utvikle norske kokker på et høyt internasjonal nivå som har et særdeles bevisst forhold til hvilke råvarer de gir sin annerkjennelse til.

– Dette er et strategisk grep fra vår side. Vi vil få frem kunnskap og stolthet til de 23 mat- og drikkevarer som har fått Beskyttet Betegnelse. Ingen kan gjøre det bedre en kremen av norske kokker. Jeg ser virkelig fram til samarbeidet, sier direktør Nina Sundqvist i Matmerk.

Garanterer særpreg fra et bestemt geografisk område

Arne Sørvig. (Foto: Morten Holt)

Mat som defineres som nasjonale matskatter garanterer særpreg fra et bestemt geografisk område. Gjennom konkrete kvalitetskrav til hvordan produktet skal lages, ivaretar vi kunnskap og tradisjoner på linje med Parmaskinke, Rouqefort, Champagne og Fetaost.

Bidrar til å løfte kokketalenter opp og frem

– Bocuse d’Or Norge er glad for å arbeide med urnorske «Fenalår fra Norge» og andre nasjonale matskatter. Vi skal bidra til at forbrukerne også i fremtiden får glede seg over autentiske norske produkter med både opprinnelige og nye spennende smaker. Kreativitet, nyskaping og systematikk er verdier vi deler. Samtidig er vi fornøyd med at Matmerk gjennom denne avtalen melder seg på i sponsorlauget som bidrar til å løfte kokketalenter opp og frem i Bocuse d’Or, sier leder av Bocuse d’Or Norge, Arne Sørvig.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS