Saveurs de Norvège Sirha

Også norsk stand utmerket seg på Bocuse d’Or

Flere norske selskaper under paraplyen til Saveurs de Norvège gikk sammen om en felles stand under Sirha-messen og under Bocuse d’Or i Lyon. Seks norske selskaper var med, og konklusjonene er svært positive.

Publisert

Kokkebesøk på standen: Fra€ venstre Tone Collomb-Rey (Saveurs de Norvège), Tom Victor Gausdal, Charles Tjessem, Eidis W. Biehler (Saveurs de Norvège) Eyvind Hellstrøm.

– Vi har promotert både norsk sjømat og kjøtt, og til sammen har tilbakemeldingene vært veldig gode. Vi er tilfredse med at vi fikk med oss en god miks av selskaper, slik at de totalt gir mange muligheter for alle, sier Tone Collomb-Rey og Eidis Biehler i selskapet SdN, som på selvstendig initiativ har sørget for å promotere norsk matbusiness i Lyon.

Norsk mat til franske ganer

De har hatt med seg Figgjo, SALMA, Bømlo Prima fersk laks og i røkt variant, Lofoten fiskeburger og Lofoten Skrei. Fenalår fra Norge i nært samarbeid med Matmerk ble introdusert til franske ganer, med blant annet en viktig markedsundersøkelse.

– Kveita fra Sognefjorden ble servert rå og falt godt i smak. Fiskeburgere fra Lofoten har det siste året vært å få kjøpt i utvalgte dagligvarebutikker, nå begynner kundene å oppdage denne sunne og enkle sjømatmuligheten, sier de to.

God respons

– Våre deltakere fikk det mye travlere enn forventet, og de rapportere tilbake at de møtte mange viktige kunder, i tillegg til at de fikk flere nye kontakter. Grovt regnet har vi hatt 30 topper fra et ti-talls dagligvarekjeder, flere hundre kokker og 40-50 grossister på standen i tillegg til matbloggere, journalister og foodies fra inn- og utland.

Den norske standen samarbeidet med Bocuse d’Or Norge om et treff med de norske medaljevinnerne på standen, var noe som både nordmenn og franskmenn satte pris på. Da Eyvind Hellstrøm, Bent Stiansen, Charles Tjessem, Geir Skeie og Tom Victor Gausdal kom innom ble det enda bedre stemning.

Over 200 000 besøkte Sirha

– Fra Sirha-messen rapporteres det også om svært høyt antall besøkende med godt over 200 000 personer, og det merket vi svært godt. Det var fullt trøkk på standen hele tiden, så vi kjørte på det vi kunne for å sikre oss gode kontakter og muligheter.

Saveurs de Norvège arrangerte også en norsk businessfrokost der Matmerk og Bocuse d’Or Norge signerte en samarbeidsavtale. Alle de norske produktene stod på menyen, og SdN stod også bak festmiddagen for 400 gjester etter det norske gullet i Bocuse d’Or.

Saveurs de Norvège (SdN)

Spesialist på norske og franske matspesialiteter og markedsposisjonering. Gründerne har 40 års erfaring i det franske markedet og unike kontakter mot fransk distribusjon, restauranter og dagligvare. Det samme gjelder Sveits, Belgia og grensetraktene til Tyskland og Italia.

Målet er å selge høykvalitetsprodukter fra Norge ved å få distributører og kunder til å jobbe for de norske produktene. SnD legger til rette for markedsadgang og business slik at norske produsenter ser muligheter og ønsker å satse i Frankrike og landene rundt.

Hva gjør SdN

Utfører kostnadseffektive markedsundersøkelser som gir en idé om potensiale for produktet.

Oppfølging og service på det lokalt språk og sikrer stabil kundekontakt (distributører, kokker, butikksjefer osv).

Organiserer markeds- og salgsaktiviteter

Kjenner norske nettverk i markedet (Norges Sjømatråd, Innovasjon Norge m.fl.)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS