7 Fjell øl

Merkedryss over innovativ mat- og drikkebransje

Øl, mel, kaffe, reker, laks og solbærsirup. Åtte norske mat- og drikkeprodusenter ble i dag hedret med Merket for god design. Salmon Brands, Kaffehuset Friele, Lerum, Norgesmøllene, Coldwater Prawns of Norway, Macks Ølbryggeri, 7 Fjell Bryggeri og Færder Mikrobryggeri mottok alle den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

Publisert

Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

Les mer om alle prisvinnnerne under.

7 Fjell Bryggeri: Vekker Bergen fra øldvalen

7 Fjell Bryggeri og KIND mottok Merket for god design på Designdagen. (Foto: 7 Fjell Bryggeri)

Nyetablerte 7 Fjell Bryggeri ville vekke til liv Bergens gamle øltradisjoner og bli Skandinavias ledende mikrobryggeri. For å klare det måtte de skille seg ut både fra landets etter hvert mange mikrobryggerier og de store, trauste pilsprodusentene.

Med seg på laget fikk de Gahr Smith-Gahrsen, mangedobbel norgesmester i ølbrygging og en sagnomsust skikkelse i hjemmebryggermiljøet. Han var et viktig kort for å vinne over landets ølfeinschmeckere. For å appellere til den jevne ølhund samt friste tunge investorer måtte det noe mer til.

Designbyrået KIND ble trukket inn i prosessen. De satset på et enkelt, rent uttrykk inspirert av bryggertanker som er lett å kjenne igjen i hyllene. De gjennomsiktige etikettene skiller seg ut fra den mer tradisjonelle emballeringen på ølmarkedet. Enkel fargekoding skiller mellom de forskjellige ølstilene. I tillegg valgte bryggeriet å selge ølet sitt i 0,33-flasker fremfor de klassiske lysebrune halvlitersflaskene.

Designjuryen er mektig imponert over designarbeidet til bryggeriet mellom de syv fjell: «Dette er et steg bort fra tradisjonell øletikettdesign. Logoen 7F fungerer godt som et grafisk symbol og er gjenkjennelig. 7 Fjell posisjonerer seg tydelig i det skandinaviske markedet og juryen mener profilen også har et internasjonalt potensial», heter det i jurykjennelsen.

Den visuelle identiteten ble ferdigstilt i tide til en planlagt emisjon som bryggeriet håpet skulle få inn sårt tiltrengte investorkroner i kassen. Den lyktes overmåte. Blant investorene som nå har gått inn i selskapet er en viss Herman Friele, som nylig har solgt seg ut av sitt kaffeimperium.

I fjor ble ølet til 7 Fjell gradvis rullet ut i dagligvarehandelen og på Vinmonopolet.

– På polet sto 30 personer i kø da det første ølet kom, og det ble antydninger til håndgemeng. Det anser vi som en vellykket lansering, smiler Eikeset.

Og siden har det gått slag i slag: – Vi var såpass ambisiøse at vi var avhengig av å selge godt fra dag én, men det har heldigvis ikke vært noe problem. I løpet av kort tid har vi fått et godt navn på markedet – og vi er Bergens ledende håndverksbryggeri, sier Eikeset. Skandinavia neste.

Færder Mikrobryggeri: 100-doblet kapasiteten

Færder Mikrobryggeri og Panorama Design mottok Merket for god design. (Foto: Færder Mikrobryggeri)

Da familien Krüger begynte å brygge øl i kjelleren sin hjemme på Tjøme var tilbakemeldingene så gode at de bestemte seg for å starte opp sitt eget mikrobryggeri. Imidlertid trengte de en visuell identitet som gjorde at de kunne skille seg ut i de stadig mer bugnende ølhyllene på Vinmonopolet og i dagligvaren.

– Det har vi fått til gangs! Siden lanseringen i fjor høst har vi solgt 20 000 liter øl. I år regner vi med å selge 120 000 liter, forteller markedssjef og gründer Tone Krüger i Færder Mikrobryggeri.

Det er bare halvannet år siden hun fremdeles jobbet som hjelpepleier, mens sønnen Mathias studerte medisin. På fritiden brygget de øl. Nå er Mathias Krüger bryggerimester, mens økonompappa Steinar er daglig leder i det unge bryggeriet. 20-literskjelen i kjelleren er erstattet med et fullblods mikrobryggeri i et ombygd gammelt renseri midt i Tønsberg, med kapasitet på 2000 liter om gangen.

– Jeg tegnet en profil på en serviett som en venninne tegnet ut. Vi var mest opptatt av det som var inni flasken, men etter hvert skjønte vi at vi måtte satse også på det visuelle, sier Tone Krüger.

Derfor innledet Færder Mikrobryggeri et samarbeid med Panorama Design. De kom opp med flere forslag til hvilken retning profilen kunne gå. Ett av forslagene var svært stilrent og stramt, nesten så langt unna hjemmebrygging som det var mulig å komme. Bryggerimesteren var henrykt, men markedssjefen kunne styre sin begeistring.

– Jeg måtte gi det noen dager – og noen våkenetter. Etter hvert modnet det og jeg så at det nye designet hadde potensial, sier markedssjef Krüger.

Profilen Panorama Design kom opp med består av en enkel, høyreist og moderne logo, og en serie med maritime flagg. Hver øltype bryggerimester Mathias lager får sitt eget flagg, og flaggene dominerer etiketten i så stor grad at det skapes en klar gjenkjennelseseffekt i butikkhyllen. Tone Krüger klarte likevel å få igjennom en viss oppmyking av den moderne designprofilen. Blant annet innførte hun enda et kjenningsmerke på etiketten: Hver flaske bærer stempelet til bryggeren: «The Mad Doctor».

Lanseringen i september i fjor gikk over all forventing. Takket være det nye designet ble Færder-ølet plukket opp av Norgesgruppen. I dag selges en humlete pale ale og en lys ale med hyllebærekstrakt på Meny-butikker over store deler av landet, og får snart selskap av en hvete-IPA.

Flere av bryggeriets mer komplekse og alkoholsterke øl tas etter planen snart inn på Vinmonopolet. I forrige måned lanserte Færder Mikrobryggeri dessuten sitt første samarbeidsbrygg. Det ble brygget sammen med bransjeveteranene i Ægir, og ble utgitt i anledning kvinnedagen.

– Det er på tide at også kvinner oppdager alle de gode smakene og fine nyansene som finnes i håndverksøl. I virkelig gamle dager var det jo gjerne kvinner som brygget ølet, og forestillingen om øl som noe utelukkende maskulint er av nyere dato. Der håper jeg at vi kan bidra, ikke minst takket være designet vårt. Det er moderne, friskt og lekent, og vil forhåpentligvis pirre nysgjerrigheten til begge kjønn, sier Tone Krüger.

Macks Ølbryggeri: Salgssuksess over hele landet

Macks Ølbryggeri og Tank Design mottok Merket for god design for Mack Smaksserie. (Foto: Macks Ølbryggeri)

Siden de første ølflaskene i Mack Smaksserie kom i butikkhyllen i februar i fjor har salgspilene pekt til værs for fastlandets nordligste bryggeri. I løpet av de første 12 månedene har Macks Ølbryggeri solgt om lag 275 000 flasker i dagligvarehandelen og nærmere 20 000 liter gjennom Vinmonopolet og i utelivet.

– Interessen for øl har økt voldsomt i Norge, og med smaksserien har vi styrket konkurransekraften til Macks Ølbryggeri. Salget har vært svært godt og har kommet på toppen av vår eksisterende ølportefølje, forteller markedssjef Cathrine Giæver.

En fagtung jury roser Macks Ølbryggeri og Tank Design for å ha styrt unna alle klisjeer som man gjerne finner i ølsjangeren. Et helhetlig og enkelt uttrykk gjør at Mack Smaksserie stikker seg ut både i dagligvarehandelen og på Vinmonopolet. Mack-logoen er kraftig forminsket for å gi plass til informasjon og historiefortelling på etikettene.

– Etter å ha forkastet noen tidlige forslag følte vi at designerne virkelig traff spikeren på hodet. Vi har fått et unikt uttrykk som viser fram det håndverket som ligger i serien, noe som har vært svært viktig for oss, sier Giæver.

Mack IPA og Mack Witbier, sistnevnte et belgisk hveteøl med koriander og appelsinskall, var de første variantene som ble lansert. Et halvt år senere fikk de følge av ytterligere tre sorter: Brown Ale, Porter og Weissbier. Sistnevnte er også et hveteøl, men er brygget etter den tyske tradisjonen. Alle sortene er tilgjengelig som vanlig butikkøl samt med 6,5 prosent styrke på Vinmonopolet og på restauranter og utesteder.

Kaffehuset Friele: Historisk og tidsriktig

Kaffehuset Friele og Neolab by Knowit fikk Merket for god design på Designdagen 2015. (Foto: Barbro Helset)

Stadig tøffere konkurranse fra dagligvarehandelens egne kaffemerker gjorde at Kaffehuset Friele måtte stå enda tydeligere fram i butikkhyllene. Den tradisjonsrike kaffeprodusenten bestemte seg for å gjøre noe med emballasjen sin, slik at posene i større grad skulle reflektere det gode innholdet.

– Emballasjen er den største reklameflaten vi har. Derfor er det viktig at den reflekterer vår rikholdige historie, samtidig som den er tidsriktig, står ut i hyllene og tar forbrukernes behov på alvor. På den måten vil vi fortsette å være kategorileder på kaffe, sier Torunn Martin, produktsjef i Kaffehuset Friele.

Kaffehuset Friele skulle bytte ut de gamle pakkemaskinene i fabrikken på Midttun. Før nye maskiner ble kjøpt inn ønsket de å vite mer om hvordan folk flest behandler kaffen sin.

– Vi kjørte forbrukertester der vi observerte hvordan folk håndterte kaffen sin. Ikke sjelden kom brødkniven fram når posen skulle åpnes. Mange helte også kaffen over i bokser og utsatte den dermed for luft, noe som slett ikke er bra, forteller Martin.

Innsikten fra testene gjorde at Friele landet på en pakkemaskin som gjorde det mulig å produsere en innovativ åpne- og lukkefunksjon som både holder kaffen fersk og er lett å bruke. Parallelt med dette begynte arbeidet med å utvikle ny emballasjedesign. En internasjonal anbudskonkurranse ble avholdt for å finne en passende designpartner. Den ble vunnet av Neolab by Knowit, som fikk demonstrert at de forsto både merkevaren og koder i det norske kaffemarkedet.

Det ble besluttet å styrke de eksisterende kaffeseriene Friele Frokostkaffe, Café Noir og Barista. I stedet for å gjøre kaffeseriene så like som mulig, ble det bestemt å ta dem i vidt forskjellige retninger for å møte behovene til de ulike kundesegmentene.

Friele Café Noir er kaffehusets dessert- og selskapskaffe, og har følgelig et mer elegant uttrykk på emballasjen. Hverdagsluksusen kommuniseres ved hjelp av elementer fra art deco og film noir.

Baristaserien sikter seg inn mot de virkelige kaffekjennerne og -entusiastene. Den har fått et uttrykk som både er retromoderne og håndverkspreget. Ekstra mye plass er satt av til å informere om produktet, noe denne målgruppen setter ekstra pris på.

Friele Frokostkaffe, favorittkaffen til mannen i gata, fikk et enkelt uttrykk med gullbokstaver på rød lakk for å understreke produktets stolte historie. Synlige kontrastfarger gjør at kunden ikke tar med feil malingsgrad hjem. Et oppstrammet emblem ivaretar produktets stolte historie.

– Det er alltid risikabelt å endre på en ikonisk merkevare. Det er veldig mange nordmenn som har et nært forhold til Frokostkaffen, og vi gjorde det vi kunne for å behandle den med respekt og ærefrykt. Heldigvis har vi fått veldig mange gode tilbakemeldinger på det nye designet, forteller Martin.

De tre kaffeseriene ble lansert i løpet av 2014 og har gitt Kaffehuset Friele et effektivt våpen i kampen om hylleplassen. Tilbakemeldingene har vært gode både fra kunder og dagligvarekjedene, og alle kaffeseriene har oppnådd salgsøkning etter relanseringen med nytt design.

Norgesmøllene: Tok grep for å stoppe melsøl

Norgesmøllene og GRID Design mottok Merket for god design. (Foto: Norgesmøllene)

Bakeglade nordmenn bruker millioner av kilo med mel hvert år, men opplever ofte at melposene går i stykker. Dette gir melsøl i skap og skuffer. Handelsstanden er heller ikke helt fornøyd med poser som sprekker under transport og stabling. I Norgesmøllene på Nesttun i Bergen bestemte de seg for å utvikle en emballasje som løste alle disse problemene.

– Møllerens mel er kategorikaptein, og vår ambisjon er å være best på brukeropplevelser før, under og etter kjøp. Samtidig er vi svært opptatt av problematikken rundt matsvinn. Vi ønsket en emballasje som gjør at så mye mel som mulig havner der det skal, nemlig i deigen, sier Sofie Blich, industridesigner og ansvarlig for melprosjektet. Hun skriver også en doktoroppgave om matsvinn.

Norgesmøllene gikk i gang med å utvikle en emballasje som skulle tilfredsstille de viktigste behovene i verdikjeden, fra produksjon og logistikk til distribusjon, salg og brukervennlighet. GRID Design ble koblet på, og jobbet tett med Sofie Blich og andre fagfolk i Norgesmøllene i prosjektet. Det ble gjennomført jevnlige brukertester gjennom hele utviklingsløpet.

Resultatet er en norgesnyhet, nemlig mel på boks. Den er enkel å holde, god å gripe rundt og lett å åpne. Hele boksen er laget av resirkulerbar kartong. Den er preget med en illustrasjonsfrise som forteller historien bak Møllerens verdier: tradisjon, kvalitet og stolthet.

– Vi har en helt spesiell hjemmebakekultur i Norge. Baking er noe vi gjør for, og med, dem vi er glad i. Møllerens skal være nær forbrukeren og hjelpe han eller hun med å lykkes med bakingen. Derfor har det vært viktig for oss at det kommer tydelig fram på emballasjen hvilken type mel som er inni boksen, og hvordan den kan brukes for å få et best mulig resultat, sier Blich.

Jurymedlemmene var svært opprømt over Møllerens mel på boks: «Dette er nyskapende og ikke noe juryen har sett før. Lokket viser hva innholdet er, slik at man lett kan finne riktig meltype når man åpner skuffen. Hvetemel og sammalt mel er tydelig skilt med ulike farger, men gjenkjenningsgraden er likevel høy. Når emballasjen også bidrar til redusert svinn både hjemme, hos produsent og i transportleddet, har den en klar miljømessig profil», står det i jurykjennelsen.

Møllerens mel på boks ble lansert på dagligvaremarkedet i fjor høst, og fikk en overveldende positiv mottakelse både fra handelsstanden og forbruker. I tillegg fikk boksene plass i hyllene ved siden av Møllerens melposer, slik at den totale eksponeringen har økt og valgfriheten har blitt større.

Salma Raw: Laks som gatemat

Salmon Brands, Tangram Design og Johan Verde Industridesign mottok Merket for god design for Salma Raw. (Foto: Øivind Haug)

Maten vi spiser på farten er ofte både usunn og bedrøvelig, enten det er pølse i lompe, en klissete kebab eller en smulete, halvtørr baguette. Salmon Brands ønsket å lage en ny og sunn fastfoodløsning for folk på farten.

– Det er vanskelig å spise fra et sushibrett mens du står og venter på bussen. Vi ønsket å utvikle et spiseklart sashimiprodukt som er brukervennlig og holder svært høy og jevn kvalitet, sier Trym Eidem Gundersen. Han er administrerende direktør i Salmon Brands, som blant annet står bak det velkjente, populære laksemerket Salma Loins.

Tangram Designs Bjørn Rybakken og Johan Verde Industridesign ble hyret inn for å utvikle en emballasje som kunne gjøre laks til et fullgodt mellommåltid for folk på farten. Resultatet er en avlang eske som er lett å holde i hånden. I hovedkammeret ligger de fristende lakseskivene, mens et separat kammer inneholder ponzusaus, sesamfrø og en nett spiseklype. Sausen kan helles i dette kammeret slik at forbrukeren kan dyppe bitene etter eget ønske.

Produktet fikk merkenavnet Salma Raw, som signaliserer at retten kan spises rå, uten tilbereding. Holdbarheten er også unik i segmentet for rå, spiseklar fisk.

Juryen mener Salma Raw gjør laks like lett å spise som pølse i lompe. «Emballasjen har en hendig størrelse og er ytterst brukervennlig. Den er tett, lekker ikke, har tydelig merking og er lett å åpne. Plasten er gjennomsiktig, slik at man ser at pakken inneholder både sashimi, saus, sesemfrø og en liten spiseklype. Formspråket er rent og lyst, og formidler hva Salma vil produktet skal være: Et sunt mellommåltid basert på norske råvarer», står det i jurykjennelsen.

Lerum: Ville ære solbæret

Lerum og Strømme Throndsen fikk Merket for god design for Lerum Solbærsirup. (Foto: Lerum)

Mens Lerum Solbærsirup etter mer enn 100 år fremdeles er ren nostalgi i koppen til nordmenn flest, har designet på flasken i senere tid blitt utdatert og kjedelig. Noe måtte gjøres for at Lerums signaturprodukt skulle beholde sin posisjon som nasjonens foretrukne solbærsirup.

– Designet fremsto som lite særpreget, lite smaksrikt og litt kunstig, stikk i strid med innholdet i flaskene. Vi ønsket et design som fremmet de gode råvarene, altså solbærene, sier Lene Solbrekken, kategorisjef i Lerum.

Med designbyrået Strømme Throndsen på laget ble prosjektet startet opp høsten 2013. Det ble raskt et stort og tverrfaglig prosjekt der innsikt fra flere omfattende markedsundersøkelser ble brukt til å stake ut kursen.

Det ble tidlig bestemt å lage en helt ny flaske til solbærsirupen for å skille den fra Lerums øvrige saftprodukter. Den nye flasken kommer i to størrelser, 0,75 liter og 1,5 liter. Sistnevnte for å appellere enda sterkere til storforbrukerne i familiesegmentet.

På etiketten ble den ikoniske lillafargen beholdt, samtidig som akvarellteknikk, håndtegnede illustrasjoner og en særegen typografi skaper et mykere, mer naturlig og nostalgisk uttrykk enn hva det gamle designet gjorde. Den matte etiketten lar det blanke gullet skinne og skaper en forventning til kvalitet hos forbrukeren.

De nye solbærflaskene fant veien til butikkhyllene i september i fjor, og resultatene lot ikke vente på seg. Allerede i desember slo Lerum Solbærsirup alle rekorder med en markedsandel på 57,3 prosent mot 52,7 prosent året før.

Coldwater Prawns: Kalde reker som varmt hvetebrød

Coldwater Prawns of Norway og Kind mottok Merket for god design. (Foto: Coldwater Prawns of Norway)

Gjennom en mannsalder har havfiskeaktørene Remøy, Arctic Swan, Olympic Prawn og Nordøytrål fisket kaldtvannsreker i norske farvann. I senere år strevde de alle med å få god pris og omsetning på varene sine. For seks år siden gikk de derfor sammen i et felles salgs- og markedsføringsselskap med base i Ålesund: Coldwater Prawns of Norway.

– Dette ble starten på en ny æra. Vi startet med å flytte alt salg fra hjemmemarkedet over til eksportmarkedene. Siden den gang har vi økt omsetningen fra 15 millioner til over 439 millioner kroner. Et solid bevis på at vi har lykkes med markedsstrategien – og dette er bare begynnelsen, lover administrerende direktør Knut Helge Vestre.

Suksessen har ført til at Coldwater Prawns of Norway ble årets gasellebedrift i sin region i 2012. I fjor ble de kåret til årets bedrift av Innovasjon Norge.

Vestre forteller at designbyrået Kind fra Bergen har vært med helt fra begynnelsen. De utviklet visuell identitet, pakningsemballasje og markedsmateriell tilpasset eksportmarkeder i Asia, Europa og USA. Designet kommuniserer at akkurat disse rekene er et kvalitetsprodukt det er verdt å betale ekstra for, og forteller historien om «et av verdens reneste produkter», fanget i rent, arktisk farvann.

– Design har vært et viktig virkemiddel som har skilt oss ut i en konservativ bransje og gitt resultater i form av varig og lønnsom vekst. Den visuelle identiteten og pakningsemballasjene har vært en suksess fra dag én. I fjor utviklet vi en emballasje rettet mot eksklusive markeder i utlandet. Dette førte til at vi kunne 10-doble prisen på de rekene vi solgte i dette segmentet, forteller Vestre. Nå lover han norske rekeelskere at Coldwater Prawns of Norway endelig skal bli tilgjengelig også på det norske markedet.

Pressenytt

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS