Epleslang_bilde03_foto_Jo_michael

Hederspris til bærekraftige eplegründere

Eplemost fra uønsket hagefrukt har blitt Norges kanskje mest attraktive drikk takket være geniale designgrep. I dag motttok gründerne i Epleslang og designerne i Dinamo selveste Hedersprisen for god design.

Publisert

Foto: Jo Michael

Runa Klock, Stina Melkstavik og Anne Dubrau fra Epleslang mottok sammen med Dinamo den høythengende designprisen på Designdagen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) onsdag kveld.

– Dette er helt suverent. Hedersprisen for god design betyr veldig mye for oss å motta. Den er et bevis på at vi ikke bare gjør fantastiske ting, men at vi også ser fantastiske ut, sa en stolt Anne Dubrau etter overrekkelsen.

Våge å spørre om hjelp

Hun har følgende råd til små gründerbedrifter med store ambisjoner: – Som gründer med dårlig råd må du rett og slett våge å spørre dyktige folk om hjelp. Skaff deg gode samarbeidspartnere, slik som vi gjorde. Dinamo har gjort en utrolig stor jobb for oss, sier Epleslang-sjefen.

– God design handler om god funksjon og målrettede prosesser. Dette er selve forutsetningen for å komme fram til nye og innovative løsninger. Slik kreativitet er nettopp hva Norge trenger mer enn noensinne, sa Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge, som delte ut Hedersprisen.

Se video fra utdelingen her

– Epleslang er et sosialt gründerprosjekt i særklasse, forløst av gode designhjelpere. Det er svært inspirerende å se hvordan man har klart å samle så mange gode verdier i en liten eplemostflaske. Jeg håper all den suksessen og anerkjennelsen Epleslang nå får kan inspirere en ny generasjon med sosiale gründere, sier næringsminister Monica Mæland.

Hedersprisen for god design er Norges fremste utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter.

Sosiale gründere

Hver høst ligger millioner av epler og råtner i landets hager. Hver dag sitter tusenvis av mennesker inaktive på grunn av fysiske og psykiske problemer. I Oslo satt en liten gruppe sosiale entreprenører og ergret seg over dette sløseriet med ressurser, både mennesker og råvarer.

– Vi kom på Epleslang-ideen da vi gikk på Gründerskolen, og den gikk raskt fra å være et skoleprosjekt til å bli noe mye mer. En liten notis i en lokalavis gjorde at det haglet med hageeiere som ville donere epler til prosjektet vårt. Da skjønte vi at det var mulig å få til dette, forteller daglig leder Anne Dubrau. Hun stiftet eplemostprodusenten Epleslang i 2012 sammen med designeren Runa Klock og juristen Stine Melkstavik.

Emballasje som rekrutteringsverktøy

Gjennom felles kjente ble Dinamo tipset om prosjektet og tok kontakt. De så de sosiale verdiene som lå i prosjektet, og tilbød seg å hjelpe gründerne med å skape en merkevare og en visuell profil som kunne fortelle historien.

– Dinamo gjorde en fantastisk analyse av oss og produktet vårt. Basert på denne definerte vi hva som var essensen ved produktet vårt og hvordan vi kunne kommunisere dette enkelt og troverdig, sier Dubrau.

To krav lå i bunnen for designarbeidet: Hele historien måtte få plass på etiketten slik at flere eplehageeiere kunne rekrutteres, og etiketten måtte være enkel å sette på for personer med funksjonsnedsettelser. I tillegg var det ønskelig med en løsning som var billig i produksjon og som hadde gode miljøegenskaper.

Emballasje med et unikt, organisk uttrykk

"

Foto: Jo Michael

De endte opp med en emballasje med et unikt, organisk uttrykk. Et enkelt ark med illustrasjon av Peter-John de Villiers fra byHands slås rundt flasken, og utgjør kjernen i Epleslangs kommunikasjon med kunder og hageeiere. Innsiden av arket fungerer som en veggavis med gode fortellinger om fellesskap, økologi, giverglede, arbeidsglede og god, naturlig smak.

Designjuryen er henrykt over historiefortellingen til Epleslang og Dinamo: «Det er fantastisk å se hvordan ett enkelt ark med invitasjon til eplegivere utgjør kjernen i kommunikasjonen. En slik emballasjebruk kommuniserer godt budskapet om å sløse mindre og bruke nedfallsfrukten. Budskap, formspråk og navnevalg fremstår som autentisk og ekte», står det i juryens kjennelse.

Tredoblet antall frukthager

Lanseringen høsten 2013 ble en stor suksess for den bærekraftige eplemosten. Salget ble raskt doblet og flaskene fikk innpass hos flere eksklusive kolonialbutikker og serveringssteder. Epleslang-gründerne ble kontaktet av et nesten overveldende antall hageeiere som vill donere bort frukten sin.

– I fjor gikk vi fra 221 til 750 eplehager, og dermed kunne vi ansette 28 personer med funksjonsnedsettelser som trenger arbeidstrening. Vi ser at kundene bruker emballasjen som kilde til å spre vårt budskap. De har blitt våre beste ambassadører, sier Anne Dubrau.

Thea Mehl, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter, kaller Epleslang-prosjektet spennende og uvanlig. – Dette er et strålende bevis på de verdiene som profesjonell designbistand kan tilføre gründerprosjekter. Designerne har laget et viktig og enkelt verktøy som på en liten flate forteller historien og bidrar til å holde prosjektet i live gjennom konstant rekruttering, sier hun.

Pressenytt

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS