Adam S. Bjerck

Å ta et produkt fra kjøkkenbenk til dagligvare

– Kunnskap og tilgjengelighet er avgjørende for å ta en matidé fra kjøkkenbenk til butikk. Dessuten må gründerne sjekke om markedet vil ha idéen. Det sier Helge Bergslien fra NCE Culinology til vinnerne i Det norske måltid 2014.

Publisert

Fra venstre, Arna Smistad (daglig leder i Måltidets Hus/NCE Culinology), Helge Bergslien (kunnskapsfasilitator i NCE Culinology), Jakob Dybvik (Jakob & Johan Dybvik AS) og Kristin Austigard iPax Mat AS/Det norske måltid. (Foto: Kristin Austigard, iPax Mat AS/Det norske måltid)

En del av premien til vinnerne var en workshop i Måltidets Hus, der temaene var å sikre nok produksjon, emballasje og markedstilgang.

– Ting tar tid, men vi ser at mange har gode produktideer som alle i familie og nettverk liker godt, problemet er at de ikke sjekker ut ideen med fagfolk og marked. Ofte stopper det der, sier Bergslien.

Adams Matkasse deler erfaring

Adam Schive Bjerck (Adams Matkasse) (Foto: Kristin Austigard, iPax Mat AS/Det norske måltid)

Landslagskokk og gründeren bak Adams Matkasse (omsetter over 30 millioner kroner), Adam Schive Bjerck jobber med råvarene han sender hjem til 11.000 husholdninger hver uke. Der ligger det både ingredienser og oppskrifter til gode, smakfulle og næringsrike hverdagsmiddager. Han hadde klare beskjeder til produsentene.

– Våre middagsråvarer skal ha god smak, kvalitet, holdbarhet og konkurransedyktig pris. De som leverer til oss må kunne klare så store leveranser som vi krever. Vi er også svært opptatt av design og spesialforpakninger som passer til en middagsrett, påpeker Schive Bjerck.

Sikre vinnere god utvikling

Det norske måltid vil gi finalistene helt konkret veiledning for videre utvikling av produkter og forretningsideer.

– Vi vet at oppmerksomheten rundt Det norske måltid gir mange muligheter for vekst. Derfor vil vi ruste finalistene til å sikre sine gründerarbeidsplasser lokalt, sier Kristin Austigard og Sigve Skretting i Det norske måltid.

Fra diplom til butikk

Flere av vinnerne i Det norske måltid rapporterer om økt interesse og anerkjennelse for sine produkter. Men det er vanskelig å måle om det gir økt salg og inntjening.

– Derfor er vi glade for at NCE Culinology ville gi premien et reelt innhold. Våre deltakere skaper innovasjoner, arbeidsplasser og verdier, sier Austigard.

Kunnskap for videre utvikling

Workshopen i Måltidets Hus diskuterte å skape en stor nok produksjon til å nå hyllene i dagligvarebutikkene, uten å måtte kompromisse på smak og kvalitet. Emballasje og logistikk var også på agendaen. Flere ekspert fra produktutvikling, dagligvare og gründerselskaper delte sine erfaringer.

– Det er veldig kjekt å kunne dele kunnskapen slik at finalistene i Det norske måltid får med seg denne ekstraverdien, sier Helge Bergslien i NCE Culinology.

Det norske måltid er straks klar til å lansere konkurransen for 2015.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS