Torbjørn Ellingsen Kysten Rundt og Stian Dignes Coor2

Sterk vekst i kantinesegmentet

Coor Service Management er gjennom Kantinegruppen Norge blitt medlem av Kysten Rundt, noe som fører til at Kysten Rundt SA vil vokse med 30 til 40 prosent på kjedenivå inneværende år.

Publisert

Food by Coor: Stian Dignes er tjenesteutvikler kantine i Coor Service Management, som er blitt medlem i Kysten Rundt SA, som ledes av Torbjørn Ellingsen. (Foto: Morten Holt)

Kysten Rundt SA, som ble etablert i 1997, har for tiden meget sterk vekst i kantinedelen i kjeden. Nå er de tre segmentene kantine, fastfood og kafé/kro tilnærmet like store.

– Vi er veldig fornøyd med at vi nå har tre «hovedpillarer» å stå på. Vi hadde ingen kantiner inntil for to år siden, men den gang valgte Kantinegruppen Norge, som da var egen kjede, å gå inn. Siden har kantineveksten vært meget god, sier daglig leder for Kysten Rundt SA, Torbjørn Ellingsen.

Stian Dignes i Coor Service Management og Torbjørn Ellingsen i Kysten Rundt samarbeider. (Foto: Morten Holt)

Les hele denne saken i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 5 2014)

Blir en betydningsfull kantineoperatør

Gjennom Kantinegruppen Norge er Coor Service Management medlem i Kysten Rundt, noe som vil føre til at Kysten Rundt i tiden som kommer blir en betydningsfull aktør i kantinebransjen.

Fra 2012 til 2013 økte kjedeinntektene for Kysten Rundt med nærmere ni prosent, og omsetningen passerte for første gang 40 millioner kroner. Inneværende år vil omsetningen vokse vesentlig mer, og kjeden vil nå ha om lag 300 serveringssteder i Norge.

Vokser raskt

Når nå alle de Coor-driftede kantinene nå inngår i Kysten Rundt, vil det totalt dreie seg om en innkjøpsvekst på rundt 100 millioner kroner, anslår Ellingsen.

For å holde styr på den kraftige veksten, er blant annet Hege Sætra ansatt som ansvarlig for kantinesegmentet i Kysten Rundt SA.

– Vi vekter opp og satser sterkt på kantinedelen, og med alle de nye kantinene i kjeden, vil dette bety en økning i innkjøp på godt over 30 prosent, forklarer Ellingsen.

Eksplosiv Coor-vekst

Coor Service Management har hatt en eventyrlig vekst det siste året. Selskapet har gått fra å drifte fire til 52 kantiner i løpet av ett og et halvt år. I tillegg drives om lag 20 kantiner av underleverandører. Coor har på kort tid blitt det klart største medlemmet i Kantinegruppen Norge.

Store kontrakter er inngått over hele landet, og kantineoperatøren har hatt en omsetningsvekst på 250 millioner kroner i løpet av det siste året.

Den aller største kontrakten ble inngått med Statoil Norge, en kantineavtale som er den største som er inngått i Norden de siste 10 årene.

– Det er klart dette er både morsomt og utfordrende å vokse så mye på så kort tid, sier tjenesteutvikler kantine i Coor Service Management, Stian Dignes.

Food by Coor

Dignes forteller at det legges stor vekt på å servere god hjemmelaget mat – fra bunnen av – med slagordet «FOOD by Coor».

Coor Service Management ledes fra Sverige, men nå er måltidene tilpasset det norske kantinemarkedet.

Anerkjente kokker

Anerkjente kokker ansettes på sentrale steder for å sørge for at kvaliteten blir optimal, slik at de faste gjestene skal bli fornøyd. Som eksempel ble den prisbelønte kokken Mikael Hansson ble på forsommeren ansatt som kjøkkensjef med ansvar for det nye konferansesenteret utenfor Stavanger.

Les også: Hansson til Coor

– Vi flytter restauranten inn hos arbeidsgiverne, og det må tilpasses alle nivåer. Våre kunder er veldig ulike og unike, fra kantiner med små buffeer til store kantinesentra som serverer fra 500 til 4000 personer daglig, sier Stian Dignes. Han har selv bakgrunn som kokk, og hadde ni års fartstid i Compass Group før han kom til Coor Service Management tidlig i 2013.

Les hele saken i Horeca nummer 5 2014

"
Powered by Labrador CMS