Reinsdyr2

Kårer Nord-Norges mest nyskapende matprodukt

Onsdag 17. september kåres Nord-Norges mest nyskapende matprodukt, vinneren av Arktisk Verdiskaping 2014. Dette skjer under den store reiselivsmønstringen Reiseliv i Nord i Bodø. Lokalmatprodusenter fra hele Nord-Norge deltar, og i år er det kommet inn 14 forskjellige lokale matprodukter til denne konkurransen.

Publisert

Hele 12 av de innsendte matproduktene kommer fra Nordland, mens Troms og Finnmark er representert med ett produkt hver.

Produktene har stor spennvidde: Her er alt fra lokalprodusert salt, ost og øl til kjøttkaker, spekepølse og hjorteburger.

Årets finalister

Fra Nordland deltar Kvarøy Saltsyderi fra Indre Kvarøy, Nyvoll-Hjortefarm, Hattfjelldal, Brurskanken Rein, Trofors, Grane, Bø Gårdsslakteri, Sortland, Mosjøen Mikrobryggeri, Skavli bryggehus, Evenskjær og Lundal Nord fra Breivik i Salten.

Fra Troms deltar OsteCompagniet, Balsfjord.

Fra Finnmark deltar Skodi rein, Jergul.

Alle lokalmatprodusenter i landsdelen kan delta med inntil to produkter. Førstepremien er på 30 000 kroner, og 2. og 3. prisen er på henholdsvis 10 000 og 5000 kroner. Produktene stilles ut på «Arktisk Mattorg» i Bodø Spektrum onsdag.

I fjor vant tørrfiskstrimlene til Halvors Tradisjonsfisk i Tromsø, og fikk juryen til å utbryte «Djevelsk godt!». Vildenvang Geitost fra Nordreisa – med «enestående smak og fantastisk fin emballasje», gikk helt til topps i 2012.

Juryen

Juryen, som skal ha en kulinarisk kosestund, ledes av kjøkkensjefen på Thon Hotel Lofoten, Stian Haugnes. Med seg har han Arnfinn Larsen, som har arbeidet med salg og markedsføring i Coop i mer enn 30 år, Oddbjørn Olsen som driver Kjerringøy Gård sammen med sin kone og Cathrine Christensen fra designbyrået Riktig Spor.

Måles på kvalitet og egenart

Målet med denne konkurransen er å stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor matsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen. Konkurransen er beregnet på nye, foredlede matprodukter (ikke råvarer) produsert i landsdelen. Produktene må ha håndverksmessig kvalitet og egenart knyttet til region, råvarer, mattradisjoner og/eller smak.

Produktene evalueres ut fra flere kriterier: Grad av innovasjon både på selve produktet, produksjonsprosessen og design/emballasje tilpasset produktets marked, dagligvare og/eller storhusholdning. Bruk og profilering av nordnorske råvarer teller, i likhet med bruk og profilering av nordnorsk identitet og det kommersielle potensialet.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS