Arktisk Verdiskaping 2014

Bestemors kjøttkaker knuste konkurrentene

Kjøttprodusenten Lundal Nord fra Breivik i Salten stakk av med seieren i konkurransen Arktisk Verdiskaping i dag. De saftige og smakfulle kjøttkakene imponerte juryen, i tillegg til suveren innpakning og topp design.

Publisert

Tor Olav Lundal fra Lundal Nord får overbragt prisen Arktisk Verdiskaping 2014 fra juryleder Stian Haugnes, som er kjøkkensjef på Thon Hotel Lofoten. (Foto: Reiseliv i Nord AS)

– Her får vi både historien og produktet samtidig, den skiller seg definitivt ut i mengden og har et stort markedspotensial, sa en fornøyd juryleder, Stian Haugnes, til daglig kjøkkensjef ved Thon Hotel Lofoten.

– Jeg er skikkelig glad - og overrasket! Det sier Tor Olav Lundal, en av tre brødre som driver familiebedriften sammen med faren. Han mener mye av suksessen skyldes den nye innpakningen som de har lagt ned mye energi i å utvikle sammen med designbyrået TANK. Oppskriften er basert på bestemors kjøttkaker, ispedd gode råd fra lokalbefolkninga i Breivik som prøvesmakte varene.

Reinkjøtt og øl på pallplass

På sølvplass i skarp konkurranse med andre lokale matprodukter fra hele landsdelen, kom Tørket Reinkjøtt fra Skodi Rein, Jergul i Finnmark.

– Kjempegodt, utbrøt juryen om dette produktet og roste et profesjonelt design, god tekst og lekker innpakning: – Et perfekt produkt som suvenir/gave, som profilerer Nord-Norge på en flott måte. Produktet er klart for det nasjonale markedet og det kan nå langt i ett internasjonalt marked, mener juryen.

Bronsen gikk til Mosjøen Mikrobryggeri for «en riktig smaksbombe fra Helgeland», Helgelandsporteren «Bekmørtna». Dette er et urteøl med lokal lynghonning og håndplukkede røsslyngblomster. Juryen roste ølet for morsomt og lokalt navn, fin etikett og mente at ølet var knallgodt, nyskapende og spennende.

Hederlig omtale til Kvarøy Saltsyderi

Hederlig omtale tilfalt «Polarsalt» fra Kvarøy Saltsyderi i Lurøy kommune. Juryen ble begeistret for håndtverket (den eneste i Norge og en av to i Europa som bruker vedfyring som energikilde), for det gode navnet og også for den milde smaken av hav. Produktet bør stå på alle nordnorske bord innen tre år, mener juryen. Designet var lekkert, innpakningen flott og innholdet raust, sa en fornøyd jury. De framhevet også historien bak produktet, som de mente kom godt fram.

14 produkter i finalen

Kåringen av Nord-Norges mest nyskapende matprodukt foregikk i Bodø Spektrum under den store reiselivsmønstringen Reiseliv i Nord 2014. Lokalmatprodusenter fra hele Nord-Norge deltok, og i år er var det hard konkurranse mellom 14 forskjellige matprodukter, hvorav 10 kom fra Nordland.

Juryen som hadde en utfordrende jobb og til tider livlige diskusjoner, ble ledet av kjøkkensjefen på Thon Hotel Lofoten, Stian Haugnes. Med seg hadde han Arnfinn Larsen, som har arbeidet med salg og markedsføring i Coop i mer enn 30 år, Oddbjørn Olsen som driver Kjerringøy Gård sammen med sin kone og Marita Solem fra designbyrået Riktig Spor.

Styrke nordnorsk mat

Målet med denne konkurransen er å stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor matsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen.

Produktene må ha håndverksmessig kvalitet og egenart knyttet til region, råvarer, mattradisjoner og/eller smak. Produktene evalueres bl.a. ut fra grad av innovasjon, bruk og profilering av nordnorske råvarer teller, i likhet med bruk og profilering av nordnorsk identitet og det kommersielle potensialet. Førstepremien er på 30 000 kroner, og 2. og 3. prisen er på henholdsvis 10 000 og 5000 kroner.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS