Torgeir Silseth og Petter A Stordalen Nordic Choice Hotels

Best i hotellbransjen på bærekraft

Nordic Choice Hotels er i særklasse best i hotellbransjen i Sustainable Brand Index sin kåring av Norges mest bærekraftige bedrifter. Varemerket Stormberg er imidlertid aller best – tett fulgt av Tine. Se hele listen med de 140 beste i Norge her.

Publisert

Torgeir Silseth og Petter A. Stordalen i Nordic Choice Hotels kan stolt vise frem fem plasseringer blant de 12 beste på Sustainable Brand Index, kåringen som viser Norges mest bærekraftige bedrifter.

Nordic Choice Hotels kom på tredjeplass i Sustainable Brand Index sin kåring av Norges mest bærekraftige bedrifter, og har samtidig fire av sine brands (Quality Hotels på sjuendeplass, Clarion Collection Hotels på åttendeplass, Clarion Hotels på 10. plass og Comfort Hotels på 12. plass) inne blant de 12 beste.

Hotellkjedenes plassering

Ellers blant hotellkjedene ender Rica Hotels på 11. plass, Thon Hotels på 16. plass, Radisson Blu Hotels på 27. plass, Scandic Hotels på 33. plass, Best Western Hotels på 58. plass og Park Inn by Radisson på 118. plass.

Andre topplasseringer i horecabransjen

Sterk annenplass for Tine på Sustainable Brand Index 2014.

Av andre varemerker i bransjen finner vi Tine på en sterk annenplass, Vinmonopolet på sjetteplass, Gilde på 14. plass, Q-meieriene på 19. plass, Sunniva på 22. plass, Prior på 30. plass, Stabburet på 33. plass, Toro på 40. plass og Findus på 44. plass.

Se hele listen over de 140 beste i Norge lenger ned i saken

Stormberg er aller best

Ifølge norske forbrukere er Stormberg det mest bærekraftige varemerket. Dette viser resultatet av Skandinavias største bransjeundersøkelse om bærekraftighet, Sustainable Brand Index, som er blitt utført i Norge for andre gang i år.

Nordic Choice er dominant

Nordic Choice Hotels ble rangert som best i hotellbransjen. I tillegg ble hele fire av selskapets fem hotellkjeder rangert blant de 12 beste bedriftene på bærekraft i Norge.

– Å bidra til et bedre miljø og en bedre hverdag for andre er blitt en del av vår identitet og vår kultur. Dette er et arbeid vi er stolte av og som engasjerer våre medarbeidere. Det er hyggelig at dette arbeidet blir lagt merke til, sier Petter A. Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels.

Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index er Skandinavias største undersøkelse av bedrifter og bærekraft. Undersøkelsen gjennomføres årlig og dekker de største bedriftene i Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Totalt 24 000 forbrukere bidrar til evalueringen.

Les mer om indeksen her

Bevisst og målrettet arbeid

– Dette er et resultat av bevisst og målrettet arbeid. Bærekraft er selve grunnpilaren i Nordic Choice og gjennomsyrer vår tilnærming til drift, miljø og samfunnsansvar. Vi tror framtidens gjester velger bort selskaper som ikke tar ansvar, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

«Nordic Choice har de siste 10 årene jobbet systematisk med miljø og bærekraft. Samtlige hoteller er miljøsertifisert etter den internasjonale ISO 140001 standarden. Siden 2003 har det totale energiforbruket i selskapet blitt redusert med 25 prosent. Siden 2007 har selskapet spart 275 millioner liter vann, og redusert mengden av kjemikalier med 40 prosent. Fra 2008 til 2012 er mengden restavfall per gjestedøgn redusert med 45 prosent. Selskapet jobber også for å bidra til mer energieffektive bygg. I 2012 åpnet Clarion Hotel & Congress Trondheim som, som er det første konferansehotellet i Norge i energiklasse A. I 2014 åpner Clarion Hotel Energy i Stavanger og Clarion Hotel Edge i Tromsø, begge i energiklasse A», heter det i en pressemelding fra Nordic Choice Hotels.

"

– Kunder er blitt mer bevisste, mener administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.

– Kundene er mer bevisste

– Kunder er blitt mer bevisste, de ønsker konkret informasjon og ikke bare tomme løfter. Det gjør at vi stadig må jobbe for å forbedre oss. Dette bidrar til en bedre opplevelse for gjesten, gjør oss til en bedre arbeidsgiver og et mer lønnsomt selskap, sier Silseth.

Gjester og kunder av selskapet kan forvente flere tiltak i årene som kommer. Nordic Choice jobber kontinuerlig for å tilby smakfull, sunn og bærekraftig matsatsning på samtlige hoteller. Som et ledd i denne satsningen arrangerer selskapet i mai, Local EAT Award i samarbeid med NHO. Målet er å finne mer bærekraftige løsninger og ideer innen matproduksjon.

– Nordic Choice serverer mat til over 20 000 gjester hver dag. En mer bærekraftig matindustri fordrer at vi tenker nytt i alle ledd av matvarekjeden. Det er mange gode initiativ som skjer lokalt i Norge, og de må løftes frem, sier Stordalen.

Sustainable Brand Index 2014 – Norge

1.Stormberg

2.Tine

3.Nordic Choice Hotels

4.Kiwi

5.IKEA

6.Vinmonopolet

7.Quality Hotels

8.Clarion Collection Hotels

9.Coop

10.Clarion Hotels

11.Rica Hotels

12.Comfort Hotels

13.Toyota

14.Gilde

15.Gjensidige

16.Thon Hotels

17.Rema1000

18.Meny

19.Q

20.Sparebank 1

21.Elkjøp

22.Sunniva

23.Statoil

24.Telenor

25.Volvo

26.Volkswagen

27.Radisson Blu

28.Kommunal Landspensjonskasse

29.DNB

30.Prior

31.Storebrand

32.Scandic

33.Stabburet

34.If

35.Byggmakker

36.Clas Ohlson

37.Skandiabanken

38.Expert

39.Tryg

40.Toro

41.Vita

42.Mercedes-Benz

43.Star Tour

44.Findus

45.Spar

46.Maxbo

47.Nissan

48.Lefdal

49.BMW

50.Jernia

51.Esso

52.Apollo

53.Ving

54.Indiska

55.Ford

56.Nordea

57.Biltema

58.Best Western

59.Audi

60.Dressmann

61.Rimi

62.Vital

63.Sparebanken Sør

64.ICA

65.Honda

66.Cubus

67.Benetton

68.Sparebanken Vest

69.Ultra

70.Princess

71.Netcom

72.Orkla Foods

73.Lindex

74.Lantmännen

75.Bohus

76.Sparebanken Pluss

77.H&M

78.Mazda

79.Joker

80.Finsbråten

81.Delikat

82.Nille

83.Skoda

84.Denja

85.Opel

86.First Price

87.Handelsbanken

88.Bunnpris

89.Europris

90.Kappahl

91.Eika

92.Shell

93.Subaru

94.Tele2

95.Sparebanken Møre

96.Peugeot

97.Hyundai

98.Jysk

99.Eurospar

100. Danone

101. YA Bank

102. Sparebanken Øst

103. Mitsubishi

104. Danske Bank

105. Suzuki

106. Johnson & Johnson

107. Frende

108. Centra

109. Match

110. KIA

111. Solia

112. Jack&Jones

113. Zara

114. Carlings

115. Codan

116. Renault

117. Uno X

118. Park Inn

119. Citroën

120. Best

121. Eldorado

122. L´Oréal

123. BnP Paribas

124. Seat

125. Santander

126. Vero Moda

127. Chevrolet

128. YX

129. Mondelèz

130. Bauhaus’

131. BikBok

132. Accessorize

133. Alfa Romeo

134. Mango

135. Fiat

136. Gina Tricot

137. St1

138. Mars

139. Unilever

140. Procter & Gamble

Les mer om indeksen her

"
Powered by Labrador CMS