FiskevollenRendalen2

Vil ha folk til seters

– De unike norske seteropplevelsene er lite markedsført. Selv om flere seterbedrifter/-nettverk hver for seg har gode nettsider og andre markedsføringskanaler, mener vi det er stort potensial for økt besøk, både fra det nasjonale og internasjonale markedet. Ordene tilhører daglig leder Bernt Bucher Johannessen i Hanen - næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

I fjor høst initierte Hanen et samarbeid med Norsk Seterkultur for å kartlegge mulighetene og bedriftenes interesse for å synliggjøre norsk seterturisme mer målrettet.

Nylig kom klarsignalet fra Innovasjon Norge om forstudiemidler, og fram til sommeren blir det en intensiv arbeidsperiode for å kartlegge og kjøre undersøkelser for eventuelt å kunne få på plass en videre satsing.

Passer med trendene

– Ja, det stemmer. Seteropplevelsene passer godt inn i de trendene vi ser med økt etterspørsel av aktivitetsferier med sykkel, vandring, lokal mat og fiske m.m. Opplevelser og aktiviteter med basis i ekthet/autentisitet er i tråd med de hovedsatsingene Innovasjon Norge legger til grunn for sin reiselivssatsing. Temabasert opplevelsesproduksjon med lokal mat og kultur vil være fokus for det vi her søker å kartlegge, fortsetter Hanens daglige leder, sammen med avtroppende leder i Norsk Seterkultur Katharina Sparstad, som har deltatt i oppstarten av prosjektarbeidet.

Seterturisme

I forstudiet ønsker Hanen og Norsk Seterkultur å kartlegge norske seterturismenettverk og -aktører, og deres ønsker i forhold til å ville utvikle seg mot et nasjonalt og internasjonalt marked.

– Vi søker å nå de som har, eller som vil skape kommersielle tilbud innen seterturismen. Forstudien er første steg på veien ut i et enda større marked, sier han, glad for støtten fra Innovasjon Norges program forLokalmat og grønt reiseliv.

Oppland og Hedmark – de største seterfylkene

–Til prosjektarbeidet har vi fått med oss Ole Sylte Heggset hos DMT Alvdal AS i Nord-Østerdalen, ut fra hans bakgrunn med utviklingen av seterturismesatsingen i Seterlandet i Rørostraktene og Nord-Østerdalen, forklarer Bernt Bucher Johannessen.

Hanen ønsker sammen med Norsk Seterkultur og Fylkesmannens landbruksavdelinger i de to største seterfylkene Oppland og Hedmark, å ta en rolle for å se på hvor mange av aktørene det er mulig få samlet inn under én paraply i et nasjonalt nettverk for felles markedsføring mot et større marked. Samtidig vil vi også se på muligheten for praktisk gjennomføring.

– Det stemmer, og i disse dager går det ut skriv til både de nettverkene og enkeltaktørene vi kjenner til, samt til Fylkesmennenes landbruksavdelinger, som bør kunne bistå oss i kartleggingsarbeidet, sier Bucher Johannessen.

Ønsker å nå ut

– I tillegg håper vi med denne pressemeldingen å nå ut i hele landet med informasjon som kan bidra til å få den nødvendige oversikten over aktørene. Foreløpig er det lagd en Facebook-gruppe der folk kan finne informasjon og nå oss i prosjektet, og det er liten tvil om at seterturismen har sine tilhengere. Etter to uker i drift nærmer vi oss 900 tilhengere, som på en eller annen måte har et forhold til det unike vi mener både nordmenn og det utenlandske turistmarkedet bør få en smakebit av, avrunder Hanens daglige leder. En nylig artikkel fra Natural Homes om «Norway’s summer farms» har også blitt svært mye lest og kommentert, og bekrefter at det finnes et marked både innenlands og utenlands.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS