Sjømatmesse Belgia

Norge setter preg på verdens største sjømatmesse

Fra tirsdag 6. til torsdag 8. mai arrangeres verdens største sjømatmesse, Seafood Expo Global/Seafood Processing Global i Brussel i Belgia. Den årlige globale messen tiltrekker over 25 000 bedrifter innen sjømatnæringen fra hele verden, og er dermed den viktigste møteplassen for næringen.

Publisert

Siden starten i 1993 har Seafood Expo Global (SEG), tidligere kjent som European Seafood Exposition, utviklet seg til å bli verdens største og viktigste sjømatmesse med 1600 utstillere fra 80 land. I 1998 ble leverandørmessen Seafood Processing Global (SPG) samlokalisert med SEG.

21. året på rad med norsk fellesstand

For 21. år på rad arrangerer Innovasjon Norge en norsk fellesstand på SEG. Deltagelsen i år er enorm med 55 norske bedrifter på nesten 1200 m². På SPG er Norge til stede med norsk fellespaviljong med 15 bedrifter. Her viser norske bedrifter frem verdensledende teknologi på leverandørsiden.

– Sjømatmessen og leverandørmessen i Brussel er den desidert viktigste møteplassen for den norske sjømatnæringen. Det er en enestående arena for utstillerne til å vise seg frem og knytte kontakter, og det er svært gledelig at Innovasjon Norge kan bidra til dette, sier Inger Solberg, direktør landbruk og marin, Innovasjon Norge.

Deltakere kommer tilreisende fra 145 ulike land for å gjøre forretninger på messen. Ingen annen hendelse i verden gir fagfolk innen sjømatnæringen større direkte tilgang til kvalifiserte kjøpere og leverandører fra hele verden som representerer alle deler av sjømatnæringen.

– Det er en fantastisk møteplass, og stedet der store forretningsavtaler blir inngått. Hvis man er i sjømatnæringen, er dette stedet å være, sier Solberg.

Verdensledende norske leverandører

Det er andre gang det arrangeres en norsk fellespaviljong på SPG for leverandører av teknologi og tjenester for sjømatnæringen. Flere av de som deltok i fjor, er med i år også, og noen har valgt å slå seg sammen med andre bedrifter for å vise en mer komplett løsning for sine kunder.

Et eksempel er at Vartdal Plastindustri AS, som på messen i fjor lanserte en ny teknologi for pakking av fersk fisk som øker «shelf life», i år deler stand med Cellcomb Foodpads AB og Keep-It Technologies AS. Sammen tilbyr disse tre bedriftene en helhetlig løsning for pakketering og overvåking som vil sikre sluttkunden fersk sjømat av høy kvalitet.

– Det er gledelig at vi også øker den norske tilstedeværelsen på SPG. Slik får vi vist at vi ikke bare er førsteklasses leverandører av sjømatprodukter, men at vi også har verdensledende kompetanse innen fiskeri, prosessering, pakketering og logistikk. Innovasjon Norge får forespørsler fra utenlandske delegasjoner som ønsker å se på norsk teknologi i sjømatnæringen, og her får de muligheten, sier Solberg.

Lokale ideer får globale muligheter

Gjennom tre intensive dager får deltakere anledning til å møte kunder og skape nettverk, utvikle relasjoner med sentrale aktører i bransjen, og plukke opp nye trender og nyheter.

Innovasjon Norge skaper i Brussel en arena der norske sjømatbedrifter og -leverandører får treffe Innovasjon Norges internasjonale nettverk. I år er fokuset på hvitfisk, og representanter fra Asia og Europa vil være til stede. Nettverkets rolle er å formidle kunnskap og muligheter i sine markeder gjennom hele messen.

– Norge er svært synlig på hele messen. Vi har en flott fellespaviljong der vi blant annet tilrettelegger for at flere norske sjømat- og leverandørbedrifter som kanskje ellers ikke ville hatt ressurser til å delta, får muligheten. I tillegg har store norske selskaper som Marine Harvest og Lerøy store og fine paviljonger. Nordland fylkeskommune arrangerer også en fellesstand der en rekke bedrifter fra fylket deltar, sier Solberg.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS