Torgeir Silseth og Petter A Stordalen Nordic Choice Hotels

Hvileår ble et år med fin vekst

Egentlig skulle 2013 bli et «hvileår» i Nordic Choice Hotels. Slik gikk det det ikke. Resultatet ble ni hotellåpninger, comeback i Danmark og EBITDA-vekst tross sterk kapasitetsøkning. Nå har selskapet store forventninger for inneværende år når hotellporteføljen blir økt med ytterligere fire hoteller.

Publisert

Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth (til venstre) og eier og styreleder Petter A. Stordalen. (Foto: Nordic Choice Hotels).

– Vi hadde planlagt et hvileår, men vi gjorde alt annet enn å hvile. Det ble åpnet hoteller, vant en rekke prestisjefulle priser, lanserte restaurantkonseptet Kitchen & Table og reposisjonerte oss i København. 2013 ble rett og slett et år spekket med høydepunkter, sier eier og styreleder i Nordic Choice Hotels, Petter A. Stordalen.

2013 ble et år spekket med høydepunkter, sier eier og styreleder i Nordic Choice Hotels, Petter A. Stordalen. (Foto: Nordic Choice Hotels)

172 hoteller ved inngangen til 2014

Ved utgangen av 2013 hadde selskapet en portefølje bestående av 172 hoteller med til sammen 28 484 hotellrom i Skandinavia og Baltikum.

Blant de nye tilskuddene var det prisbelønte hotellet The Thief på Tjuvholmen, Quality Hotel Friends ved den nye nasjonalarenaen Friends Arena i Solna utenfor Stockholm, Comfort Hotel Winn i Umeå, Clarion Hotel Sense i Luleå og Clarion Collection Hotel No. 13 på Torgallmenningen i Bergen.

Lønnsom vekst

Resultatet for 2013 viser at selskapets driftsinntekter økte med 11,2 %, og beløp seg til 6 669 kroner mot 5 996 kroner i 2012. Veksten var i hovedsak drevet av de syv nye driftshotellene som til sammen stod for en vekst på +5,5 %.

Overtakelsen av de danske hotellene Skt. Petri og Comfort Hotel Vesterbro i København, samt Clarion Hotel Amaranten i Stockholm, bidro til en vekst på 2,9 %. I 2013 økte inntekt per tilgjengelig rom (RevPAR) med 4,2 %, og selskapets EBITDA økte med 7,8 % fra 488 kroner i 2012 til 522 kroner i 2013.

– 2013 ble et godt år for Nordic Choice Hotels. Nok en gang leverer vi lønnsom vekst og vi kaprermarkedsandeler i et utfordrende konkurranselandskap. Til tross for et år preget av kraftig ekspansjon og høye pre-opening kostnader, økte vi EBITDA med 7,8 % til tross. Det er vi svært fornøyd med, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Trippel bunnlinje

Clarion Hotel Bergen Airport. (Foto: Nordic Choice Hotels)

Nordic Choice har i mange år rapportert etter en trippel bunnlinje, under kategoriene mennesker, miljø og profitt. Ved utgangen av fjoråret talte hotellselskapet om lag 12 000 medarbeidere, og er i dag en mangfoldig bedrift med 129 nasjonaliteter representert. I 2013 ble selskapet kåret til Norges beste arbeidsplass i reiselivsbransjen under den årlige kåringen Great Place To Work. Nordic Choice ble også rangert som det mest bærekraftige hotellselskapet i Norge i følge Sustainable Brand Index i 2013.

Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth kan se tilbake på et god 2013. Nå har han store forventninger til inneværende år. (Foto: Nordic Choice Hotels)

– Søkelys på bærekraft er selve grunnpilaren i Nordic Choice og det gjennomsyrer tilnærmingen vår til både drift, miljø og samfunnsansvar. I 2013 bidro vi og våre gjester til å bevare regnskog tilsvarende 86 628 fotballbaner, vi servert 2800 kopper økologisk kaffe per time og vi byttet ut 14 111 halogenpærer med mer miljøvennlige LED-pærer. Det er resultater vi er solte av, sier Torgeir Silseth.

Nordic Choice har vært signaturpartner med UNICEF siden 2008. I 2013 resulterte dette samarbeidet i at Nordic Choice sikret ett års skolegang for hele 6072 barn i utsatt for human trafficking. I tillegg samlet selskapet sammen med gjester og Nordic Choice Club-medlemmer inn 1 939 140 kroner til UNICEFs arbeid for de tyfonrammede barna på Filippinene. Den samlede donasjonen til UNICEF i 2013 beløp seg til hele 3 760 778 kroner.

Forventer stabil prisutvikling

Fra 2014 til 2017 forventer Nordic Choice en kapasitetsøkning på 4000 rom i de seks største markedene i Norge, mens det i Sverige forventes en økning på 4650 rom i de fem største markeder. Det tilsvarer en kapasitetsvekst på henholdsvis 15 % og 12 %. I den samme perioden forventes det en etterspørselsvekst på 12 % i begge land, som betyr at belegget vil holde seg stabilt i de svenske markedene, mens det vil falle noe i Norge. Et relativt jevnt vekstforhold mellom kapasitet og etterspørsel bidrar til en forventning om stabil prisutvikling, dog en del sterkere i Sverige enn i Norge.

Ved utgangen av 2013 hadde Nordic Choice Hotels en portefølje bestående av 172 hoteller med til sammen 28 484 hotellrom i Skandinavia og Baltikum. (Foto: Nordic Choice Hotels)

-Nordic Choice har selv nærmere 4000 rom under utbygging, og kapasitetsveksten skyldes offensiv nyetablering av hoteller i alle våre hovedmarkeder. Utviklingen vi ser i det nordiske hotellmarkedet viser viktigheten av å kapre nye gjester og bygge lojalitet hos dem vi allerede har, sier Torgeir Silseth.

I København forventes det at etterspørselen vil stige med 13 % i perioden 2014-2017, mens kapasiteten vil vokse med 12 %. Belegget forventes derfor å gå noe opp, som betyr at vi vil se en sterkere prisvekst enn i Norge og Sverige.

Ser lyst på 2014

– Vi har store forventninger til 2014. Nordic Choice har fantastiske hoteller under utbygging og rekordmange Nordic Choice Club-medlemmer i lojalitetsprogrammet vårt. Det, sammen med en økning i salget av hotellrom på vår egen web Choice.no, gjør at vi forventer både en bedre omsetning og bunnlinje i 2014, sier Torgeir Silseth.

Saken fortsetter under bildet

I løpet av 2014 øker Nordic Choice hotellporteføljen med ytterligere fire hoteller. 1. mai åpnet Tromsøs nye storstue Clarion Hotel The Edge med 290 hotellrom og miljøklasse A. I august åpner Stavangers største kongresshotell Clarion Hotel Energy med 400 rom, og 15. oktober åpner både Comfort Hotel Xpress i Tromsø med 192 rom og Comfort Hotel Xpress Central Station i Oslo med 167 rom.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS