Horecaomslag 03 14

Horeca nummer 3 på vei til abonnentene

Årets tredje utgave av magasinet Horeca er nå på vei til abonnentene. Her kan du blant annet lese om den forholdsvis ferske kantineoperatøren bRest, som går motstrøms i bransjen.

Publisert

Omslaget på Horeca nummer 3 2014. (Foto: Morten Holt/Layout: Tove Sissel Larsgård)

bRest opplever suksess ved å la være å tenke volum, men heller legge vesentlig større vekt på arbeidsmiljø, kvalitet og service.

Men etter å ha startet med å gå motstrøms i kantinebransjen – med nye og andre ideer, sliter han med å holde lovnadene. Det nye kantineselskapet bRest (uttales berest) har nemlig blitt et så populært valg – både for oppdragsgivere og for arbeidstakere, at Villa & Co nå si nei til mange kunder for å holde lovnadene.

Les mer i Horeca nummer 3 2014

Bli abonnent på Horeca her

Elgstua i pluss

Elgstua AS, der Rica Elgstua er den mest sentrale i driften, kan allerede i første driftsår vise til et solid plussresultat. Opprinnelig var det budsjettert med en omsetning på mellom 43 og 44 millioner kroner inneværende år, men trafikken det første året, fra åpningen 1. juni til utgangen av 2013, var betydelig større enn forventet, og nå er budsjettet justert opp for 2014.

– Vi tror på en omsetning på mellom 46 og 47 millioner kroner i år, sier administrerende direktør og eier John Tømte.

Nå forbereder både ledelse og ansatte på Rica Elgstua – i likhet med på andre Rica-hoteller, seg på en tilværelse under Scandic-paraplyen.

Les mer om Elgstua-hotellet i Horeca nummer 3 2014, der også hotelldirektør Nina Bogerud Caspari er portrettert.

Fra fiskevær til moderne feriested

Det gamle handelsværet og fiskeværet er bygd om til et topp moderne reiselivsanlegg i fantastisk idylliske omgivelser på «yttersida» på Senja.

På Norges nest største og en av Norges vakreste øyer finner du opplevelsesanlegget Hamn i Senja – som etter to tragiske branner de siste 10 årene, nå er i full drift.

Helt ute i havgapet er det investert over 80 millioner kroner, i flere omganger, og i dag finner du et helt spesielt opplevelses-, overnattings- og spisested.

Les mer i Horeca nummer 3 2014

Italia på menyen

Målet er å tilby en ren italiensk mat- og drikkeopplevelse i Oslo. – Vi ønsker å dele vår italienske virkelighet i et ekte italiensk miljø med gjestene, rett og slett være et «hjørne» av Italia, sier daglig leder Adrian Leonte.

39 Italian Gourmet & Enoteca, eller som oftest kalt bare Restaurant +39, ble åpnet på et på Skillebekk september i fjor

Vi fortsetter vårt Italia-tema i dette nummeret med et besøk hos pastaprodusenten Surgital, som også har startet egen restaurant og hos balsamicoeddik-produsenten Carandini i Modena.

Videre kan du lese fire sider om vin fra Toscana i dette nummeret.

Se hele Italia-temaet over 12 sider i Horeca nummer 3 2014

Friske fristelser til friske kunder

Hvem sier at det skal være kjedelig å spise på sykehus? Sykehuset Innlandet pusser opp alle kantinene sine. Nå er de mer fristende enn noen gang. – Salatbaren er hjertet i systemet, sier avdelingssjef Oddvar Henriksen. Han har ansvaret for kantinene på alle sykehusene i Hedmark og Oppland. Hver dag er 1700 kunder innom for å spise.

Kulinarisk Akademi vokser

I 2008 var sju årsverk knyttet opp til Kulinarisk Akademi. Med etableringen av «lokalavdelingen» i Mathallen er Kulinarisk Akademi i kraftig vekst. Nå er det over tre ganger så mange ansatte i kompetansesenteret for mat og drikke i Oslo.

– Etter oppstarten i Mathallen har vi fått et oppsving. Og vi regner med enda mer trøkk i år – i vårt andre hele driftsår i Mathallen, forteller avdelingsleder for Kulinarisk Akademi i Mathallen, Elise Bratteng Rønning,

Les mer i Horeca nummer 3 2014

Har greie på kronene

«Graffi» er et gammelt trønderuttrykk som betyr «å ha greie på». Graffi-restaurantene i Trondheim har i hvert fall god nok greie på økonomien til at de må flytte til større lokaler.

En enkel hverdagsrestaurant, uformell og uten gourmet-preg, skal ikke ha tre ukers ventetid på bord. Da er det ikke annet å gjøre enn å skaffe seg mer plass.

Selskapene heter Fox; restaurantene heter Graffi. På menyen står det klassisk grillmat.

Og konseptet ble så populært at den første restauranten i sentrum fikk følge av en til på kjøpesenteret Solsiden for noen år siden.

Restauranten i sentrum er på flyttefot i disse dager. Rett og slett fordi plassen er blitt for liten. – Dette skal være et lett tilgjengelig sted. Vi håper at folk skal komme innom uten at de trenger å ha forberedt det lenge i forveien, sier Roger Stokbakken, medeier i Graffi-selskapene og styreleder i den første av restaurantene.

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spalteneBransjenytt, Nytt om navn, Landet Rundt, I Baren Norden Rundt, Verden Rundt, Produkter, Bransjejus og Bransjekalender.

God lesning!

Du kan abonnere på Horeca her

Du kan også abonnere gratis på nyhetsbrev fra Horecanytt.no her

"
Powered by Labrador CMS