Hanen Ole Jonny Trangsrud Tereza Kjos Trekningen_Foto_Felix_Reimann

Hanen galer på tysk – og tyskerne kommer

 Hanen, næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge, opplever stor interesse for de norske bygdeperlene både fra nordmenn og utlendinger.  I år satses det spesielt på det tyske markedet.

Publisert

Prosjektleder Messer Tereza Kjos ved Norsk-Tysk Handelskammer i Oslo trekker vinnerne i konkurransen under Grüne Woche i Berlin sammen med markeds- og mediesjef Ole Jonny Trangsrud fra Hanen. (Foto: Felix Reimann, Norsk-Tysk Handelskammer, Oslo)

Hanen har fått oversatt sin nettportal til tysk, deltok på den store mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin i januar og gjennomførte der en nettbasert konkurranse hvor vinnerne nå er trukket.

– Det tyske markedet har vært og er fortsatt et viktig marked for våre medlemmer, sier daglig leder i Hanen, Bernt Bucher Johannessen. Kampen om kundene er for tiden meget tøff i Tyskland, og da må vi satse ekstra der fordi vi vet at våre tilbud i Bygde-Norge har vært og fortsatt er meget populære blant tyskere. Men vi må være synlige og tilpasse oss det som kreves av oss. Gode nettsider på tysk, slik vi nå har på Hanen.no, er en forutsetning sier Bucher Johannessen.

Populær konkurranse i Berlin

– I år laget vi en spesiell konkurranse i forbindelse med Grüne Woche i Berlin, forteller markeds- og mediesjef Ole Jonny Trangsrud i Hanen. Vi trengte å få tyskerne til å bruke våre tyske nettsider mest mulig. Derfor laget vi en konkurranse med 7 spørsmål – og svarene fant man ved å søke på Hanen.no. Premiene var opphold med opplevelser gitt av sju Hanen-medlemmer.

Premiene fordelte seg godt geografisk og hadde også svært ulike innhold og verdi. Den dyreste av premiene var verdt nesten 10 000 kr og totalt var premiene verdt 40 000 kroner. Premiene var gitt av Lauklines Kystferie (Troms), Li’vert’n og Lierne Nasjonalparksenter (Nord-Trøndelag), Ersgard (Nord-Trøndelag), Bårdshaug Herregård (Sør-Trøndelag), Brekkeseter (Oppland), Hovden Fjellstoge (Aust-Agder) og Heddan Gard (Vest-Agder).

God respons

– Vi delte ut vel 3000 konkurransebrosjyrer i Berlin i januar, og det var 199 som tok seg tid til å svare på den nettbaserte konkurransen etter at de kom hjem fra messen. 94 % av dem som svarte på konkurransen, kom fra Tyskland. Men også Polen, Østerrike, Sveits, Ungarn, Ghana og Norge, var representert. Og bare 20 av svarene var feil, sier Trangsrud.

Norsk-Tysk Handelskammer trakk sju vinnere

Ved Norsk-Tysk Handelskammer i Oslo har de en egen messeansvarlig, Tereza Kjos. Hun er meget opptatt av det tysk-norske samarbeidet og at norsk næringsliv skal få mest mulig ut av sin messedeltakelse i Tyskland. Nylig foretok hun trekningen av de sju heldige vinnerne i Hanens konkurranse i forbindelse med Grüne Woche. Seks av vinnerne kom fra Tyskland og en fra Sveits og disse vil få opplevelsesrike dager i Norge i løpet av sommeren eller høsten avslutter Ole Jonny Trangsrud i Hanen.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS