Thon Color Line Munch

Thon Hotels, Color Line og Munch samarbeider

Thon Hotels, Color Line og Munchmuseet inngår et strategisk samarbeid. Samarbeidet har et felles mål om å øke trafikk til Norge ved å tilrettelegge kulturopplevelser for turister. – Norge må satse mer på kunstturisme, mener administrerende direktør i Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.

Publisert

Fra venstre Hallstein Bjercke (nærings- og kulturbyråd i Oslo kommune), Stein Olav Henrichsen (museumsdirektør Munchmuseet), Morten Thorvaldsen (adm. direktør i Thon Hotels) og Helge Otto Mathisen (konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Color Line).

Det ligger et stort potensial i å øke internasjonal turisme ved hjelp av norske globale kulturmerkevarer. Edvard Munch og Munchmuseet er unikt med betydelig potensial for internasjonalt reiseliv.

Må satse mer på kunstturisme

– Norge satser for lite på kunstturisme. Thon Hotels ønsker å ta dette på alvor. Med økende fokus på autentiske lokale opplevelse tror vi Edvard Munchs internasjonale stjernestatus kan bidra til økt oppmerksomhet på Norge, sier administrerende direktør i Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.

Nyskapende

Samarbeidet mellom Thon Hotels, Color Line og Munch Museet er nyskapende og er bygd blant annet på faktorer som er viktig i innovasjonsprosesser og forretningsmodeller.

– Det er nødvendig med en reposisjonering av norsk reiseliv. Vi ønsker en satsing på opplevelsesbasert tematurisme for å snu en negativ trend. Det er viktig å ta i bruk de internasjonale og unike attraksjonene Norge kan by på. Sammen skal vi bidra til å operasjonalisere muligheter som ligger i Edvard Munch, sier Helge Otto Mathisen i Color Line.

I en særstilling

Edvard Munch står i en særstilling internasjonalt med en enorm interesse. I 2013 ble Edvard Munch omtalt i mer enn 30 000 presseklipp internasjonalt.

– Vi er veldig glade for å ha inngått dette viktige strategiske samarbeidet med Thon Hotels og Color Line, og de muligheter det gir oss. Suksessen rundt jubileet Munch 150 var et resultat av en betydelig innsats fra organisasjoner og næringsliv, og den erfaringen tar vi med oss videre når vi nå utvikler nye og viktige samarbeidsavtaler,sier Stein Olav Henrichsen direktør ved Munchmuseet.

Et glitrende samarbeidsprosjekt, mener byråd

Samarbeidet er ønsket og i tråd med regjeringens mål for reiseliv og kultur, og byråd for kultur og næring i Oslo, Hallstein Bjercke (V), omfavner avtalen.

– Dette er rett og slett et glitrende samarbeidsprosjekt som jeg tror vil vise at det er et enormt verdiskapingspotensial i skjæringspunktet kultur og næring.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS