Hamn i Senja panorama2

Fra fiskevær til moderne feriested

Det gamle handelsværet og fiskeværet er bygd om til et topp moderne reiselivsanlegg i fantastisk idylliske omgivelser på «yttersida» på Senja. På Norges nest største og en av Norges vakreste øyer finner du opplevelsesanlegget Hamn i Senja – som etter to tragiske branner de siste 10 årene, nå er i full drift.

Publisert

Hamn i Senja ligger idyllisk til på «yttersida» på en av Norges vakreste øyer, Senja. Et sted du lengter tilbake til – som det heter i brosjyren fra Hamn i Senja. (Foto: Morten Holt)

Helt ute i havgapet er det investert over 80 millioner kroner, i flere omganger, og i dag finner du et helt spesielt opplevelses-, overnattings- og spisested.

Det var Ivar Fredriksen og sønnene Kurt-Roger og Ole-Henning, som kjøpte det nedlagte og forfalne fiskeværet i 1991 – med tanker om å lage et reiselivsanlegg på stedet. De hadde tidligere drevet Torskenkrogen, ikke langt unna, men solgte det til Norlandia.

Brannherjet to ganger

Ole Henning Fredriksen foran hovedhuset på Hamn i Senja. (Foto: Morten Holt

Hamn i Senja ble utviklet og drevet av familien på 90-tallet, men etter hvert valgte de å leie ut driften.

– I 2004 bestemte vi oss for å revitalisere stedet og drive det selv, men allerede året etter opplevde vi en tragisk brann i hovedbygningen og to andre historiske bygninger, forteller eier Ole Henning Fredriksen (51).

Dermed måtte de begynne på nytt, men da bygningene igjen var reist, og da de nesten var klare for nyåpning sommeren etter, så brant hele anlegget ned igjen i januar 2007.

– Da måtte enda en ny plan legges. Vi bygde opp igjen enda en gang, og i 2008 åpnet vi anlegget du ser i dag, forklarer Fredriksen.

Ordredrift

Hovedbygningen på Hamn i Senja. (Foto: Morten Holt)

Hamn i Senja har ordredrift gjennom hele året, men tar også imot drop-inn i perioden 1. juni til 31. august.

– For å drive økonomisk forsvarlig, valgte vi allerede fra 2008 ordredrift, sier Ole Henning Fredriksen til.

Ledelsen for anlegget har den siste tiden arbeidet intenst for å utvide sesongen. – Vi har et belegg på 32 prosent, et tall vi ønsker å heve. Vi har fire til fem måneder med skuldersesong/lavsesong som vi ønsker å utnytte bedre, sier eier Fredriksen, som også er styreleder i Senja Reiseliv AS, som er driftsselskapet bak Hamn i Senja.

Blir i Hamn

Fyrlykta på Hamn i Senja har gedigen utsikt utover fjorden og fjellene. (Foto: Morten Holt)

Samtidig vet driverne at de som kommer til Hamn, blir på stedet – i motsetning til overnattingssteder i større byer. For Hamn i Senja ligger helt for seg selv – som et lite lokalsamfunn.

Det er kurs- og konferansegjestene det er fleste av på Hamn, og Fredriksen anslår at mellom 60 og 70 prosent av den totale omsetningen kommer fra dette segmentet.

– Det er mer å hente her, spesielt i skuldersesongene på våren og høsten, men vi tror på sikt at vi også skal hente vesentlig mer fra F/F-markedet, sier han.

Vinterturismen på vei opp

Nordlys-turismen tar av i nord. (Foto: Hamn i Senja)

For så langt har F/F-markedet dominert i sommermånedene, men Fredriksen tror at vinterturismen i nord er på full fart oppover, både i form av arktiske opplevelser som blant annet nordlys («arktisk lys»), hvalsafari og fisketurisme også på denne tiden av året.

– Vi ser tydelig at vinteren er blitt mer populær i nord, og det har gitt resultater for oss. Fra 2011 til 2012 hadde vi en årlig vekst på 30 prosent, forteller han. Fra en omsetning på 13 millioner i 2011 ble det 16,7 og 16.5 millioner kroner de to neste årene. Den positive utviklingen fortsetter. Inneværende år er det budsjettert med en omsetning på 18 millioner kroner.

– Fra oppstarten igjen i 2008 budsjetterte vi med tre år med minus, og fra 2011 har vi hatt positiv drift, forteller en fornøyd eier. De har også gått sammen med andre reiselivsaktører i omegn i prosjektet «Lønnsomme vinteropplevelser».

Japanerne kommer

– Den økonomiske utviklingen for Hamn i Senja er positiv, sier eier Ole-Henning Fredriksen. (Foto: Morten Holt)

Hvem kommer?

– Nordmenn utgjør 60-70 prosent av gjestene. Men vi har besøk fra svært mange nasjonaliteter. Foruten nordmenn, så dominerer briter, nederlendere, russere – og japanere.

– Det japanske markedet har helt tydelig «oppdaget» Nord-Norge. Vi har hatt masse gjester, og bookingen fra Japan er sterkt økende, sier Fredriksen.

De hadde også ønsket å utvide dropinn-sesongen. – Potensialet er der, men da må vi ha mye større forutsigbarhet på ferjene. Det har vært altfor ustabilt, sier Fredriksen. Han sikter da til ferja mellom Andenes og Gryllefjord, som er avgjørende for tilstrømningen fra vest.

– Vi selger med «hjertet i halsen» til folk som vil bruke den veien for å komme til oss, legger Fredriksen til. Fra øst kommer de veifarende som regel fra Finnsnes/Silsand.

Les mye mer om Hamn i Senja i Horeca nummer 3 2014

Powered by Labrador CMS