Electrolux SetToMimic

Får potet til å smake pizza

Fedme og helseplager relatert til kosthold er en av de største helsemessige utfordringene vi står overfor i dag.Det var nettopp det den rumenske design-studenten Sorina Răsteanu tenkte da hun utviklet konseptet «Set ToMimic», kjøkkenserviset som får all mat til å smake godt.

Publisert

– Å spise sunt i en travel og kaotisk hverdag kan være en stor utfordring. Set To Mimic er et produkt til hjelp for de som sliter med å spise sunt, for overvektige og for alle som ikke har tid eller mulighet til å lage sunne måltider, men likevel ønsker å nyte smaken og lukten av næringsrik mat og drikke, sier Răsteanu.

Set To Mimic er et servise bestående av et glass, en tallerken og et mikro chip-plaster som festes til pannen. Ved hjelp av sensorer kan Set To Mimic gjengi smaker og lukter via signaler som sendes fra serviset og til mikro chipen. Ved hjelp av et enkelt tastetrykk kan du selv velge hva maten skal smake og lukte. På den måten kan du nyte alle de sunne matvarene du ellers ikke ville spist.

Les mer om Set to Mimic her

Dette er ett av 70 innovative bidrag som er plukket ut til å kjempe om en av verdens mest prestisjefylte designpriser, Electrolux Design Lab.

Slår et slag for sløsekulturen

"

Sløsing av mat er nok en global utfordring vi står overfor. Industridesigner Nan Liu fra Kina har utviklet ideen om et digitalt kjøleskap som automatisk sorterer matvarer etter «best-før-dato», slik at man alltid har fersk og frisk mat tilgjengelig.

– Jeg ønsker å endre adferd og samtidig oppmuntre folk til å bruke opp alle matvarer før de går ut på dato. Mange kaster fullverdig mat rett i søpla, mens andre kjøper nye matvarer for så å glemme å kaste de gamle – noe fører til råte og i verste fall matforgiftning, sier Liu.

Konseptet «Truest Flavour»er inspirert av det japanske kjøkken som betraktes som eksotisk, smakfullt og der ferske ingredienser er helt essensielt for en god opplevelse. Kjøleskapsdøren er erstattet med et digitalt display som viser alle matvarer, rangert etter utløpsdato. Man trenger med andre ord ikke å åpne kjøleskapsdøren for å sjekke dato. Varer som er utløpt blir automatisk sendt ut av kjøleskapet.

Les mer om Truest Flavour her

Kulinarisk nytelse på tallerkenen

«Culinary Enjoyment» er en av årets tre kategorier i den globale og futuristiske designkonkurransen Electrolux Design Lab. De andre kategoriene er «Fabric Care» og «Air Purification». Tema for årets konkurranse er løsninger for «å skape sunnere hjem». 1700 bidragsytere har sendt inn sine innovative konsepter til årets konkurranse. Nå er de 70 beste

konseptene som går videre i konkurransen, plukket ut. Set To Mimic og Truest Flavourer to av konseptene som har fått flest stemmer av folket i kategorien «Culinary Enjoyment».

– Vi gleder oss stort over å kunne dele de 70 beste ideene for fremtidens sunne hjem med et globalt publikum. Det er fantastisk å se en slik bredde med perspektiver på hvordan våre husholdninger kan komme til å se ut i fremtiden. I år skaper ideene rundt Culinary Enjoyment, Fabric Care og Air Purification en visjon om en verden full av muligheter for mennesker innenfor en sunn og bærekraftig livsstil, sier designsjef Thomas Johansson i Electrolux.

Premier

Finalekonseptet som får flest stemmer mottar publikumsprisen og 1000 euro i pengepremie. En internasjonal sammensatt jury kårer vinneren som har utviklet den mest banebrytende designløsningen for fremtiden. Vinneren mottar 5000 euro og en seks måneders betalt praksisplass på et av Electrolux’ globale designsenter. Andreplassen får en premie på 3000 euro, mens en tredjeplass gir premie på 2000 euro.

Se de 70 beste bidragene her

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS