ØlillustrasjonCOLOURBOX

Kraftig vekst for øl i juni – men vi vil ha mindre alkohol

Nordmenn drakk nesten 25 millioner liter øl i juni i år, og det er vel 15 prosent mer enn i juni i fjor. Mest oppsiktsvekkende er en vekst på nesten 35 prosent for alkoholfritt øl og 25 prosent for lettøl. – Dette er svært gledelig og helt i tråd med utviklingen i resten av Europa, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

– Øl er i utgangspunktet et alkoholsvakt alternativ. At stadig flere velger øl med lite eller ingen alkohol, forteller om forbrukere som blir stadig mer opptatt av helse. Svakt øl er dessuten det smarteste i varmen.

Petter Nome (Foto: Morten Holt)

Ølsalget første halvår i 2014 ligger 2,8 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Den sterke veksten for småskalabryggeriene fortsetter. Så langt i år har de økt volumet med ca 50 prosent. Dette avspeiles også i en vekst på 60 prosent for sterkøl første halvår i år.

«Mindre alkohol og mer smak»

– Dette er kostbart spesialøl for folk som er opptatt av smak og opplevelse. Likevel drikker vi nå om lag fire ganger så mye alkoholfritt og lettøl som sterkøl. Mange småskalaprodusenter har også begynt å brygge øl på 2,5 og 3,5 prosent, under parolen «mindre alkohol og mer smak». Det ser ut til å slå an, sier Nome.

Samtidig beklager han at regjeringen vil opprettholde forbudet mot å reklamere for alkoholfritt øl med samme merkenavn som bryggeriet.

Uklok alkoholpolitikk, mener Nome

– Dermed er det ingen av de nye produsentene som tør å satse på alkoholfritt. Det er uklok alkoholpolitikk, men det er politikerne som bestemmer, sier Nome.

Han viser til erfaringen fra Spania, der bryggeriene har satset stort på utvikling og markedsføring av alkoholfritt øl. Nå står alkoholfritt for ti prosent av ølkonsumet i Spania og har blitt en populær ungdomsdrikk.

Øl på offensiven

Tallene fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser at ølsalget har tatt seg opp de siste par årene etter flere år med nedgang. Øl er nå på offensiven i forhold til vin og brennevin for første gang på flere tiår.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS