Gabelshus fasade

100 år i stamgjestenes tjeneste

Helt siden 1912 har hotellet i Gabels gate, som siden 2004 har hatt navnet Clarion Collection Hotel Gabelshus, huset gjester, veldig mange av dem stamgjester.

Publisert

Den spesielle fasaden på Clarion Collection Hotel Gabelshus.

Hotellet i Gabels gate har huset gjester på Oslos beste vestkant i over 100 år. Hotellet er nemlig kjent for sine mange faste gjester, yrkesreisende som «alltid» velger Clarion Collection Hotel Gabelshus når de er i Oslo

– Per i dag har vi 70 aktive stamgjester, forklarer hotelldirektør Naira Lalayan. Hun kom til hotellet som resepsjonssjef i oktober 2008, og har siden november 2009 ledet det ærverdige hotellet, de første tre månedene som konstituert hotelldirektør.

Fascinert av CC-konseptet

Armenske Naira Lalayan er hotelldirektør på Clarion Collection Hotel Gabelshus. (Foto: Morten Holt)

– Jeg gjorde nok en god jobb som konstituert, og fikk direktørstillingen i kamp med 88 andre søkere. Tror rett og slett jeg passer inn i Clarion Collection-konseptet – med sin hjemmekoselige stil og ekstra service utenom de faste måltidene. Konseptet med kveldsmat fra 18.00 til 21.00 på kvelden fanger nok opp mange yrkesreisende, sier den armenske hotelldirektøren.

Hun tror også at den gamle hjemmekoselige stilen, store fellesområder, med både peisestue, bibliotek og Havestuen, stor variasjon blant hotellrommene med personlighet og karakter, samt de flinke og lojale ansatte, som er meget glad i hotellet og yter eksepsjonell service, gjør at stamgjestene trives. – Mange stetter også stor pris på at hotellet har fokus på bærekraftig mat og miljøvennlig drift, sier hun.

Preget av 100 års historie

Lobbyområdet på hotellet.

Med 102 års fartstid er hotellets interiør naturlig nok preget av historiske detaljer og også en rekke fantastiskemalerier.

Det knirker litt i golv og vegger i det gamle hotellet, men de siste årene har eiere og ansatte gjort mye for å pusse hotellet opp slik at det skal tilfredsstille dagens standard.

Men selv om hotellet er renovert, har drivere og eiere lagt vekt på å beholde sjelen i det historiske hotellets vegger.

Du vet hvilket rom du er på når du ligger på senga… (Foto: Morten Holt)

– Siden 2010 har vi gjort mye her. Blant annet renoverte vi 40 rom i fjor, og veldig mye er også gjort på «dugnad» av hotellets ansatte, deriblant to suiter og noen møterom. Vi har utført generelt godt vedlikehold av huset vi alle er så glad i, sier Lalayan.

Historien

For hotellet i Gabels gate har en lang og spennende historie. Det herregårdslignende bygget ble reist i 1912, og var den første tiden et pensjonat.

Som i dag var de tre første daglige lederne og eierne kvinner, den ene mer spesiell enn den andre. Frøken Sommerfeldt, som drev pensjonatet fra 1933 til 1945, bodde selv i bygningen sammen med sine to papegøyer, står det å lese på hotellets hjemmeside.

Hun var kjent for å la fuglene fly fritt i huset mens hun drev stedet med kjærlige og myndige hender om dagen. Frøken Sommerfeldt røkte gjerne også pipe sammen med gjestene om kvelden!

Les hele saken om hotellet magasinet Horeca (nummer 4 2014), der du også kan lese portrettet med direktøren Naira Lalayan

Powered by Labrador CMS