Malta Valetta

Fremtidens reisevaner

Nordmenn vil reise fra Mumbai i India til Malta med mobilen Alle elsker ferie, men etter jobbreiser ønsker de fleste av oss å finne den raskeste veien hjem. Nå viser tall fra Expedia og VIA Egencia at unge nordmenn gjerne kombinerer jobb og fritid når de er på reisefot. Og da reiser vi ikke rett hjem.

Publisert

Valetta på Malta. (Foto: VisitMalta)

Tall fra undersøkelsen «The Future of Travel» gjennomført på vegne av Expedia og VIA Egencia, viser at det er de mellom 18 og 34 år som setter premissene for hvordan fremtidens reisemønstre ser ut.

Kombinerer jobb og ferie

– Halvparten av unge nordmenn kombinerer nå jobb- og fritidsreiser. Behovene endrer seg naturlig nok når man tar av seg dressen og hopper i badebuksa, og reiseselskaper må fremover være i stand til å håndtere disse flytende grensene og behovsendringen underveis på reisen, sier Susanne Svensson i Expedia.no.

Det blir derfor stadig viktigere for hoteller og destinasjoner å se nærmere på hvilke krav dette stiller til dem for fremtiden.

Nye reisemønstre stiller nye krav til tilbud, spesielt utenfor storbyen. Vi må kunne tilby noe som er turistvennlig, også for forretningsreisende. For mange er detaljer som ulike betalingsmuligheter, spa, basseng og treningsfasiliteter viktige elementer, sier Rune Feltman, administrerende direktør i VIA Egencia, som er markedsleder innen forretningsreiser i Norge.

Forlenger jobbreisen

Unge nordmenn mellom 18 og 34 år reiser på tur med jobben 11 ganger i løpet av et år, og i tillegg reiser de på fire fritidsreiser. Det viktigste for denne aldersgruppen når de er på jobbreise er reisetid og direktefly til destinasjonen, mens prisen på flybilletten er viktigst når de betaler selv. Over 50 prosent av de unge reisende har forlenget jobbreisen til en fritidsreise, og benytter samtidig anledningen til å samle bonuspoeng. Tre av fire synes det er OK å putte bonuspoengene i egen lomme, selv om de reiser på vegne av jobben.

Bruker telefonen

– De unge booker helst både business- og fritidsreiser selv gjennom reisebyråets onlineløsninger. Ni av ti bruker aktivt smarttelefon eller nettbrett til å innhente informasjon. Mens svenskene og danskene fortsatt benytter seg av reisebyråer for å booke fritidsreise, gjør kun 11 prosent av nordmenn det samme. Dette kan skyldes at vi er blant landene i verden med flest smarttelefoner per innbygger, og at vi har god dekning på våre mobile løsninger, sier Susanne Svensson.

WiFi hele veien

Rune Feltman.

Morgendagens reisende forventer å kunne bevege seg sømløst fra en enhet til en annen. Fra online til offline og tilbake online igjen, eller fra forretningsreiser til fritidsreiser og omvendt. Mobiltelefonen er vår nye personlige assistent når vi planlegger, bestiller og endrer reiser, samtidig som den brukes for å holde kontakten med venner og kolleger. Kontoret er mobilt og kan flytte seg fra flyet til flyplassen og til hotellrommet, og rask WiFi er forventet nesten uansett hvor man befinner seg.

WiFi gjør også reisen mer effektiv, og for forretningsreisene betyr det at man kan holde seg oppdatert og jobbe mens man er på vei.

– 80 prosent av våre reisende jobber underveis på reisen, og de ønsker å få unna arbeidsoppgaver mens de kan, i stedet for at det hoper seg opp til man kommer hjem, slik som det pleide å være før man fikk tilgang på WiFi og tilkoblede enheter, sier Rune Feltman.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS