Reiselivsbransjen feiret de beste markedsføringstiltakene fra 2013 under HSMAIs prisfest i Oslo Kongressenter onsdag 8. januar, der Fjord Norge ble kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører 2013, og ble tildelt det tradisjonsrike Ferdaskrinet.
Teamet som ble Ferdaskrinet, og tittelen Årets Reiselivsmarkedsfører 2013, til del, var, fra venstre: Svein Roger Selle, styreleder og partner i MK NORWAY reklamebyrå, Jens Gundersen, art director, MK NORWAY, Åse Marie Evjen, produktsjef, Fjord Norge, Hanne Frotvedt, markedsansvarlig digitale medier, Fjord Norge, Per Lund, art director og partner, MK NORWAY, og Kristian B. Jørgensen, administrerende direktør, Fjord Norge.
Årets konkurranse avslørte mengder av bidrag i toppklasse, og det var mange bedrifter som fortjente sin plass på scenen. Både jury og publikum kunne glede seg over en stor bredde i bedriftene som mottok heder og ære. Juryen lot seg spesielt imponere over Fjord Norges evne til å få lokalbefolkningen til å dele sine favorittopplevelser med venner og kjente.
– Med stadig skjerpet konkurranse, er det gøy å se hvor mange som tenker nytt og kreativt. Kvaliteten på årets bidrag var meget høy, og vi gleder oss på vegne av Fjord Norge, og alle de andre vinnerne, sier Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI, og tilføyer:
– I år har kan vi dessuten skilte med en helt ny pris, som går til den virksomheten som har vist flest tegn til fremgang på markedet, en pris som denne gangen gikk til kjedeuavhengige Saga Hotel i Oslo.
Årets Reiselivsmarkedsfører
Årets Reiselivsmarkedfører 2014 er Fjord Norge med konseptet «You have to be here to believe it».
Juryens begrunnelse: Den beste og mest troverdige markedsføringen av reisemål er når turister og fastboende deler sine favorittopplevelser med venner og kjente. Vinneren har tenkt nytt, og har engasjert og aktivisert både beboerne i egen region og et stort antall besøkende. Resultatet er stor oppmerksomhet til tross for begrensede budsjetter. Vinneren har tatt konsekvensen av vår digitaliserte hverdag, gjennom en storstilt konkurranse har turister i regionen lastet opp tusenvis av bilder av sine beste ferieopplevelser. Flere titusen har stemt på de beste bildene og de flotteste stedene. De aller beste bildene skal vises på Times Square i New York. Hvert vinnersted har fått et eget skilt, som bevis på at det er en av de ti Best of Fjord Norway opplevelsene. Hvert skilt bruker # (hashtag) foran navnet, for igjen å oppfordre nye turister til å dele sine opplevelser med verden.
Sosiale medier
Gull: Fjord Norge, #Bestof #FjordNorway – Innsendt av MK Norway Reklamebyrå AS
" Hederlig omtale: Widerøes Flyveselskap AS, Duell på TorpHederlig omtale: Norwegian, Norges minst bereiste – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå
Juryens begrunnelse: Den velfortjente prisen i kategorien sosiale medier går til et reiselivsselskap som med et begrenset budsjett og på kort tid etablerte en solid tilstedeværelse på sosiale medier og skapte betydelig oppmerksomhet rundt en region. Selskapet kapitaliserte på den stadig økende bruken av sosiale medier under reiser, regionens enestående opplevelser og den velkjente kraften av bruker-generert innhold. I løpet av en 3 måneders kampanjeperiode ble flere norske destinasjoner med tilhørende store og små lokale reiselivsaktører, samt nasjonale og internasjonale reisende engasjert og oppfordret til å ta bilder av regionens severdigheter og dele disse via sosiale medier under hashtag #bestof #fjordNorway. Med så mange nordmenn som ambassadører lot ikke resultatene vente på seg. Som en følge av bildekonkurransen ble 10 destinasjoner kåret til regionens beste og de 4 beste bildene ble vist på Times Square. Antall FB likes ble doblet og antall Instagram følgere økte med nesten 300 %, men ikke minst ble det tatt og delt over 14 000 vakre bilder som hele Norge som reiselivsdestinasjon kan dra nytte av! Som administrerende direktør Kristian Jørgensen sa selv: Dette var den beste kampanjen som de noen sinne hadde gjennomført!
Digitale Kampanjer
Gull: Norwegian, Long sammenlign New York-priser med Oslo-priser – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå
Hederlig omtale: SAS, SAS Pluss-billett – Innsendt av SAS
Juryens begrunnelse: I en kategori der mange av bidragene kun var tradisjonelle kampanjer flyttet over på bannerformat, valgte juryen å belønne en kampanje som har utnyttet mediet på en kreativ og interaktiv måte. Årets digitale kampanje sjarmerer og engasjerer gjennom enkle og lekne grep – hvem elsker vel ikke å spare. Årets Digitale kampanje går til Norwegian for sin Long Haul kampanje.
Printannonse
Gull: Støtvig Hotel, Nytt firestjerners hotell søker ung femstjerners hotelldirektør – Innsendt av Alle Gutta Reklamebyrå as og Støtvig Hotel
Hederlig omtale: SAS, Bedre Tid – Innsendt av SASHederlig omtale: Widerøes Flyveselskap AS, Neida – Innsendt av Widerøes Flyveselskap AS
Juryens begrunnelse: Hvordan skal bedriften klare med få midler å nå mange mål med samme markedsaktivitet? Ved å ha en god ide, bruke en god fortelling og god design klarer gullvinneren å få til et Kinderegg; å rekruttere nye medarbeidere, profilere hotellet, samt å selge seminarer og rom. Dette hotellet klarte til overmål også å få en stor åpningsfest med på kjøpet. Det nyåpnede hotellet lyktes på alle måter og vi gleder oss til å besøke det. Vinneren er Støtvig Hotel.
Juryens begrunnelse: Som årene før var dette en kategori med mange fine og godt gjennomførte ideer. Juryen lot seg imponere av vinnerbidragets helhetlige kampanje. Kommunikasjonen var meget tydelig – et budskap gjennom hele reisen. Kampanjen utnytter mediene på medienes premisser og evner å nå målgruppen på en kostnadseffektiv måte. Dette er rett og slett en bunnsolid og godt gjennomtenkt kampanje. Årets pris går til SAS for SAS PLUSS BILLETT.
Radioreklame
Gull: Nordic Choice Hotels, Bra Booka – Innsendt av Inhouse reklamebyråGull: Rica Hotels, Radio Sommer – Innsendt av Rica Hotels og Reklamebyrået DDB Oslo
Juryens begrunnelser:
Selv om mange av dagens markedsførere stadig oftere ser opp til digitale markedsføringsplattformer, viser praksis at med riktig og kreativ tilnærming kan tradisjonelle medier som radio være en meget innflytelsesrik kanal. Radio kan veve seg inn i livene våre på en måte som andre medier ikke kan og på tidspunkter når andre kommunikasjonsvirkemidler har begrenset rekkevidde. Mange av oss hører på radio i bil, på buss, på venterom, på butikker og kafeer. En god radioreklame fanger publikums oppmerksomhet i løpet av få sekunder og er målrettet, minneverdig, engasjerende, rettidig og ofte humoristisk. Vinneren kan skryte av alle de ovennevnte elementene.
og
Selv om mange av dagens markedsførere stadig oftere ser opp til digitale markedsføringsplattformer, viser praksis at med riktig og kreativ tilnærming kan tradisjonelle medier som radio være en meget innflytelsesrik kanal. Radio kan veve seg inn i livene våre på en måte som andre medier ikke kan og på tidspunkter når andre kommunikasjonsvirkemidler har begrenset rekkevidde. Mange av oss hører på radio i bil, på buss, på venterom, på butikker og kafeer. En god radioreklame fanger publikums oppmerksomhet i løpet av få sekunder og er målrettet, minneverdig, engasjerende, rettidig og ofte humoristisk. Vinneren kan skryte av alle de ovennevnte elementene.
Reklamefilm
Gull: SAS, Ungdomsbilletten – Innsendt av SAS og DDB Oslo Gull: Norwegian, Skjult kamera – Innsendt av Kitchen ReklamebyråGull: Nordic Choice Hotels, Bra Booka – Innsendt av Inhouse reklamebyrå
Juryens begrunnelser:
Alle slags misforståelser kan oppstå når voksene prøver å imponere ungdommen med at de ligger langt fremme i bruken av teknologi. Dette gjør at komplikasjonene oppstår og situasjonene blir komiske og nesten uforståelige. Denne gullvinneren har gjort litt narr av dette og hevder at ungdomsbilletten er noe helt unikt for de under 26 år. Vinneren er SAS.
og
Å spille på gamle klassikere kan være en god ide, såfremt man får frem budskapet sitt på en god måte; og dette har gullvinneren klart! Her spilles det på en frustrert kunde som ikke vil betale den ekstra prisen og det hele tas opp på skjult kamera. Vinneren er flyselskapet Norwegian med skjult kamera.
og
Det er en person og et selskap som virkelig kan klare å slå på stortromma. Dette klarer de også i denne reklamefilmen. Her er det stor stas, sirkus, korps, drillpiker, ja all den stas alle kunder ønsker å bli møtt med når de sjekker inn på et hotell. Hvem selv enn Petter Stordalen står bak resepsjonen og sier BRA BOOKA. Vinneren er Nordic Choice Hotels.
Den digitale vinner
Vinner: Scandic Hotels, Mobil utsjekking – Innsendt av Scandic Hotels
Juryens begrunnelse: Ikategorien Digital Vinner var det stor variasjon på innholdet. Årets digitale vinner ble enstemmig stemt frem og var overlegen sine konkurrenter. Endelig en reiselivsaktør som tenker på hva som er best for sine gjester og som utnytter de mulighetene det digitale byr på. Dette vil vi se mer av. Årets digitale vinner er Scandic Hotell for mobilutsjekking.
Kundedialog
Gull: SAS, SAS Plus DM – Innsendt av SAS og Wunderman Sverige
Hederlig omtale: Fjord Norge, #Bestof #FjordNorway – Innsendt av MK Norway Reklamebyrå ASHederlig omtale: Scandic Hotels, Folkefest i Kristiansand – Innsendt av PR-Operatørene og Best Event
Juryens begrunnelse: Det er få selskaper som klarer å personifisere sin dialog med titusenvis av sine kunder. Her bruker gullvinneren både tradisjonelle kanaler og sosiale medier som aktiviserte mange kunder. Dette kombinert med et budskap som sier at du, kjære kunde, er best! De som skryter uhemmet av sine kunder er SAS med sin Plus DM kampanje. Vinneren er flyselskapet SAS.
Hederlig omtale: Hurtigruten, Explorer-katalog 2014 – Innsendt av Marketing Manager Nordic Jacob Trampe Broch, i samarbeid med reklamebyrået LOS & Co.
Juryens begrunnelse: Denne prisen tildeles en aktør som gjennom den innsendte trykksaken ikke bare klarer å få selskapets merker til å fremstå som tiltalende og individuelle, men også kommuniserer sitt budskap på en effektiv og tilgjengelig måte. Årets vinner har kreative utrykk og format, gjennomgående høy bilde- og informasjonskvalitet og vel presentert innhold som formidler selskapets verdier, satsningsområder, prestasjoner og hver kjedes individualitet. Våre vel fortjente gratulasjoner går til Nordic Choice Hotels og deres fantastiske og stilfulle årsrapport som gjennom et delikat typografisk håndverk og en stilren grafisk signatur setter en ny standard for kategorien i årene fremover!
Åpen klasse
Gull: Widerøes Flyveselskap AS, Duell på Torp – Innsendt av Widerøes Flyveselskap ASGull: Norwegian, Norges minst bereiste – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå
Hederlig omtale: Norwegian, Vintergust – Innsendt av Kitchen Reklamebyrå
Juryens begrunnelser:
Ved å være fremover lent både i format og kanalvalg har årets gullvinner i Åpen klasse inkludert et nytt element i markedsføring. De spiller på det siste innenfor sosiale fenomener og bruker en frekk og morsom fremføring ved å la Nils m/skills fremføre sin battle rap. Rappen klarte å bli en snakkis og buzz i sosiale medier og etter å ha sett denne tenker man at flyr jeg med Widerøe får jeg mer fleksibilitet og valgfrihet. Vinneren er Widerø Flyselskap med Duell på Torp.
og
Hvordan skal du klare å få frem selskapets kjernebudskap og samtidig lage en morsom og engasjerende fortelling? Jo, du legger grunnlaget for en «revolusjon» ved å gjøre store omveltninger i potensielle kundes liv. Ved å bruke et stort engasjement i markedet gjennom sosiale medier og lokale aviser er det blitt stemt frem Norges minst bereiste personer. Disse ble så sendt på langtur med Norwegian. Vinneren er selvfølgelig flyselskapet Norwegian med Norges minst bereiste.
Årets nytenker
Vinner: Norwegian
Juryens begrunnelse:I år, som tidligere, har de våget å kommunisere utradisjonelt og vært villige til å prøve ny teknologi og nye medieplattformer, med utgangspunkt i en solid merkevareplattform. De viser vei og inspirerer. Vi gratulerer Norwegian som vinner i kategorien årets nytenker.
Den store fremgangen
Vinner: Saga Hotel, Oslo
Juryens begrunnelse: Det er ofte ikke enkelt å drive et mindre, kjedeuavhengig hotell, men noen får det til, ikke sjelden etter endel prøving og feiling. Vinneren har tilbudt overnatting i en årrekke, men det var først i 2011 at dagens renoverte utgave av hotellet sto ferdig, etter en betydelig ombygging og oppgradering. Etterhvert kom en energisk, ung daglig leder inn, som sammen med sitt team, tok tak for å løfte alle deler av virksomheten. De siktet seg inn mot gjester som er på jakt etter det lille ekstra. Nye eiere kom inn ifjor, med ambisjoner om å ekspandere. Det ble lagt ned et vellykket arbeide med å selge inn firmaavtaler i lokalmiljøet, og de er også et preferert hotell hos en av de store reisebyråkjedene. Fjoråret ga lønn for innsatsen med fin økning i belegg, priser og omsetning. Vi gratulerer Saga Hotel som vinner i den nye kategorien!
Juryen
Juryen har bestått av
Per Håkon Fasting, kommersiell direktør, VG (juryleder) Bård Trondvoll, professor, Høgskolen i Hedmark Siri Børsum, Industry Leader, Google Norway ASAnastasia Mariussen, førsteamanuensis, Markedshøyskolen