Interiørplan Anne Bjørnstad og Einar Salomonsen17

Tegner horecabransjen

Siden 1980 har Interiørplan AS tegnet og utformet over 500 barer, restauranter og hoteller. Det begynte som et enmannsfirma, startet av Einar Salomonsen (63), i Bergen i 1980, men har utviklet seg sakte, men sikkert. Etter hvert ble det etablert et aksjeselskap, og i 2005 ble Interiørplan AS flyttet til Oslo.  I år «debuterte» firmaet på Smak.

Publisert

<p>Hele staben på plass. Fra venstre Anne Bjørnstad, Monica Ostnes, Einar Salomonsen, Therese Lund, Andreas Lyngvær og Nina Wolff. (Foto: Morten Holt)
</p>

Nå er det seks ansatte i firmaet, som holder til i Niels Juels gate på Skillebekk.

En av årsakene til det ble flyttet til Oslo, er at Salomonsen i 1988 traff Anne Bjørnstad under et arbeidsoppdrag på Park Hotel Vossevangen. Noen år senere begynte de å samarbeide, og i 2000 etablerte de et aksjeselskap sammen.

Utfyller hverandre

<p>Paret Anne Bjørnstad og Einar Salomonsen eier og driver Interiørplan AS. (Foto: Morten Holt)
</p>

Bjørnstad tok med seg sine kunder, Salomonsen sine, og det viste seg at de utfylte hverandre godt: Hun med ekspertise på form, farge og tekstiler, han med mer kompetanse på «det harde», som han selv beskriver det.

– Vi har gjort så mye i løpet av mange år, at vi mener vi skiller oss ut på erfaring. Vi har erfart såpass mye at vi vet hvor vi skal gå. Dessuten ligger logistikken latent i legemet. Vi vet hva som må til. Dessuten bruker vi mye tid på oppfølging, noen vi tror at kundene setter stor pris på. Samtidig har vi et team rundt oss bestående av unge nytenkende og innovative mennesker, svarer de to på spørsmål om hvorfor kundene velger Interiørplan.

500 barer, restauranter og hoteller

<p>Aquavit Bar på Gardermoen, kjent for de aller fleste nordmenn som har reist fra hovedflyplassen, er tegnet og utformet av Interiørplan AS. (Illustrasjon: Interiørplan AS)
</p>

– Jeg husker godt mitt første oppdrag i 1980 da jeg tegnet Skakespeare i Haugesund, erindrer Einar Salomonsen, opprinnelig fra Stord. Han etablerte Interiørplan med base i Bergen samme år, og bygde seg opp en god kundeportepølje.

Siden har det vært nok av arbeidsoppdrag, både i Norge og i utlandet (Spania, Baltikum, Polen etc.), og han anslår at Interiørplan har tegnet om lag 500 barer, restauranter og hoteller opp gjennom årene. – Vi har aldri tvunnet tommeltotter – for å si det sånn, sier Salomonsen smilende.

– Nå har vi jevnt over 15-30 prosjekter gående, skyter Bjørnstad inn.

Det klassiske på vei tilbake

Interiør Plan sin stand på Smak 2014, som pågikk fra 4. til 7. februar. (Foto: Morten Holt)

Det siste tiåret har den asiatiske trenden, «Asia-bølgen», som de to kaller den, bredt seg utover Europa og Norge. Mange utesteder har et tydelig asiatisk preg. Ifølge de to vil den bestå, men nye trender og elementer er på vei inn i restauranter, hoteller og serveringssteder.

– Vi ser helt klart sterke tendenser til at vi nå vil få en periode der tradisjonelt klassisk interiør og design vil være tilbake, selvfølgelig i en ny drakt med nye elementer. Alt vil bli enda mer individuelt tilpasset hvert sted. Nostalgien kommer tilbake. Minimalismen er for lengst død. Og de hvite store flatene er på vei helt bort, konkluderer de to.

Hun reiser ofte til Paris på trendmesser, og ser interiørtrendene i motebutikkene lenge før de har nådd «deres» bransje. – Først kommer de gule klærne. En tid etterpå kommer de gule stolene, sier Bjørnstad for å illustrere.

Furu på vei tilbake

Med den kommende klassiske trenden, vil også de klassiske fargene komme tilbake.

– Nå går veldig mye i blåtoner, sier Bjørnstad. Men også burgunderrødt – og furu, er på vei inn i interiøret igjen.

– Furu, som dominerte på 80-tallet, er på vei tilbake i interiøret, om enn ikke på samme måte som for 30 år siden. Nå ofte i kombinasjon med svart jern, svart flater eller andre mørke farger, stål eller betong, og ikke så dominerende som sist furu var trendy. Vi ser tendensen av furufronter i litt mer moderne tilsnitt, røffere og strammere og med renere linjer enn på 80-tallet, forklarer Salomonsen.

Samtidig ser de en helt klar tendens til at serveringssteder og barer blir mørkere og mørkere, men med stadig mer bruk av lys, gjerne skjult lys der du ikke serhvorlyset kommer fra. – Lyssetting er nå en svært viktig del av vår jobb når vi tegner interiør. Feil lyssetting kan ødelegge hele interiøret, ved riktig lyssetting kan du få fantastiske opplevelser, sier Bjørnstad.

Spennende oppdrag

Firmaet tar på seg deler av eller hele prosjekter, og står bak flere kjente steder i Norge. Et av de siste arbeidsoppdragene var en helrenovering av Fretheim Hotel i Flåm.

– Et svært spennende oppdag. Det å ta fatt på gamle historiske steder, og få det til å fremstå som gammelt, men i ny innpakning, er svært spennende, sier de to, som også har «gjort» lignende oppdrag på Hanseatiske Hotel i Bergen og Gamle Banken i Haugesund. Like mye setter de pris på nye utfordringer – som for eksempel Park Inn Mountain Resort og Radisson Blu Resort i Trysil. Onda, B.A.R. Oslo, Bristol Bar, Escalon Matbørsen og Hanami er andre oppdragsgivere, for å nevne noen av dem. Nå er de travelt opptatt med blant andre Park Inn by Radisson i Tallinn og Skigaarden på Hemsedal.

Kreativitet døgnet rundt

– Vi reiser mye over hele verden for å se kommende trender, og for å få impulser og ideer – som vi omsetter til norske forhold, forteller Bjørnstad og Salomonsen, som presiserer at kreativitet ikke er noe som begynner klokka 8 om morgenen og avsluttes klokka 16. – Vi tenker jobb til enhver tid.

– Spesielt når vi har lavkonjunkturer i verden, ser vi mye nytenkning. Det er da ideene blomstrer. Det må tenkes nytt for å fange kundegrupper. Da kom for eksempel gastropubene. Kjøkkenet ble flyttet til puben. Etter finanskrisen så ble for eksempel «Bubbles & Dogs» etablert i London. Rett og slett pølse- og champagneservering! sier Salomonsen.

Les mer i magasinutgaven av Horeca (nummer 1 2014)

Powered by Labrador CMS