Nettbrett kontra kokebok

Nettbrettet danker ut kokeboka

Seks av ti nordmenn finner helst oppskriftene på nettet når de lager mat på kjøkkenet. Det er ikke lenger kokebøkene vi griper til når vi står ved grytene. Mobil, nettbrett og PC er blitt nordmenns viktigste kilde til matoppskrifter på kjøkkenet.

Publisert

Stadig flere tyr til nettet når de leter etter matoppskrifter. (Foto: Rolf Magnus W. Sæther, Newswire)

I en fersk spørreundersøkelse svarer 64 prosent at de oftest finner oppskrifter på nettet når de lager mat på kjøkkenet. Bare 23 prosent foretrekker kokeboka. Blant personer i alderen 18-34 år velger 80 prosent skjerm foran papir, viser undersøkelsen som YouGov har laget for Elkjøp.

– Undersøkelsen bekrefter det vi har trodd. På nettet finner man oppskriftene kjapt, og nettbrettet ligger aldri langt unna. Folk vil prøve nye retter de ser i matprogrammer på TV, og da nytter det sjelden å lete i kokeboka etter den riktige oppskriften, sier kjøkkenansvarlig Jenny Nordendahl i Elkjøp.

Besøksrekord

Matprat.no er Norges største oppskriftstjeneste på internett. I desember opplevde nettstedet besøksrekord med 1,6 million unike brukere i løpet av en måned.

– Vi merker at pågangen bare vokser, og desember er toppmåneden. Folk velger nettet fordi det går mye raskere å google seg fram til en oppskrift enn å tråle gjennom flere kokebøkers innholdsfortegnelser. Valgmulighetene er enorme på internett, sier kommunikasjonssjef Åse Kringlebotn i MatPrat, Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Kjøper fortsatt i bokform

Selv om de tradisjonelle kokebøkene har mistet førsteplassen på kjøkkenet, kjøper folk dem fortsatt.

– Markedet for kokebøker er veldig stabilt. Dette er flotte gjenstander som folk vil lese på senga, kose seg med og drømme seg bort i. Og så handler det om estetikk, og der ligger vel nettet litt etter, sier forlegger Lars Røtterud i Gyldendal.

Røtterud har fortsatt troen på kokebøker av papir, men mener at bokbransjen bør ta iPad-utfordringen på alvor.

– Vi bør bruke den nye kunnskapen som inspirasjon til å utvikle enda bedre prosjekter som kan utgis på flere plattformer. Vi bør tenke i nye baner gjennom kombinasjoner av nett og bok, sier Røtterud.

Tilpasses nettbrett

I fjor ble det solgt 950 000 nettbrett i Norge, viser tall fra stiftelsen Elektronikkbransjen. Det er en oppgang på 90 prosent fra året før.

Når som «alle» har nettbrett, ønsker kjøkkenprodusentene å legge til rette for bruk av duppeditter i matlagingen. Kjøkkenet som Elkjøp selger, har søyler med strømuttak på benken.

I tillegg finnes det ekstrautstyr å få tak i.

– Løsninger som holder nettbrettet i ansiktshøyde på kjøkkenet er på full fart inn. Holderne kommer med en egen penn, som gjør at man slipper å skitne til skjermen. Jeg er overbevist om at slikt utstyr kommer til å selge som varmt hvetebrød i fremtiden, spår kjøkkenansvarlig Jenny Nordendahl i Elkjøp.

Newswire

Powered by Labrador CMS