Linkedin

Jakter jobb på sosiale medier

Virksomheter i hotell- og restaurantbransjen har stor sjanse for å finne sine nye arbeidstakere gjennom bruk av sosiale medier.

Publisert

Over halvparten av arbeidstakerne i horeca- og IT-bransjen bruker sosiale medier til å orientere seg i arbeidsmarkedet, og LinkedIn er den suverent mest populære sosiale nettverkstjenesten for IT-folk, i følge en undersøkelse Infact har utført for bemanningsselskapet Centric.

Totalt sett er det rundt 30 prosent av norske arbeidstakere som bruker sosiale medier til enten å orientere seg i jobbmarkedet eller å søke nye jobber. Andelen har holdt seg svært relativt stabil siste fire årene.

– Et uutnyttet potensial

– Andelen som benytter sosiale medier i jobbjakten har stabilisert seg, og sosiale medier har etablert seg som et supplement til de tradisjonelle rekrutteringstallene. Stabiliteten i disse tallene, gjør at jeg ikke tror sosiale medier vil erstatte den tradisjonelle stillingsannonsen på kort sikt, selv om vi de siste årene har sett flere suksesshistorier med bedrifter som benytter slike kanaler for rene rekrutteringsformål, sier CEO Hanne Zimmermann i Centric (tidligere Xtra personell).

– Det at en tredjedel benytter sosiale medier i jobbjakten betyr også at det ligger et uutnyttet potensial for mange arbeidsgivere både med tanke på kreative rekrutteringskampanjer og bevisst employer branding, sier Zimmermann.

Spesielt i hotell- og restaurantbransjen

De største endringene fra tidligere år er mellom sektorer og bransjer. Bruk av sosiale medier i jobbjakten er mer populært i privat sektor (33,2 prosent) enn i det offentlige (25,9 prosent) og gapet mellom de to sektorene har blitt større de siste fem årene. I privat sektor er det spesielt to bransjer som utmerker seg. På topp troner i år som fjor, hotell- og restaurantbransjen. Her benytter 54,5 prosent seg av sosiale medier for å søke jobber eller orientere seg i jobbmarkedet. Tett bak følger IT-bransjen med en andel på 52,8 prosent.

– I IT-bransjen er det hard konkurranse om den beste arbeidskraften, i tillegg er det en bransje med mange unge arbeidstakere. I kombinasjon med stor kunnskap om og bruk av digitale kanaler, er nok dette forklaringen på hvorfor arbeidstakere i denne bransjen er blant de ivrigste jobbjegerne i sosiale medier, mener Zimmermann.

Jobbsøkingskanal

Resultatene fra undersøkelsen viser at noen flere kvinner (31,8 prosent) enn menn (28,3 prosent) benytter sosiale medier i jobbjakten. Som tidligere er det de yngste under 39 år som finner disse jobbsøkingskanalene mest attraktive. Hele 38,1 prosent i denne aldersgruppen benytter sosiale mediekanaler i jobbjakten. For de eldste over 60 år synker andelen til beskjedne ni prosent.

– For de yngste arbeidstakerne har sosiale medier fått gjennomslag som jobbsøkingskanal de siste årene. Det betyr ikke at eldre aldersgrupper er fraværende i sosiale medier, men eldre arbeidstakere benytter nok i større grad enn de yngste sosiale medier til andre formål enn å søke jobber. Dessuten er kanskje ikke de eldste de som generelt sett er mest på utkikk etter ny jobb, sier Zimmermann.

Den landsrepresentative undersøkelsen ble gjennomført 13.-14. januar og 1006 yrkesaktive personer ble spurt over telefon.

Centric

Centric er et ledende bemanningsselskap i Norge, med mer enn 1500 personer i arbeid. Centric har kontorer i Oslo, Drammen, Tønsberg, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø og Hamar.

Les mer på Centric.eu

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS