Er dette landets "råeste" hotelltoalett

Toalettet er ofte et glemt og nedprioritert rom på hoteller og restauranter. På Quality Hotel Olavsgaard prioriterte de toalettrommet denne sommeren, og har nå trolig fått landets mest moderne og oppdatert hotelltoalett.

Publisert

Fra dametoalettet på Quality Hotel Olavsgaard. (Foto: Morten Holt)

– Etter renoveringen i sommer var målet å ha det råeste toalettet på et hotell i Norge per 2014, og jeg tror ikke det er så mange som «slår oss». Vi er oppriktig stolte av det vi har etablert her, og har fått fantastisk gode tilbakemeldinger fra gjestene, sier vedlikeholdssjef for Olavsgaard Eiendom, Geir Solend.

– Vi får svært mange positive tilbakemeldinger fra gjestene på de nye toalettene, sier vedlikeholdssjef for Olavsgaard Eiendom, Geir Solend. (Foto: Morten Holt)

– Jeg tror at hoteller og restauranter i Norge har svært mye å hente på å oppdatere og skape hygieniske toalettrom. Olavsgaard har valgt å investere i et nytt innovativt konsept, og gjort en usedvanlig god jobb i å løfte toalettrommet til en standard vi ikke ser så ofte i Norge, sier seniorkonsulent i Geberit Norge, Arvid Aalen.

Prioritert toalettet

Quality Hotel Olavsgaard har denne sommeren renovert hovedtoalettet på hotellet. To millioner kroner er investert i et strøkent toalett med det noe av det mest innovative og moderne du kan finne på et toalett i dag.

Fra entreen til det nye fellestoalettet på Quality Hotel Olavsgaard. (Foto: Morten Holt)

– Jeg kjenner ikke til noe annet hotell i Norge som har installert toalett med dusj og tørkefunksjon (AquaClean), slik Olavsgaard har valgt på ett av sine toaletter. Men det kommer. Jeg vet at for eksempel luksushotellet D’Angleterre i København har installert denne typen toaletter på samtlige gjesterom. Det er også forholdsvis utbredt i Sveits og Tyskland, og jeg tror dette vil bli mer utbredt på norske hoteller i tiden som kommer, sier Aalen.

God planlegging og kunnskap

Seniorkonsulent i Geberit Norge, Arvid Aalen (til venstre) sammen med vedlikeholdssjef for Olavsgaard Eiendom, Geir Solend inne på det moderne hovedtoalettet på Quality Hotel Olavsgaard. (Foto: Morten Holt)

– Jeg arbeider med å påvirke byggherrer, ingeniører og fremfor alt arkitekter til å velge gode og funksjonelle løsninger i sanitær- og hotellrom, og må innrømme at det er en del manglende kunnskap om dette i Norge, sier Aalen.

Dusjtoalettet vil de neste årene også bli mer og mer utbredt på norske hoteller, tror Arvid Aalen i Geberit Norge AS. (Foto: Morten Holt)

– Det nytter ikke å ty til enkle løsninger, som ved første øyekast kan se innbydende ut. Det hjelper ikke å ha det flotteste designet hvis ikke helheten i hele systemet fungerer optimalt. De innvendige konstruksjonene er vel så viktige som det ytre du ser. God planlegging og kunnskap om teknologien som brukes, er for eksempel helt avgjørende for å lykkes med å få god driftssikkerhet og god rengjøring over tid, sier han.

Berøringsfritt

Aalen mener derfor at det må legges mye arbeid i planleggingsfasen for at toalettet skal få topp standard både for å skape optimal hygiene ved bruk, god design, utmerket komfort og et holdbart og rengjøringsvennlig toalett over tid.

Vedlikeholdssjef for Olavsgaard Eiendom, Geir Solend, og seniorkonsulent hos Geberit Norge, Arvid Aalen, ved det nye dusjtoalettet på Quality Olavsgaard. (Foto: Morten Holt)

– Mye i dag dreier seg om det berøringsfrie, ikke bare når det gjelder kraner og ved urinaler, men også på toaletter. Det finnes også systemer som fjerner vond lukt direkte fra toalettet. Alle vet jo hvor ubehagelig det er å komme inn på et toalettrom der det lukter vondt! Vet hotell- og restauranteiere i Norge at slike systemer finnes? undrer Aalen.

For mange dårlige løsninger

– Det er dessverre installert mange dårlige løsninger i Norge i dag, mener han, og forklarer:

– Hvis ikke byggherren stiller krav eller arkitekten tar gode råd med i prosessen, får man ikke den kvaliteten som er ønsket. Det er også svært viktig at firmaer som sitter på den rette kompetansen kommer inn i prosessen på et tidlig tidspunkt.

Toalettene styres med en fjernkontroll. (Foto: Morten Holt)

Mange faktorer

Det er mange faktorer å ta hensyn til: * God og holdbar konstruksjon, * god design, * god funksjonalitet og god komfort (for alle), * hygienisk, * robust og slitesterkt, * vandalsikkerhet, * støynivå, * miljøvennlig (minst mulig vannforbruk etc.) og * rengjøringsvennlig, for å nevne noen momenter.

Jeg tror at de hotell- og restauranteierne som tar dette på alvor, vil vinne på det over tid. For undersøkelsen viser at gjester som kommer inn på rent og ordentlig toalettrom, setter veldig stor pris på det, sier Aalen.

Vegghengte toaletter og urinalvegger

Også på det nye Radisson Blu og Park Inn by Radisson Alna er det blitt lagt vekt på toalettrommene. – Her er gode løsninger med skillevegger ved urinalene, mener Aalen. (Foto: Morten Holt)

I dag er det stort sett bare vegghengte toaletter som tas i bruk. De er enklere å rengjøre og gjør det enklere med funksjonelle og gode innvendige løsninger.

Aalen forteller også at urinalene må plasseres riktig.

Det skal være god avstand, og skillevegger er helt nødvendig, sier han. Undersøkelser viser at ved urinaler uten skillevegger så brukes knapt de i midten.

Når det gjelder produkter, er det et hav å velge i. – Velges det feil, kan det føre til problemer med både drift og vedlikehold, sier Aalen.

Les mye mer om toalettet og AquaClean i magasinet Horeca (nummer 7 2014)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS