Orkla Foods Stabburet Matfaglig team

Stabburet og Rieber over i Orkla Foods

Selv om Stabburet fra 1. oktober er fusjonert Rieber & Søn AS til Orkla Foods Norge, forsvinner ikke Stabburet som merkenavn. «Hele Norges Kjøkken» blir styrket.

Publisert

Ett av Norges sterkeste matfaglige team teller ikke mindre enn 26 kokker.

– Nei, Stabburet vil bestå, forsikrer direktør storhusholdning Stein-Erik Wendel. Orkla Foods Norge, som vil omsette for fem milliarder kroner, opererer i to markedsområder, dagligvare og storhusholdning, med en setningsfordeling på 80/20. I storhusholdning, som vil omsette for i underkant av én milliard, inngår fire sektorer: Institusjon/offentlig sektor, kantine, gatekjøkken/kafé/kro og KBS.

Wendel er sjef for hele storhusholdning på det nye organisasjonskartet, med Rolf Atle Søvre som salgsdirektør, også han fra Stabburet.

6000 bedriftskunder

Det er to stolte bedrifter med lang historie som har blitt til én, sier Stein-Erik Wendel.

Konsekvensene av fusjonen for kundene? – Bare positive, forsikrer Wendel. To store kundeporteføljer på henholdsvis 3500 (Rieber) og 3000 (Stabburet) blir én på 6000; 500 er overlappinger.

– Det er to stolte bedrifter med lang historie som har blitt til én. Vi er fremdeles de samme menneskene, med de samme produktene, fabrikkene og merkene, men vi har fått flere dyktige kolleger, produkter og muligheter med på laget.

– Den nye virkeligheten er ett selskap, felles merker, én forbruker, men flere spisesituasjoner: hjemme og ute på farten. Vi tilbyr kanaltilpassede produkter og konsepter til den samme forbrukeren i de ulike spisesituasjonene. Storhusholdning betjener sektorene KBS (som utgjør 27 %), gatekjøkken/kafé/kro (23 %), institusjon/offentlig sektor (21 %), kantine (17 %), og hotell/restaurant (12 %), opplyser Wendel.

Matfaglig kompetanse og markedskraft

Historikken er kjent: Tidligere to store merkevarebedrifter har over tid har satset på storhusholdningsmarkedet og utviklet produkter, konsepter, kompetanse og tung tilstedeværelse gjennom salgsapparatet, som er landsdekkende, fremholder Wendel.

– Vi kan vel med full rett påberope oss en solid erfaring og kompetanse innen i KBS- og horecamarkedet i Norge. Vår styrke er gjennomføringsevnen i samarbeid med kunden, som bidrar til god drift og økt salg.

Hele Norges Kjøkken

Det store horecasegmentet, hvor vi innbefatter kafé, kro og gatekjøkken, institusjon og offentlig sektor samt kantiner og personalrestauranter, utgjør tyngden i storhusholdning med nesten tre firedeler av omsetningen. Stabburet har stått sterkt i alle disse sektorene, og vil bli enda sterkere når vi nå kan tilby konsept- og menyutvikling med Toros merkevarer i tillegg.

– Vi våger å eksponere oss som «Hele Norges Kjøkken» fordi vi kan tilby unike produkter på smak, produkter som kan stå alene eller settes sammen til retter – og videre til menyer. Ja, vi dekker hele måltidsdøgnet via vårt brede sortiment, fremholder Wendel.

Les mer i neste magasinutgave av Horeca

Powered by Labrador CMS