Nobel-suiten (13) Grand Hotel

Over 1100 hoteller i Norge

Ved utgangen av 2012 var det 1102 hoteller i Norge, og i løpet av 2013 vil det åpnes om lag 1600 nye hotellrom her til lands. Fra 2012 til 2016 øker antall rom med cirka 7000 rom, noe som er en økning på ni prosent. Flertallet av rommene kommer i de seks største byene der, romveksten blir over 12 prosent, melder Horwath.

Publisert

Fra Nobel-suiten på Grand Hotel i Oslo.

Slik vekst i tilbudet krever betydelig markedsvekst. Første halvår i år var imidlertid veksten i antall hotellovernattinger i Norge totalt kun 1,2 prosent, mens utenlandske overnattinger hadde en liten tilbakegang.

Nesten fire av ti med negativ bunnlinje

Det var 1102 hoteller i Norge i 2012. Mange hoteller sliter med dårlig økonomi. I følge en undersøkelse gjennomført av Horwath Consulting hadde hele 36 prosent av hotellene negativ bunnlinje i 2012-regnskapet. Mange av disse hotellene var distriktshoteller, men også enkelte byhoteller sliter. Kapasitetsøkningen i byene er ofte betydelig høyere enn markedsveksten.

Dette fremgår av rapporten Norsk Hotellnæring 2013 som i år publiseres for 17.gang.

De største byene tar markedsandeler

Polariseringen mellom de største byene og resten av Norge fortsetter. I perioden 2008 til 2012 økte antall gjestedøgn i de syv største hotellkommunene (de største byene pluss Ullensaker med Gardermoen) med 15,3 prosent, mens økningen for resten av Norge kun var på 3,4 prosent.

De sju største hadde fremgang i utenlandske overnattinger (11,6 prosent), mens resten av Norge hadde tilbakegang (-3,8 prosent) i perioden.

Utfordring for distriktshoteller

Utviklingen har sammenheng med veksten i de største byene. Det er god korrelasjon mellom befolknings- og sysselsettingsvekst og yrkesrelaterte overnattinger.

Distriktshotellene har stadig store utfordringer som følge av strukturelle endringer i markedet. Endringene har pågått noen år og ser ut til å fortsette. I møtemarkedet er møtene kortere og reiseavstanden fra de større markedene i byene til møte/konferansehotellene derfor stadig kortere. Mye av potensialet har hoteller med beliggenhet i «timesbeltet» i eller rundt de store byene

Effektive norske hoteller

Den positive utviklingen av nøkkeltallet «solgte romdøgn per årsverk» fortsetter. Dette måltallet er fordoblet siste 15 år til i gjennomsnitt 967 romdøgn i 2012. Det er store variasjoner rundt dette gjennomsnittet. Bed & breakfast-hoteller skårer naturligvis høyt med et snitt på 1567 romdøgn, mens fullservicehoteller har et snitt på 797 romdøgn.

Tidligere internasjonale sammenligninger har vist at norske hoteller gjør det bra på dette effektivitetsmålet. Nøkkeltallet er en viktig forklaring til at norske hoteller har konkurransedyktige overnattingspriser med det meste av Europa.

Sesong og lønnsomhet

Den beste hotellmåneden er juni. Da er nesten 90 prosent av hotellene i pluss eller balanse. De beste hotellmånedene for øvrig er august og september.

De svakeste månedene er desember og januar (over 60% underskudd). Februar og påskemånedene er også svake. Det er verdt å merke seg at 4 av 10 hoteller taper penger i feriemåneden juli.

Mange tilfredse gjester

Synlige vurderinger fra gjesters tidligere opphold er blitt stadig viktigere for valg av hotell TripAdvisor (skala 1-5) og Booking.com (skala 1-10) er viktige vurderingskanaler. Naturlig nok kreves høye skår for at gjester ukjent med hoteller skal velge hoteller de ikke kjenner. 72 prosent av de norske hotellene i undersøkelsen som er vurdert på TripAdvisor og 54 prosent av hotellene på Booking.com har fått skår på over henholdsvis 4 og 8.

Norsk Hotellnæring

Rapporten «Norsk Hotellnæring 2013» er basert på analysemateriale innhentet og bearbeidet av Horwath Consultings medarbeidere.

Rapporten publiseres i år for 17. gang.

Den 48 siders rapporten gir et bredt bilde av situasjon, muligheter og utfordringer for norsk hotellnæring i dag.

Viktige utviklingstrekk er analysert og presentert. Det er videre oversikt over hotellkjedenes situasjon og ny hotellkapasitet i Norge.

Videre inneholder rapporten omfattende informasjon om Reiselivskartet, og bruk av Reiselivskartet til å gjøre riktige markedsføringsveivalg.

Les mer på Horwath.no

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS