Aberdeen Ordførere

– No change, no chance!

Det var budskapet fra gründeren bak suksessbedriften Mackie’s of Scotland til de 35 deltakerne på delegasjonsreisen for matklyngen til Aberdeen. Fire unike matbedrifter fikk besøk og fellestrekket er lokal forankring og bærekraft. Mackie’s of Scotland produserer over 10 millioner liter iskrem per år. Iskremen lages blant annet av melk fra over 400 kyr som gården selv har i fjøset. Maitland Mackie er eldste generasjon på gården som har vært i familiens eie i over 100 år.

Publisert

Delegasjonsleder og Klepp-ordfører Ane Mari Braut Nese og fylkesvaraordfører i Aberdeen Shire, Norman Stuart. (Foto: Privat)

– Vi ser alltid etter nye muligheter, forteller Maitland.

Hans motto er “No change no chance”. På åttitallet bestemte de seg for å satse på kvalitetsiskrem og gå bort fra tradisjonelt melkesalg til lokalområdet. Grunnen var at kundene etterspurte mer lett- og skummet melk og bonden satt igjen med store mengder fløte. Å lage is viste seg å være smart. Nå selger Mackie’s iskrem til mange butikkjeder og har skapt 70 arbeidsplasser med sin friske satsing.

Nytenkning

– Nå har vi suksess med våre chipsvarianter, og opplever at butikkene ønsker et nytt produkt fra oss, forklarer Maitland. Han får tilbakemeldinger på at merket deres er så sterkt at døren er åpen for nye produkter. Selskapet jobber nå med å utvikle sjokolade fra Skottland som de håper å lansere i markedet rundt årsskiftet.

I fjøset går de 400 kyrne selv rundt og innom melkeroboten opp til fire ganger daglig. Mackie’s har satset på teknologi og er selvforsynt med vindkraft til driften. De har egne maskiner som lager isboksene. Hele driften er klimapositiv og det er svært viktig for selskapet å levere et solid og skikkelig miljøregnskap. – Vårt mål er å være den mest bærekraftige og grønneste matprodusenten i UK, og alt dette mens vi har det gøy!

Tar med inspirasjon hjem

– Jeg er imponert over innovasjonsviljen hos de bøndene vi har besøkt her i Aberdeen Shire, de har mye til felles med de vi kjenner hjemmefra. Jeg regner med at deltakerne tar med mye inspirasjon og ideer hjem til Rogaland, sier delegasjonsleder og Kleppordfører Ane Mari Braut Nese.

– Det er stor inspirasjon og mye å lære av våre kolleger i Storbritannia om å levere kvalitetsmat. I dag har vi fått mange gode innspill på både produktutvikling, gründerliv og det å ta en idé ut i produksjon og oppskalere helt ut i butikkhyllene, sier Ellen Math Henrichsen i NCE Culinology/Måltidets Hus.

– De skotske bedriftene deler sin erfaring med oppskaleringn noe som er nyttig for våre bedrifter. Vi har lang tradisjon for samarbeid med Aberdeen, og vi ser at erfaringsutveksling og eksportmuligheter kan være interessante områder å følge opp, sier Tone Grindland Gustafsson i Greater Stavanger.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS