Beitostølen Atle Hovi

Naturopplevelser i høstfjellet

Fjellet er trendy som aldri før og nå opplever Beitostølen rekordtrafikk til alle årstider. – Før kom folk for å fråtse i mat. Nå kommer de for å fråtse i natur og gedigne opplevelser, sier direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi. På Beitostølen ventes 28 000 gjestedøgn i de to høstferieukene, den inneværende uka for enkelte fylker, og neste uke for de resterende.

Publisert

Atle Hovi venter 28 000 gjestedøgn på Beitostølen denne og neste uke. (Foto: Morten Holt)

– Vi har hatt rekordbesøk både sist vinter og i hele sommer og høst. Nå byr vi på tidenes høstferie-program, sier Hovi.

Fjellandsbyen like oppunder Jotungheimen vil omsette for rundt 10 millioner kroner de neste to ukene, nesten 35 000 kroner per innbygger.

Fjell-Norge – et verdensprodukt

Fjell-Norge er et verdensprodukt. Her fra høstfjellet i Rondane. (Foto: Morten Holt)

– Det er en fantastisk utvikling vi er vitne til nå. At fjellet er blitt et trendprodukt betyr enormt mye for verdiskapningen og sysselsettingen i Fjell-Norge. Men, det regner ikke trafikk og gjester. Vi må jobbe innovativt og offensivt. Derfor satser vi betydelige ressurser på nettopp dette. Det er viktig med sterke motorer i fjellet, en rolle vi ikke har noe i mot å ha. Fjell-Norge er Norges nye verdensprodukt. Det ble manifestert med ettertrykk på den store Fjell-Norge-konferansen her i Valdres sist fredag, sier Hovi.

Muligheter

Beitostølen er blitt en helårsdestinasjon. (Foto: Morten Holt)

– Været i fjellet er fantastisk nå, med mye sol og finvær. Fordelen med å være her er at du står i kjøkkenhagen til Jotunheimen med alle mulighetene dette gir, enten du bare vil tusle innover fjellheimen og nyte den øredøvende stillheten, eller ta en sprekere tur opp til toppen av ikoniske Bitihorn på 1607 meter. Startpunktet er bare et lite kvarter med bil fra Beitostølen. Mulighetene er mange og for en hver smak og kondisjon.

Alle kategorier

– Fjellet har blitt trendy og populært. Hvem er den typiske fjellgjesten i dag?

– Nå for tiden er det alle kategorier. Selv om det er mange barnefamilier og hyttefolk i de to høstferieukene vi nå går inn i, østlandsområdet fra helga av og deretter Vestlandet, så er det mange unge mennesker som har oppdaget fjellet, og det er grupper og små gjenger, enten det er vinklubber, firmagjenger, jente- og gutteturer.

Ikke bare mat

– Før kom folk til fjells for overdådige buffeer. I dag det et noe slankere søkelys?

Ja, nå er stikkordet aktiviteter og mulighetene naturen gir oss, men maten er selvsagt fortsatt viktig, bare med den forskjellen at nå går ikke folk fire runder rundt hotellet mellom frokost og lunsj. Nå drar de på tur i fjellet og kommer sultne tilbake, kun mette på opplevelser og inntrykk når de setter seg til middagsbordet på kvelden.

Barna lager mat

– Hva med barnefamiliene og aktiviteter for barna?

Stølstunet. (Foto: Morten Holt)

– Vi satser mye på god tilrettelegging her. I tillegg til uteaktiviteter som bilbanen i alpinbakken og hesteridning, har vi et omfattende aktivitetsprogram for ungene. Mest populære er «kokkens dag», der barna får lage sin egen mat sammen med våre kokker. Det synes de er toppers. «Hestens Dag» er også populært, og nytt av året er malekurs for ungene, og skulptør- og fotokurs for de voksne. Så er vi blant de få hotellanleggene med 25 meters svømmehall i huset og et godt utstyrt treningsstudio, som er en del av vårt fine SPA-anlegg med all verdens behandlingstilbud.

Det meste

– Hvilke bo-alternativ har dere i høstferien?

– Vi kan tilby det meste. Fra Radisson- og Rica-hoteller, nye fullt utstyrte leiligheter på Stølstunet og hytter i alle størrelser. Det eneste jeg med hånda på hjertet kan si vi ikke har, er rom og leiligheter med utsikt over swimmingpool og strandparasoller. Vi driver ikke så puslete. Fjell-Norge er stedet for de virkelig svære opplevelsene. De som lagrer seg for alltid i wow-filen på din mentale harddisk, smiler ambassadøren for Norges nye trendprodukt; fjellet, direktør Atle Hovi på Beitostølen.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS