Jærbakern Laursen2

Jærbakern og H.J.Kyvik AS inn i NCE Culinology

Jærbakern i Klepp og H.J. Kyvik AS i Haugesund er begge nye medlemmer i matklyngen NCE Culinology/Måltidets Hus. – Vi ønsker disse to selskapene er velkommen i familien, sier Ellen Math Henrichsen leder for partnerskapet.

Publisert

Søren L. Laursen i Jærbakern.

NCE Culinology har fått flere nye partnere det siste året, og arbeidet med å utvide matklyngen pågår for fullt.

– Jærbakern og H. J. Kyvik er begge et resultat av det gode arbeidet i klyngen, Begge selskapene tilfører oss viktig kompetanse, blant annet på produktutvikling og salg, sier Henrichsen. Både Jærbakern og H. J. Kyvik regner med å lære mye og ikke minst tilføre kunnskap til klyngefamilien.

– Målet er videre utvikling, sier Torbjørg Frette Kyvik i H.J. Kyvik AS og Søren L. Laursen i Jærbakern.

H. J. Kyvik

H.J. Kyvik AS har til enhver tid 2-4000 tønner sild til modning i produksjon. På et år kan det bli nær 10 000 tønner sild med 90 kg råstoff i hver tønne. Det blir mye god mat av det, og forbrukerne kan selv handle 10 varianter av sild i butikken, samtidig som mye av produksjonen går til storhusholdning. Om lag 15 prosent av produksjonen blir eksportert til Sverige og Finland. Holder til på Hasseløy i Haugesund. Bedriften omsetter for 20 millioner kroner i året og sysselsetter 14 årsverk.

Jærbakern

Jærbakern har hovedkontor i Klepp kommune på Jæren og ble startet av May Lise og Søren L. Laursen i 1980. Jærbakern har 10 utsalgssteder i Rogaland fra Randaberg i nord til Varhaug i sør. Bakervarer fra Klepp leveres også til Select Servicepartner på Stavanger Lufthavn Sola, enkelte butikker og til kantiner i Rogaland. Jærbakern har 70 ansatte fra 11 ulike nasjoner på hel- og deltid, det utgjør totalt 35 årsverk. Omsetningen er på 50 millioner kroner i siste ledd.

Måltidets Hus/NCE Culinology

Måltidets Hus/NCE Culinology er landets ledende klyngeorganisasjon for matnæringene og jobber for å styrke produksjon, kunnskap og innovasjonsevne hos medlemmene i klyngefamilien. Målet er innovasjon, nyskaping og økt omsetning med innsats i skjæringspunktet ”triple helix”. Det betyr samarbeid mellom bedrifter, kunnskaps- og innovasjonsaktører og offentlig virksomhet. Målet er mer kvalitetsmat til folk flest.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS