Hvalkjøtt Bjerke Knudsen Solvoll HOVEDBILDE (4)

Hvalkjøtt på dagsorden i horeca

Nå skal hvalkjøttet settes på dagsorden, og horecamarkedet er en av hovedmålgruppene. Innovasjon Norge har gitt sitt endelige ja til at det skal bygges opp en merkevareforening for norsk hval.Merkevareforeningen for Norsk Hval, som driftes av Fiskeriparken AS, ble etablert 12. februar 2012, men det er først de siste månedene arbeidet har skutt fart.  30. april i år fikk merkevareforeningen nemlig støtte fra Innovasjon Norge til et treårig prosjekt.

Publisert

Øyvind Bjerke (Fiskeriparken AS), Jan Roger Knudsen (produksjonssjef hos Gunnar Klo AS) og Beate Solvoll (Fiskeriparken) inne på hvalmottaket hos Gunnar Klo AS på Myre i Vesterålen. (Foto: Morten Holt)

Foreningen skal markedsføre og øke etterspørselen og kunnskapen om norsk hval på vegne av medlemmer i hvalnæringen, både fangere og mottak.

3,8 millioner kroner

Totalt 3,8 millioner kroner ligger i bunnen av prosjektet, hvorav drøyt 1,9 millioner kroner fra Innovasjon Norge, 850 000 kroner er overført fra det tidligere Markedsrådet for kval, 100 000 kroner er fra Norges Råfisklag. I tillegg kommer en drøy million kommer i form av råstoffavgift fra hvalfangsten.

Beate Solvoll (til venstre) og Øyvind Bjerke i Fiskeriparken på Myre i Vesterålen har ansvaret for oppbygningen av Merkevareforeningen for Norsk Hval. (Foto: Morten Holt)

I bresjen for hvalsatsingen står Beate Solvoll (35) og Øyvind Bjerke (31) i Fiskeriparken AS på Myre i Vesterålen.

Kvalitet og markedsstrategi

Prosjektet har to hovedfokus:

1) Kvalitet og oppbygging av en norsk kvalitetsstandard på hvalkjøtt

2) Strategier og markedstiltak

– Det innebærer at vi må fastsette en kvalitetsstandard for hvalkjøtt som alle er enige om. Vi må jobbe også arbeide tett opp mot horecabransjen, kokkenæringen og matvarebransjen for å gjøre produktet kjent. Og vi må få inn yngre brukere ved å ta i bruk sosiale medier som for eksempel Facebook, sier Bjerke og Solvoll.

Bakgrunn

Ferdig pakket og klar for horeca. (Foto: Morten Holt)

Solvoll er utdannet veterinær med åtte års erfaring fra Mattilsynets distriktskontor i Vesterålen. Der har hun jobbet innenfor ulike fagfelt, blant annet som tilsynsveterinær på Nortura Sortland, samt ført tilsyn/revisjoner innen fiskehelse/fiskevelferd. Hun har god kjennskap til det offentlige hygieneregelverket og har blant annet hatt ansvaret for hvalkjøttkontrollen i Vesterålen.

Øyvind Bjerke (31) er utdannet bachelor i marin bedriftsledelse ved Norges Fiskerihøgskole, deretter mastergrad i bedriftsledelse med fordypning i markedsføring og strategi ved Handelshøgskolen i Tromsø. Han har jobbet med merkevarebygging i reiselivsnæringen ved samme utdanningsinstitusjon.

– Et fantastisk råstoff

<p>Jan Nilsen styrer kranen på hvalbåten Olavsen fra Fedje med hvalkjøttet («lunsen») hengende foran seg. (Foto: Fiskeriparken)
</p>

– Vi håper og tror at merkevareforeningens arbeid skal bidra til å snu trenden i hvalfangsten, slik at flere dyr tas av kvoten og at mer kjøtt blir tilgjengelig for salg. Vi skal legge til rette for at både ferskt og frosset hvalkjøtt er kvalitetsmerket og produsert etterNorsk Standardfor fangst og produksjon av hvalkjøtt, og at folk flest blir klar over at hvalfangst er både bærekraftig, miljøvennlig og har fokus på dyrevelferd, sier Beate Solvoll.

Horecasatsing

15-kilos fryste pakninger, beregnet for horecamarkedet. (Foto: Morten Holt)

– Ett av målene våre med prosjektet er at horeca med forbruker får opp øynene for hvilket fantastisk råstoff hvalkjøtt er. Det er viltkjøtt som er både sunt og velsmakende, sier de to.

I regi av prosjektet er det denne forsommeren gjennomført en stor kundeundersøkelse for hvalkjøtt mot hotell- og restaurantbransjen. Totalt 700 respondenter i hoteller og restauranter svarte.

– Undersøkelsen viser at vi treffer godt mot horecamarkedet med satsingen på kvalitet og kvalitetsstandard.

– De viktigste kjøpskriteriene vi har funnet erkvalitet– og deretterleveringssikkerhet. De viktigste forholdene rundt kjøp av hvalkjøtt er at kjøttet er fangstet og produsert etter norsk kvalitetsstandard for hval, at det er ferskt og at kjøttet er tilgjengelig frosset og vakuumpakket også utenfor sesong. Horecamarkedet er også svært interessert i opphav, det ønskes informasjon om størrelsen på dyret, hvor det er fangstet og med hvilken båt og hvilket mottak som har tatt imot dyret, opplyser Bjerke og Solvoll.

Arbeidsleder hos Gunnar Klo AS, Gunnar Johannessen (til venstre) sammen med Øyvind Bjerke og Beate Solvoll på fryselageret der hvalen kommer inn til mottaket. (Foto: Morten Holt)

Les hele saken i magasinutgaven av Horeca, nummer 5 2013

Powered by Labrador CMS