Smarthotel Forus1

Fast lavpris gir resultater

Det har løsnet såpass økonomisk for lavprishotellet Smarthotel Forus de siste par årene at eiere og drivere nå sprer hotellkonseptet utover landet. Nå er Smarthotel.no blitt en kjede. I april åpnet et nytt hotell i Tromsø, i juli ble et splitter nytt hotell åpnet sentralt i Oslo. Og flere er på gang. I løpet av 2014 blir Smarthotel.no å finne i Hammerfest, og i 2015 åpnes et nytt hotell i kjeden i Stavanger sentrum.

Publisert

Smarthotel Forus.

– Vi akter ikke å stoppe der. Selv om planene ikke er spikret, har vi også sett til Bodø, Trondheim, Bergen, Kristiansand og Drammen, for å nevne noen byer. Vi ønsker å bli en betydelig aktør i hotellmarkedet, forteller daglig leder for Smarthotel.no, Ørjan Kjærstad, utdannet kokk og med bakgrunn i blant annet Nordic Choice Hotels.

– Smarthotel tilbyr et segment som vi er alene om i Norge, sier han videre.

Fast lavpris

Ingvild Fresvik er daglig leder for Smarthotel Forus, mens Ørjan Kjærstad er daglig leder for hele kjeden.

Smarthotel.no skiller seg ut fra alle sine konkurrenter med sin faste lavpris. En fast pris som det ikke forandres på, selv om store arrangementer i nærheten – med overfylte hoteller, skulle friste drivere til å legge på noen kroner.

Smarthotel Oslo er det nyeste Smarthotellet i Norge.

– Vi har fast pris – uansett. 725 kroner på ukedager og 525 kroner i helgene, forteller Kjærstad.

Han kjenner ikke til noen andre kjeder i Norge med samme konsept, noe som er en av årsakene til at Smart-kjeden nå ønsker å prøve seg i markedet også utenfor Rogaland.

Hvis vi skal sammenligne Smarthotels.no med andre konsepter i Norge, må det bli Xpress-konseptet i Nordic Choice Hotels eller Budget hos Thon, men begge disse lavpriskjedene har dynamisk prissetting. Det kan også ligne litt på citizenM-konseptet.

Smarthotel Tromsø åpnet i april.

15-16 prosent i driftsmargin

Økonomisk løsnet det skikkelig på Forus i 2011. Da ble driftsmarginen økt fra 6-7 prosent i 2010 til drøye 15 i 2011 (driftsresultat på 3,4 millioner kroner).

Dette ble fulgt opp i 2012 med en omsetning på 23 millioner kroner (økning med om lag halvmillionen fra 2011) med et driftsresultat på 3,3 millioner kroner.

– Vi har funnet vår nisje i markedet – som gir resultater, sier Kjærstad, og forteller mer om konseptet:

– Vi skal tilby et nytt, moderne hotell med kvalitet og med smarte løsninger. Det skal være enkelt, men funksjonelt. Det du trenger som hotellgjest, finner du selvfølgelig hos oss: En god seng å sove i, god isolasjon, lydløs ventilasjon og blending, en god arbeidsbenk og svært godt trådløst nettverk, som er gratis for gjestene.

Yrkesreisende

De siste momentene er av avgjørende betydning fordi over 90 prosent av gjestene på Forus så langt er yrkesreisende. Hotellet ligger i et næringsområde, og er nærmeste nabo til det kjente kjøpesenteret Kvadrat.

– Vi regner med at hotellene i Tromsø og Oslo, som er åpnet i år, vil få noen flere ferie- og fritidsgjester. Det er større weekendtrafikk rundt disse hotellene, sier Kjærstad, som også antar at belegget på disse to hotellene vil på sikt ligge 10-15 prosent høyere enn på Forus, som har hatt et belegg på 60-63 prosent de siste årene.

Ørjan Kjærstad er daglig leder for Smarthotel.no.

Betale ekstra for frokost

Frokosten er ikke inkludert i prisen til Smarthotel.no, og det forklarer Kjærstad på denne måten.

– Vi lar kunden selv få velge. Mange står ikke opp til frokosten, andre velger å spise den andre steder i nærheten på morgenkvisten. Men hvis kundene ønsker det, får de selvfølgelig en god skandinavisk frokost til 85 kroner hos oss, sier han.

Den serveres i moderne lokaler i første etasje – i nærheten av resepsjonen, som for øvrig er betjent 24 timer i døgnet. Det er det også en innsjekkingsautomat. Gjestene kan ordne alt selv, hvis det er ønskelig.

Enkle og praktiske rom på Smarthotel.

Smarthotel er vår typebedrift i Horeca nummer 5 2013. Les hele saken i magasinet.

Powered by Labrador CMS