Portman Radisson Brunost3

Brunost på London-menyen

Vi har ikke sett norsk brunost på frokostbuffeen på noe hotell utenfor Norden tidligere. Men på Radisson Blu Portman Hotel i hjertet av West End i London finner du det. Salgsdirektør Martina Holmgren forklarer: – Én av fem av gjester er nordiske, og de aller fleste av disse igjen kommer fra Norge. Vi ønsker å by på noe ekstra, noe overraskende for våre norske gjester.

Publisert

Norsk brunost på frokostbuffeen på Radisson Blu Portman Hotel sentralt i London. (Foto: Morten Holt)

– Det å tilby brunost til frokosten viser at vi tar våre norske gjester på alvor, sier den svenske salgsdirektøren, som først var salgssjef med hovedansvar for det nordiske markedet, men som etter hvert har rykket opp til salgsdirektør-stillingen.

To nordiske medarbeidere, finske Laura Johansson (til venstre) og svenske Martina Holmgren, sørger for å ta vare på de mange gjestene fra Norden på Radisson Blu Portman Hotel i London. (Foto: Morten Holt)

Holmgren, som opprinnelig kommer fra Småland og egentlig er sykepleierutdannet, har arbeidet i hotellbransjen i Storbritannia de siste 15 årene, og på Radisson Blu Portman de siste fem årene. Hotellet ligger bare et par minutters gange fra Oxford Street og Speakers Corner i Hyde Park.

Konkurranse om kundene

London er en svært populær destinasjon for nordmenn. Men vi har mange hoteller å velge mellom. Byen har 123 000 hotellrom (2012-tall) å by på.

– Da sier det seg selv at vi må skille oss ut fra massen for å kapre kunder, sier Holmgren. For et år siden ansatte de derfor finske Laura Johansson i en nyopprettet stilling (Guest Relations Manager), som utelukkende skal ta seg av og veilede gjestene.

Og det er heller ikke her tilfeldig at det var en nordisk person som ble ansatt i den nye stillingen, ifølge Holmgren.

Pengesterke nordiske gjester

Inngangspartiet på hotellet. (Foto: Morten Holt)

– Når 20 prosent av våre gjester kommer fra Norden, må vi ta vare på dem. Det er et veldig viktig marked for oss, og vi reiser flere ganger i året til Skandinavia for å promotere hotellet og bearbeide kunder. Vi samarbeider også mye med den svenske og norske ambassaden og det norske handelskammeret. Våre nordiske gjester legger igjen mye penger på hotellet, og vår satsing på dette markedet har gitt resultater, sier Holmgren.

Hotellet jevnlig mellom 160 og 170 millioner kroner årlig, noe som igjen betyr at nordiske gjester omsetter for 30-35 millioner kroner.

Trivelig velkomst på Radisson Blu Portman Hotel i London. (Foto: Morten Holt)

Av de 20 prosentene er det nordmenn som dominerer. Deretter følger svensker, dansker og finner.

Kjent varemerke for nordmenn

– Mange booker på nett – og velger dere?

– Nordmenn er lojale kunder, og Radisson Blu er et innarbeidet og velkjent varemerke i Norge. Samtidig må vi vise at vi må by på noe mye mer enn bare å være et hotell. Bygget er gammelt, og hotellet ikke så fancy som mange av våre konkurrenter. Derfor har vi satset mye på å høyne servcenivået til et nesten ekstremt nivå for å skille oss ut. Vi følger opp gjestene der det er mulig, sier Holmgren, og henviser til finske Laura Johansson.

Etter hotellerfaring både i hjemlandet og i Australia, startet hun i en helt nyopprettet stilling i fjor.

Personlig service

Resepsjonsområdet. (Foto: Morten Holt)

– Min avdelings oppgave er rett og slett å ta være til stede for gjestene, som alltid lurer på noe. Vi har laget en egen desk like ved resepsjonen, som alltid er bemannet. Dessuten følger vi opp gjestene, og spesielt våre yrkesgjester, på forhånd med et personlig velkomstbrev, gjerne også med litt frukt og annet på rommet når de ankommer. Vi følger dem også opp etter at de har reist, og ønsker stadige tilbakemeldinger for å bli enda bedre. Som for eksempel å by på en kinoforestilling i konferansesalen på kveldstid. Den personlige servicen skal bidra til å skille oss ut, sier Johansson.

– For oss er det viktig å gjøre våre gjester oppmerksomme på at vi setter veldig stor pris på at de velger ett av våre 272 rom i en storbyjungel med 123 000 hotellrom. Vise at vi bryr oss, påpeker de to.

Skyhøyt belegg

Fra et av rommene på hotellet. (Foto: Morten Holt)

Og belegget er høyt. På årsbasis ligger det på 85 prosent, men store deler av året er det stappfullt på Portman.

Nå skal det nordiske kurs- og konferansemarkedet erobres, forteller Laura Johansson (til venstre) og Martina Holmgren. (Foto: Morten Holt)

Vi har ulike markeder året rundt. I sommermånedene er det for eksempel gjester Midt-Østen som dominerer. Andre perioder fra andre deler av verden.

- Våre nordiske gjester er på plass hele året, sier Holmgren, som forteller at den gjennomsnittlige romprisen er 155 pund.

Et høyt tall i London, men det kan likevel ikke sammenlignes med luksushotellene på Park Lane. Radisson Blu Portman er for øvrig klassifisert som et 4-stjerners de luxe hotell, nabohotellet Hyatt Regency Churchill Hotel et 5-stjerners hotell.

– Vi samarbeider ofte i forbindelse med større arrangementer, på samme måte som vi samarbeider med restauranter og butikker i Baker Street og i området rundt, forklarer Holmgren.

Kurs og konferanse

Det satses på bankett, kurs og konferanse. (Foto: Hotellet)

Hotellet satser også bevisst på kurs/konferanse, og i dette segmentet har de ikke klart å få skikkelig fotfeste i Norden.

– Vi jobber kontinuerlig for å få flere nordiske kurs- og konferansegjester, sier de to.

Les hele saken i magasinutgaven av Horeca (nummer 5 2013)

Powered by Labrador CMS