Nordic Choice Debio

Blir Norges første økosertifiserte hotellselskap

– Allerede i 2007 valgte Nordic Choice å satse på et bredt og godt utvalg økologiske produkter på frokostbordet. Vi er derfor stolte av at hotellene nå blir først ut med Debios bronsemerke, sier administrerende direktør i Nordic Choicem Torgeir Silseth.

Publisert

<p>Som første hotellkjede i landet, vil Nordic Choice Hotels ta i bruk Debios serveringsmerker.</p>

Den norske organisasjonen Debio, kontrollør og godkjenner av økologiske produksjoner i Norge, har i år lansert en ny merkeordning for restauranter og hoteller som tilbyr økologisk mat. Merkeordningen skiller mellom gull-, sølv- og bronsesertifisering, og har til formål å gjøre det enkelt for forbrukeren å gjenkjenne serveringssteder som tilbyr gjestene økologisk mat. For å kvalifisere til bronsemerke må hotellene servere minimum 15 ulike økologiske produkter.

– For å nå regjeringens mål om 15 % økologisk produksjon og matforbruk innen 2020, er vi helt avhengig av store, nasjonale aktører som etterspør økologiske produkter. I dag spiller Nordic Choice en avgjørende rolle. Derfor er det ekstra hyggelig at hotellselskapet er det første i Norge til å motta Debio serveringsmerke for økologisk servering. Det bekrefter at hotellkjeden går foran, ikke bare i ord, men også med handling, sier Emil Mohr, prosjektleder for merkeordningen i Debio.

Spisser øko-satsningen

Nordic Choice har det siste året spisset den økologiske satsningen mot utvalgte økologiske produkter. For eksempel er all kaffe og alle skallegg som serveres gjestene økologiske. Bare i fjor serverte de norske Nordic Choice-hotellene1600 kopper økologisk kaffe hver time, og kjøpte 3,5 millioner økologiske skallegg. I tillegg har hver av de fem kjedene under Nordic Choice-paraplyen valgt et eget økologisk sortiment de tilbyr gjestene.

– Våre hoteller står for 23 % av all omsetning av økologiske produkter inne storhusholdnings-markedet. Vi ønsker å aktivt bruke vår posisjon som storinnkjøper. Derfor spisser vi den økologiske satsningen mot produkter der vi vet at Nordic Choice utgjør en forskjell,sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice.

Clarion Hotel Royal Christiania er det første hotellet som mottar merket. Utover høsten vil alle norske Nordic Choice-hoteller sertifiseres og merkes med bronsegodkjenning.

Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Utvider matsatsningen

Økologisk mat inngår i Nordic Choice’ strategi for å fremme bærekraftig mat. Det inkluderer helse, klima, miljø, artsmangfold, dyrevelferd og etisk handel.

– Med 20 000 gjester daglig, handler matsatsningen om å tilby gjestene et sunt og godt matalternativ til tradisjonell hotellmat. Vår ambisjon er å servere gjestene gode matopplevelser, samtidig som vi bidrar til en positiv samfunnsutvikling, sierTorgeir Silseth.

Bevisste forbrukere

Erlend Grimstad, statssekretær i Landbruks- og matdepartementet.

– Forbrukerne er i økende grad opptatt av hvordan maten produseres. Bevisstheten rundt matens opprinnelse, historie og kvalitet har kanskje aldri vært større. Omsetningen av økologiske matvarer var i 2012 på nesten 1,2 milliarder kroner, mot 936 millioner kroner i 2009 – en økning på 28 prosent. Forbrukerne ønsker et mangfold der økologiske varer også kan være et alternativ. Det er viktig at norsk landbruk, så langt det er mulig, kan produsere det forbrukerne etterspør, sier Erlend Grimstad, statssekretær i Landbruks- og matdepartementet.

Han deltok denne uka da Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo ble det første hotellet som mottar merket.

Nordic Choice Hotels er den første hotellkjeden i Norge som vil ta i bruk et av Debios serveringsmerker. Alle kjedens 86 norske hoteller vil utover høsten sertifiseres for serveringsmerke i bronse. Dermed garanteres hotellgjestene at minst 15 produkter som serveres er økologiske.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS