Grune Woche Arrangørene1

Viltspesialiteter blir spydspissen på Grüne Woche

Norske viltspesialiteter blir spydspissen for norske mat- og reiselivsbedrifter som skal selge Fjord Norge under Grüne Woche i Berlin i januar. – Med wowfaktoren skal vi få folk til å velge Norge når de vil nyte livet, sier produktsjef Åse Marie Evjen i Fjord Norge.

Publisert

Arrangørene, fra venstre Arne Rød (Innovasjon Norge), Gunnar Nagell Dahl (matattache Hordaland), Åse Marie Evjen (Fjord Norge) og Kari Birgitte Wiig (Måltidets Hus).

– Elg og hjort fronter matproduktene vi tar med oss, fordi det fanger tyskernes interesse, sier matattache Gunnar Nagell Dahl fra Hordaland.

– Standen blir dekorert med spektakulære fjordbilder, så vi har et slagkraftig konsept, sier Evjen og Nagell Dahl.

Smaksverksted i forberedelsen

Møre og Romsdal: Fra venstre Jan Roger Blø, Classic Norway, Kirsti Pernille Indreeidet, Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Ruth Marit Pettersen, Klippfiskakademiet.

Men også norsk laks i en rekke varianter fra tradisjonell røkt til porslyng-likørmarinert og gode safter, syltetøy, ost, eplemost og løvetannsirup skal selge Fjord Norge i Berlin i januar 2014. Nylig var representanter for alle de 17 mat- og reiselivsbedriftene fra Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland samlet på Norsk Sjømatsenter i Bergen. Der laget kokker lekre retter av oster, kjøtt, pølser og sjømat, ja til og med minifiskekaker med god piff ble dekket opp.

– Vi lager smaksverkstedet for å forberede oss, bygge team og sikre at vi alle har produkter å selge for 2-3 euro, som vi vet slår an blant de besøkende, sier prosjektleder fra Måltidets Hus, Kari Brigitte Wiig.

Investerer og satser på kvalitet

Sogn og Fjordane: Fra venstre Irene Moen, Dag Håkon Moen fra Gloppen Hotell, Mette Heiberg, Amble Gård, Ingebjørg Heiberg, Amble Gård, Gro Sveen, Svanøy Røykeri og Steinar Sørlig, Åmot Operagard.

– Det er overveldende å se hvordan det bobler i bygde-Norge, folk investerer og satser på kvalitet i alle ledd, og de lykkes. Det gleder oss og inspirerer at dette prosjektet speiler aktiv næringsutvikling på Vestlandet, sier Arne Rød, spesialrådgiver i Innovasjon Norge som står bak den norske standen under Grüne Woche i Berlin. Det er 27. gang på rad at Landbruks- og matdepartementet tatt initiativ til Grüne Woche, sammen med Innovasjon Norge og den Norske ambassaden i Berlin.

<p>Hordaland. Fra venstre Roy Martin Øyjord, Skakke Foredling, Jørn Hafslund, Ostegården, Siv Grethe Stadaas, Eikhaugen Gjestegard og Bente Sundheim, Nortura Evanger.</p>

Arbeidsgruppen for region Vestlandet består av representanter fra fylkesmennenes landbruksavdelinger i Hordaland, Møre og Romsdal og Rogaland, Innovasjon Norge i Sogn og Fjordane og Rogaland og Fjord Norge AS.

Saken fortsetter under bildet

Rogaland: Fra venstre Astrid Brommeland, Mo Laksegard, Tone Austbø, Hanasand Gård og Kjøkken, Bjørn Moe, Mo Laksegard, Elisabeth K. Nesheim og Bjørn Steinar Nesheim, Nesheimstunet.

Grüne Woche

Arrangeres fra 17. til 26. januar 2014

Har 400-500.000 besøkende hvert år

5000 journalister fra 70 land er ventet til Berlin

Norges stand er på 350 kvm og vi deltar for 27. gang

Arrangeres for 79. gang, og er et internasjonalt samlingspunkt for reiseliv, mat og landbruk.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS