Spesialitet logo

Vil stimulere til helnorsk øl

– Det har vært en fantastisk utvikling blant norske bryggerier og utvalget av spennende ølsorter. Neste skritt bør være å få norskprodusert humle og malt slik at forbrukeren får et helnorsk øl fra A til Å. Vi vil være med å løfte frem de som vil satse på dette med Spesialitet-merket, sier adm. dir. i Matmerk Nina Sundqvist.

Publisert

I dag innehar ca. 200 unike norske smaksopplevelser merket Spesialitet, samtidig som interessen for både lokalmat og lokalt øl er kraftig stigende.

- Fram til nå har øl ikke vært omfattet av våre merkeordninger, men vi mener dette vil tilføre verdi til både produktet selv og merket Spesialitet. Forbrukerne verdsetter i stadig større grad norsk mat og drikke sammen i et helhetlig måltid. Tiden er inne for å komplettere de unike smaksopplevelsene vi allerede har i stallen, med øl som ny kategori, fortsetter Sundqvist.

Norsk

Hovedkravene for å få tildelt Spesialitet-merket er at et produkt skal ha kvaliteter utover standardprodukter i samme produktkategori, f eks gjennom bruk av en spesiell råvare, oppskrift eller produksjonsprosess. Unødig bruk av tilsetningsstoffer skal unngås og produktet skal gi en unik smaksopplevelse.

– Siden øl i all hovedsak består av norsk vann og importert malt, humle og gjær har vi i kravsettet besluttet at norskprodusert øl som ønsker å bli vurdert for å få Spesialitet-merket, enten må ha norskprodusert malt eller humle. Hensikten med kravet er å stimulere til norsk verdiskaping av humle og malt.

Merverdi

Sjefsbrygger Kjetil Jikiun hos suksessbryggeriet Nøgne Ø har tro på at Spesialitet-merking vil åpne øynene hos forbruker for merverdien et helnorsk produkt gir.

– Det vil kreve litt ekstra innsats av bryggeriet å få tak i gode norske råvarer, men det vil kunden også legge ekstra merke til. Jeg er overbevist om at norsk humle og malt snart vil bli tilgjengelig. En Spesialitet-merking vil gjøre kunden oppmerksom på at råvaren ikke bare er den billigste og mest tilgjengelige, men en råvare som naturlig vokser i nærheten av der ølet brygges. Det er veldig bra for identitet og stolthet. Hadde jeg selv hatt tilgang på norsk humle og malt ville jeg ønsket å merke ølet slik at den norske opprinnelsen kom tydelig fram, sier Jikiun.

Spesialitet stimulerer

Direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen Petter Nome forteller at det allerede er i gang forsøk med norsk humle og malt og et stort antall bryggerier er involvert.

– Det skal enormt mye til å erstatte de mengdene som importeres i dag, men norsk malt og humle vil helt sikkert bli brukt for spesialøl, både fra små og store bryggerier. Historisk sett ble øl i Norge brygget på norsk malt, humle og urter av ulike slag, men det norske klimaet gjør det ikke lønnsomt å produsere malt- og humletyper som egner seg til storproduksjon av øl. Malt har derfor vært importert fra bl.a. Sverige, Danmark og Tyskland, mens humle i stor grad kommer fra Tyskland og Tsjekkia.

Nome tror at en Spesialitet-merking vil stimulere til norsk råvareproduksjon.

– Ja, med stadig større fokus på kortreist mat og drikke og kunnskap om råvarenes opprinnelse, er det klart at mange bryggere gjerne vil ha norske råvarer.

SPESIALITET

Det å få Spesialitet-merket er en bekreftelse på at produktet er en unik smaksopplevelse.

Per i dag har ca. 200 norske kvalitetsprodukter fått dette merket.

Får å få Spesialitetsmerket skal et antall fastlagte krav være oppfylt, b l a skal produktet være av norsk råvare, og være laget i Norge.

Et utvalg bestående av 10 fagpersoner vurderer produktets smak og innstiller til godkjenning.

Spesialitet skal skape stolthet og bevissthet rundt norsk matkultur og fortelle historien om menneskene som står bak.

Spesialitet skal vise veien til de norske «smakverdighetene».

Spesialitet tildeles av Matmerk, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og Matdepartementet.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS