Sjakk b

Scandic kaster seg på sjakkbølgen

Scandic Hotels blir hovedsamarbeidspartner for en av verdens viktigste sjakkturneringer, Norway Chess i Stavanger.

Publisert

Scandic Hotels blir samarbeidspartner for Norway Chess, en av verdens viktigste sjakkturneringer. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

Når turneringen arrangeres for andre gang i 2014, vil kjedens hoteller innkvartere noen av verdens 10 beste sjakkspillere, og være arena for mange av turneringens kamper.

Turneringen Norway Chess ble første gang arrangert i Stavanger i mai 2013, og med åtte av de 10 beste rankede spillerne i verden som deltakere, regnes turneringen som den fjerde viktigste turneringen i verden noensinne.

Setter Norge på kartet

Målet er å klatre til tredjeplass når turneringen på nytt arrangeres i 2014. For hotellkjeden Scandic er turneringen svært viktig, fordi den for alvor setter Stavanger og Norge på det internasjonale kartet.

– Interessen for sjakk har nærmest eksplodert den siste tiden, og vi er ekstremt stolte av å kunne knytte oss til en av de viktigste sjakkturneringene i verden. Sammen med Norway Chess skal vi bidra til at neste års turnering blir historisk, og sørge for at verdens beste sjakkspillere får oppleve det aller beste av hva Stavangerregionen og Norge har å by på, sier administrerende direktør i Scandic Hotels Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

Viktig samarbeidspartner

En lang rekke lokale og nasjonale og lokale næringslivsaktører støtter Norway Chess, og Scandic er ny blant de viktige hovedsamarbeidspartnerne.

– Våre samarbeidspartnere er svært viktige, og mye av grunnen til at det er mulig å arrangere en slik turnering i Norge. Det er viktig med samarbeidspartnere som ikke bare bidrar økonomisk, men som også kan være med på å videreutvikle og styrke turneringen. Scandic er definitivt en slik samarbeidspartner, sier daglig leder i Norway Chess, Kjell Madland.

Enorm interesse

Det er allerede en enorm interesse rundt turneringen både nasjonalt og internasjonalt. I forbindelse med at turneringen ble arrangert for første gang i år, ble det registrert mer enn 1100 medieklipp i Norge, og 350 klipp i et viktig marked som USA.

Etter årets VM-kamp mellom Magnus Carlsen og Vishvanathan Anand i Chennai - der nordmannen gikk seirende ut, vil trolig denne interessen øke betydelig.

Nybakt verdensmester Magnus Carlsen er turneringens ambassadør. (Foto: Colourbox.com)

– Norway Chess vil ha en viktig betydning for Stavangerregionen og Norge som destinasjon. Den store interessen rundt sjakk og turneringen gir en unik mulighet til å markedsføre oss mot store og viktige markeder. Vi mener det er svært viktig at regionen og norsk reiseliv kollektivt forstår dette, og at vi kan få til et kollektivt løft, sier Steen-Mevold.

Magnus Carlsen turneringens ambassadør

Nybakt verdensmester Magnus Carlsen er også Norway Chess-ambassadør, og har vært en viktig bidragsyter for å gjøre turneringen en realitet.

Årets turnering samlet verdenstoppene Carlsen og Anand, men ble vunnet av ukraineren Sergej Karajakin.

Forventningene til neste års turnering er store, og ambisjonene er at deltakerlisten vil bli minst like god i 2014 som i 2013.

Barn og kjendiser

Norway Chess inkluderer i tillegg til superturneringen også et engasjement for breddesjakken og barn. I forbindelse med årets arrangement fikk mer enn 780 barn i Stavangerregionen opplæring i sjakk, og 20 skoler deltok i en skoleturnering som forgikk i Kongeparken. I tillegg ble det arrangert en kjendisturnering hvor norske kjendiser som blant annet Alex Rosén, Thorir Hergeirsson og Per Inge Thorkildsen fikk måle krefter og vise sine sjakkkunnskaper. Dette er elementer som også vil videreføres i neste års arrangement.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS